آسیب شناسی آموزش و پرورش

آموزش و پرورش در ایران مهمترین رکن توسعه در کشور بوده و به نظر می رسد که وزارتخانه مهمتر از آموزش و پرورش در کشور نداشته باشیم

آموزش و پرورش کارخانه آدم سازی و کادر سازی و پرورش نیروی انسانی برای آینده کشور می باشد بهترین و طلایی ترین سال های عمر شهروندان در آن طی می شود اما متاسفانه بیش از نیم قرن است که آموزش و پرورش ما وضعیت خوبی ندارد آموزش و پرورش ایران با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند شاید دورانش در کشورهای توسعه یافته خیلی وقت است تمام شده

سرمایه گذاری در آموزش و پرورش همانند درخت‌گردو ست دیربازده و پربازده است

در بررسی کشورهای برتر آموزشی، آموزش و پرورش ما شتابزده عمل می‌کند مسئولین ما در طی تصدی مسئولیت خود در پی کسب برتری هستند و فقط به فکر اینکه از مسئول قبلی آمار و نتایج بهتری کسب کند لذا اندیشیدن به چنین مسائلی از دست دادن افتخارات خدمت خدمتشان است

اگر توجه داشته باشیم برای جلب آراء فرهنگیان همیشه از از میزان حقوق و افزایش آن سخن می‌گویند همانند شکلات دادن ما به یک کودک برای حرف شنوی

دوره ابتدایی به عنوان حساس ترین دوره آموزشی و تربیتی در آن دانش آموزان از بنیاد خانواده که نقش اساسی در جامعه پذیری و درونی کردن ارزش‌های را در آن کسب می‌کنند باید مسئولین پویایی و شادابی را در آن ایجاد کنند و الا همچون گذشته ادامه می‌یابد

در کشور فنلاند به عنوان پنجمین کشور برتر آموزشی در جهان در دوره شش ساله ابتدایی از معلمان ثابتی استفاده می کنند معلمان توانمند و باسواد این وظیفه را بر عهده می گیرند و یا در بقیه کشورها اولویت سرمایه گذاری در دوره ابتدایی می باشد به همین دلیل نظام آموزگاری به عنوان بازوی اجرایی نهاد آموزش باید علمی شود تا فرایند هویت سازی با کمترین آسیب صورت بگیرد علاوه بر این مهم علمی شدن نظام آموزگاری نوعی شایسته سالاری به همراه می‌آورد و مزایا و حقوق نیز در همین رابطه با عادلانه ترین شکل ممکن به مصاحبه عملی انگیزه بخشانه توزیع می‌شود نظام پاداش خلاقیت را در میان معلمان افزایش می‌دهد وبازده علمی آن را چند برابر می کند

یکی از راه‌های این افزایش اعطای نشان به معلمان شایسته مبتکر و خلاق است نشان گویای قدرشناسی وزارت و کل نظام از پوشش‌های فداکارانه معلمان است

اگر قصد ما تسویه عملکردها افزایش بازدهی باشد به ضرورت بایدساختار تشکیلاتی موجود را بازنگری کنیم

نگرانی های اقتصادی معلمان ضعف فرهنگی عمومی، حواس پرتی دانش آموزان، طراحی نامناسب محیط‌های آموزشی، اشکال در روش های تدریس از جمله ضعف هایی است که آموزش را دچار اختلال می کند

حل چنین معضلاتی به راهکارهای اساسی نیاز دارد

در نوآوری آموزشی که نیاز آموزش و پرورش کنونی کشور است:

۱_ عزل و نصب ها باید بر اساس صلاحیت ها باشد

۲_بازنشستگی نیروهای قدیم و ورود جوانان خلاق

۳_ حذف مدیران با دوره طولانی و بدون نوآوری

۴_ هماهنگ بودن با برنامه های جدید آموزش و پرورش

تا ۱۲ سالی که در آموزش و پرورش درس خوانده ایم و روزی که دیپلم دبیرستان را در دست ما قرار می‌دهند قادر به معرفی خود به زبان عربی باشیم بلد باشیم یک مقاله پنج پاراگرافی به زبان انگلیسی بنویسیم و حتی اگر دکمه پیراهن ما کنده شد آن را بدوزیم یا غذایی در حد نیازهای روزانه برای خود دست و پا کنیم و مسائل اقتصادی روزمره را بدانیم تقریباً هیچ مهارتی نداریم آفرین به ما و اونا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *