کد خبر : 3008
تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 تیر 1398 - 20:20
-

معاون وزیر مسکن راه وشهرسازی کشور : بازپرداخت تسهیلات وام درتوان زلزله زدگان مسجدسلیمان نیست

معاون  وزیر مسکن راه وشهرسازی کشور : بازپرداخت تسهیلات وام درتوان زلزله زدگان مسجدسلیمان نیست

جلسه هماهنگی ستاد بحران مسجدسلیمان باحضور معاون مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی کشور برگزارشد شبکه خبری خوزستان /جلسه هماهنگی ستاد بحران مسجدسلیمان باحضور رئیس محترم ستاد اجرائی فرمان حضرت امام خمینی (ره )، حضرت آیت الله جزایری زعیم حوزه های علمیه ، شریعتی استاندارخوزستان ، دکتر حسینی معاون وزیر مسکن راه وشهرسازی ،مهدیان معاون

جلسه هماهنگی ستاد بحران مسجدسلیمان باحضور معاون مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی کشور برگزارشد
شبکه خبری خوزستان /جلسه هماهنگی ستاد بحران مسجدسلیمان باحضور رئیس محترم ستاد اجرائی فرمان حضرت امام خمینی (ره )، حضرت آیت الله جزایری زعیم حوزه های علمیه ، شریعتی استاندارخوزستان ، دکتر حسینی معاون وزیر مسکن راه وشهرسازی ،مهدیان معاون محترم بنیاد مسکن کشور ، نماینده محترم مجلس درشورای اسلامی وجمعی از مسئولین کشوری واستانی روزپنج شنبه ۹۸/۴/۲۷ در سالن جلسات فرمانداری برگزارشد.
به گزارش شبکه خبری خوزستان /آیت الله جزایری زعیم حوزه های علمیه استان خوزستان و امام جمعه سابق اهواز با بیان این که حوادثی همچون سیل و زلزله آزمون الهی ست گفت: مسجدسلیمان شهر گرفتاری ست که علاوه بر زلزله و سیل خطر انفجار گازهای زیر زمینی نیز برای این شهر وجود دارد. وی از مسئولان خواست با نگاه ویژه و ملی به مشکلات این شهرستان به صورت ویژه رسیدگی شو
حجت الاسلام والمسلمین حیدر حجتی نیاسرپرست فرمانداری مسجدسلیمان درابتدای این جلسه عنوان کرد: آنچه که امروز دغدغه مسجدسلیمان است این است که مسجدسلیمان شهری با بافت فرسوده است، در فقر و فلاکت به سر می برد، بالاترین آمار بیکاری درکشور را دارد، طرح جامع تفصیلی ندارد و باید بگویم ۹۰ درصد منازل فرسوده است، ۶۰ الی ۷۰ مردم مسجدسلیمان درشرایط بحرانی به سر می برند، اکثر ادارات ترک های عمیقی برداشته مدارس مسجدسلیمان تا ۶۰ درصد آسیب دیدند.
وی درپایان افزود: این تلاش ملی که الحمدالله برای بازسازی مسجدسلیمان به حرکت درآمده قابل تقدیر است، امیدواریم با حضور مسئولین استانی و کشوری به ویژه دکتر مخبر تصمیمات خوبی برای برون رفت مسجدسلیمان از این وضعیت بحرانی گرفته شود وشادی و نشاط به شهر تزریق شود .
درادامه علی عسگر ظاهری نماینده مردم مسجدسلیمان درمجلس شورای اسلامی عنوان کرد: چهل سال از انقلاب گذشته هیچ کسی برای رفع مشکلات مسجدسلیمان پای کار نمی آید و همه فقط حرف می زنند انتظار دارم این جلسه خروجی لازم را داشته باشد.
وی اضافه کرد: امیداوریم مسئولین با همکاری معاون وزیر راه و شهرسازی با یک برنامه ریزی دقیق برای حل مشکلات این شهر وارد کار شوند.
وی درپایان خاطر نشان کرد: حدود سه سال پیش با جناب استاندار در مناطق آلوده حضور پیداکردیم وقول دادیم که تا سه ماه دیگر وضعیت آن ها تعیین تکلیف شود اما با گذشت این همه سال هیچ اتفاق خاصی نیفتاده اما انتظار دارم امروز جواب خوبی به مردم داده شود.

درادامه حجت الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه مسجدسلیمان نیز دراین جلسه تصریح کرد: بعد از چهل از انقلاب کشور آبادشد اما همچنان مشکلات مسجدسلیمان به عنوان معضلات اساسی و جدی مطرح هستند اکثر نقاط این شهر مخروبه است هیچ کجای کشور پیدا نمی شود وضعیتی مشابه مسجدسلیمان داشته باشد وکسی پاسخگوی این مشکلات نیست .

وی توضیح داد: براساس آمار رسمی استان از سال ۹۲ تا ۹۵ حدود ۵ هزار میلیارد تومان از ۴ شرکت نفت استان عوارض طلب داریم و شاید حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیارد تومان سهم مسجدسلیمان است .
امام جمعه مسجدسلیمان گفت: انتظار دارم یک فکر اساسی برای این شهر شود مسجدسلیمان در حد یک شهر واقعی نیست طرح تفصیلی ندارد، مرتب در هرجلسه گفته می شود این طرح قراراست تصویب شود ولی هنوز اتفاق خاصی صورت نگرفته است.
مازیار حسینی معاون مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی کشور نیز دراین جلسه بیان کرد: مامکانیزم لازم برای پرداخت وام ۴۰ میلیونی و ۲۰ میلیون بابت فاصله ای که باید بروند جایی بروند وتهیه کنند را داریم اما مطمئن هستیم اینها توان بازپرداخت آن را ندارند.
وی گفت : درصورت همکاری سایر بخش ها یک تفاهم نامه چهارجانبه جهت حل مشکل اساسی مسکن مردم آسیب دیده منعقد خواهد شد و به عنوان یک باقی صالحات مسکنی در خور شان و متناسب مردم را ایجاد می کنیم ،دراین ارتباط توان تخصصی آن درکشور وجود دارد و در جاهای دیگر اجرای این طرح نتیجه گرفت و اگر کمک شود دراین زمینه ، کاردقیق ومنظمی صورت خواهد پذیرفت .

حسینی خاطرنشان کرد: درخصوص ساختمان هایی که آسیب دیدند اما قابلیت ترمیم و مقاوم سازی را دارند می توانیم یک تیم فنی دراین خصوص داشته باشیم که بیاید این کار را انجام بدهد که تشخیص بدهد آیا می شود در جا این مساله راحل کرد یا نه واین شامل حال محلاتی که در طرح جابه جایی قرار دارند نیست ، بلکه این مربوط به محلاتی است که به خاطر محدودیت های نابه جا در آن جا به صورت غیر قانونی ساخت وساز کردند وبه علت عدم نظارت نظام مهندسی به طور صحیح ساخته نشدند.

وی تصریح کرد: الان اگر آقای استاندار مصوب کنند ومحدودیت ها برداشته شود ما می توانیم با هزینه اندکی حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد ساخت مجدد وبهسازی کنیم تا مردم بتوانند زندگی شان را در همان جای خود ادامه بدهند.
وی افزود : یکسری تعهداتی هم ظاهرا شرکت
نفت داشته که باید به آن ها عمل کند اگر استاندار اجازه بدهند ظرفیت مسکن مهر باقی مانده را با قید فوریت وارد مدار کنیم و عملا بحث اسکان موقت آن ها را حل وتبدیل به اسکان دائم کنیم .
غلامرضاشریعتی استاندار خوزستان در جلسه هماهنگی ستاد بحران امروز مسجدسلیمان نیز بیان کرد: در حال حاضر منتظر هستیم که آخرین برآوردهای لازم درا ین زمینه صورت بگیرد علاوه بر این باید عنوان کنم باید کمک های خوبی هم ستاد اجرایی داشتند و هر زمانی که گرفتاری داشتیم با روی گشاده همکاری کردند.
وی ادامه داد: برای مباحث این گونه که مطرح شد تفاهم نامه ای بین وزارت دفاع و راه وشهرسازی منعقد شد و در حال تلاش هستیم خوزستان و مسجدسلیمان را نیز وارد این تفاهم نامه کنیم که ان شاءالله مشکل هوانیروز را از این طریق حل کنیم و مشکل زمین های جابه جایی را بتوانیم به نتیجه برسانیم.
استاندارخوزستان اضافه کرد : در سال گذشته به شهردار مسجدسلیمان اجازه دادیم در مناطقی که قبلا مجوز ساخت نمی دادند اما درحال حاضر مشکلی ندارند ، حتی مطالعات نفت هم‌ نشان می دهد که در این مناطق مساله خاصی وجود ندارد پروانه ساخت بدهند و برنحوه ی کارآن نظارت کنند.
وی خاطرنشان کرد: اما با این حال مشاهده شده که احداث ساختمان دراین مناطق بدون اخذ مجوزهای لازم و نظارت کافی صورت گرفته و این ساختمان ها با اینکه نوساز هستند بر اثر زلزله ۵/۷ ریشتری با شتاب ۲۵ سانتی مترخسارت دیدند اما در واقع یک ساختمان با استاندارد های لازم باید بتواند شتاب ۲۵۰ سانتی متر را تحمل کند .
وی تصریح کرد: همچنین به شهردار گفته شد که اجازه ساخت و ساز غیر مجاز به آن جا داده نشود و بر اساس قانون باید مجوز ساخت داده می شد و نظارت کافی بر روی ساختمان سازی ها صورت می گرفت.
استاندارخوزستان توضیح دهد: بارها تاکید کردیم که شهردار باید به صورت جدی جلوی ساخت و سازهای غیر مجاز بایستد ولی متاسفانه مشاهده می شود تا الان این ساخت و سازهای غیر مجوز صورت گرفته و جلوی آن گرفته نشد .
وی در پایان تاکید کرد: از این بعد کلیه ساخت وسازها دراین مناطق باید بامجوز ومطابق استاندارد های لازم باشد و در این زمینه دستور کتبی هم به شهردار ابلاغ شد و هیچ عذری دراین خصوص پذیرفته نیست .

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.