کد خبر : 56271
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 10:44
-

تولید ۱۰۰ درصدی ارقام گندم بذری بومی در خوزستان

تولید ۱۰۰ درصدی ارقام گندم بذری بومی در خوزستان

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: سید بهرام اندرزیان  رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت:  با توجه به نقش گندم در امنیت ملی و غذایی، روند افزایش تولید گندم نسبت به قبل از انقلاب چهار برابر افزایش یافته که ۴۰ درصد این امر ناشی از افزایش سطح زیر کشت و ۶۰ درصد ناشی از انتقال دانش کشاورزی به عرصه است.

تولید ۱۰۰ درصدی ارقام گندم بذری بومی در خوزستان

رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان با بیان اینکه رقم‌های تولیدی گندم که به دست کشاورز می‌رسد حاصل دسترنج ۱۰ تا ۱۲ ساله محقق است گفت: ۱۰۰ درصد ارقام گندم بذری کشاورزان خوزستان توسط محققان کشاورزی استان تولید شده‌اند.

به گزارش شبکه خبری خوزستان: سید بهرام اندرزیان  رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت:  با توجه به نقش گندم در امنیت ملی و غذایی، روند افزایش تولید گندم نسبت به قبل از انقلاب چهار برابر افزایش یافته که ۴۰ درصد این امر ناشی از افزایش سطح زیر کشت و ۶۰ درصد ناشی از انتقال دانش کشاورزی به عرصه است.

وی به چالش‌ها و تنش‌های محیطی استان اشاره کرد و گفت: خشکسالی، کمبود منابع آبی، گرم شدن هوا، گرد و خاک و تنش‌های سرمایی عملکرد محصولات کشاورزی را کاهش می‌دهد ضمن اینکه بارش‌های فراشدید نیز به علت ایجاد مندابی خسارت ۱۰۰ درصدی به زمین کشاورزی و محصول وارد می‌کند.

اندرزیان ادامه داد: برخی آفات و بیماری‌های جدید نیز در سال‌های اخیر پدید آمده که عملکرد محصول را کاهش می‌دهند؛ با وجود این چالش‌های محیطی توانستیم ۶۰ درصد عملکرد گندم را افزایش دهیم که این موضوع حاصل دانش کشاورزی متاثر از مراکز تحقیقاتی کشاورزی است.

وی به وجود ۲ مرکز تحقیقات کشاورزی، آموزش و منابع طبیعی در دزفول و اهواز اشاره کرد و گفت: مرکز تحقیقات کشاورزی دزفول ۹ شهر شمالی خوزستان و مرکز تحقیقات کشاورزی خوزستان واقع در اهواز ۲۲ شهر دیگر استان را پوشش می‌دهد.

رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان با بیان اینکه رقم‌های تولیدی گندم که به دست کشاورز می‌رسد حاصل دسترنج ۱۰ تا ۱۲ ساله محقق است گفت: ۱۰۰ درصد ارقام گندم بذری کشاورزان خوزستان توسط محققان کشاورزی استان تولید شده‌اند.

اندرزیان به معرفی حدود ۲۰ رقم گندم توسط محققان خوزستان در حال حاضر اشاره و اضافه کرد: هر ساله رقم‌های مختلف گندم در خوزستان تولید می‌شود تا در صورت جوابگو نبودن رقم‌های موجود از آنها استفاده شود؛ رقم‌های تولیدی مختص خوزستان بوده و نسبت به تنش‌های گرمایی، کم‌آبی و آفات مقاوم هستند.

وی تصریح کرد: نقشه پراکنش ویژه‌ای برای کشت در خوزستان ترسیم شده زیرا به علت شرایط متفاوت آب و هوایی ارقام متفاوتی نیاز است و باید نسخه خاصی برای هر شرایط آب و هوایی توسط محققان نوشته شود.

اندرزیان بیان کرد: هر ساله حدود سه هزار رقم محصول کشت می‌شود تا پس از انجام آزمایشات مختلف چند رقم سازگار تایید و به کشاورزان معرفی شود.

وی با بیان اینکه گندم خوزستان ۱۲ درصد پروتئین دارد که این میزان نشانه کیفیت گندم خوزستان است ادامه داد: بیشتر گندمی که در خوزستان تولید می‌شود به استانهای دیگر ارسال می‌شود زیرا امکان ذخیره حجم گندم تولیدی در خوزستان وجود ندارد.

اندرزیان خوزستان را قطب اصلی تولید گندم دانست و بیان کرد: در حال حاضر حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم در خوزستان تولید شده که این میزان، نان ۱۱ میلیون نفر را تامین می‌کند.

وی در خصوص پایین بودن کیفیت نان در خوزستان نیز گفت: در برخی موارد گندمهای وارداتی وارد سیلوهای مصرفی خوزستان می‌شوند که ممکن است کیفیت پایین‌تری نسبت به گندم تولیدی خوزستان داشته باشند و نانوایان از گندم وارداتی استفاده کنند؛ البته برخی نانوایی‌ها نیز روش پخت نادرستی دارند که باعث می‌شود نان کیفیت لازم را نداشته باشد و موجب گله‌مندی شهروندان شود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.