کد خبر : 33878
تاریخ انتشار : شنبه 28 اسفند 1400 - 7:59
-

اخبار دزفول

سید ابوالفضل حسینی

رشد قارچی باغ ویلاهای غیر مجاز در دزفول در سایه ناهماهنگی دستگاه‌های اجرایی+تصاویر

رشد قارچی باغ ویلاهای غیر مجاز در دزفول در سایه ناهماهنگی دستگاه‌های اجرایی+تصاویر
کنترل و جلوگیری از رشد باغ ویلاهای دزفول که امروز تبدیل به یک معضل در شهرستان شده و آثار مخرب و جبران ناپذیری بر بخش اقتصادی و اجتماعی این شهرستان برجای گذاشته، مدیریت و برنامه‌ریزی قوی و جدی از تمام ادارات و دستگاه‌های اجرایی شهرستان میطلبد.

رشد و گسترش باغ ویلاهای شهرستان دزفول که موجب ورود معضلات اقتصادی و اجتماعی متعددی به این شهرستان شده، نیازمند مدیریت و همکاری جدی تمام دستگاه‌های مربوطه است.

به گزارش شبکه خبری خوزستان به نقل از فارس از دزفول، رشد و گسترش باغ ویلاهای شهرستان دزفول که موجب ورود معضلات اقتصادی و اجتماعی متعددی به این شهرستان شده نیازمند مدیریت و همکاری جدی تمام دستگاه‌های مربوطه است.

اگر چه ساخت و ساز باغ ویلا در شهرستان دزفول در برخی موارد نفع اقتصادی در پی دارد اما به طور کلی رشد و گسترش این بناها آسیب‌های جدی به عرصه کشاورزی و تولیدات باغی این شهرستان وارد کرده است.

در کنار تاثیرات منفی بر روی صنعت کشاورزی، ناهنجاری‌های اجتماعی و وقوع جرم و جنایت نیز توسط برخی گردشگران ساکن در این بناها رخ میدهد.

معضلی در صنعت کشاورزی

یکی از کشاورزان دزفول در گفتگو با خبرنگار فارس میگوید: در دزفول که صنعت کشاورزی به عنوان یک رکن مهم اقتصادی است، عدم کنترل ساخت و ساز باغ ویلاها تهدیدی جدی برای این صنعت در شهرستان محسوب میشود.

او همچنین آسیب به تولیدات مرکبات، وجود چاه‌های غیر مجاز و استخراج بی رویه منابع آب‌های زیر زمینی جهت پر کردن استخر ویلاها را از نتایج گسترش ویلا سازی دانست.

وقوع آسیب‌های اجتماعی

یکی دیگر از شهروندان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: این تغییر کاربری علاوه بر واردن کردن آسیب به درختان و اراضی کشاورزی موجب بروز اتفاقات و آسیب‌های اجتماعی نیز میشود.

او ادامه‌‌ در ادامه گفت: تخلفات و ناهنجاری اجتماعی زیادی مانند برقراری روابط نامشروع، درگیری و حتی قتل هم در این بناها شکل گرفته است.

جهاد کشاورزی نظارت بیشتری بر مجوزهای تولیدی داشته باشد

مهدی آماده دادستان عمومی و انقلاب دزفول در این باره در گفتگو با خبرنگار فارس، بر نظارت بیشتر ادارات متولی از جمله جهاد کشاورزی بر مجوزهای صادره شده، تاکید داشت و اظهار کرد: بدون شک تغییر کاربری اراضی کشاورزی زنگ خطری برای نابودی و از بین رفتن کشاورزی و محصولات باغی در این شهرستان است.

وی افزود: جلوگیری از تغییر کاربری و قلع و قمع بناها بر عهده جهاد کشاورزی است و دادستان نیز در این راستا همکاری‌های لازم را انجام می‌دهد.

داداستان دزفول بیان کرد: رسیدگی به پرونده‌های جرایم تغییر کاربری نیز به لحاظ میزان مجازات در صلاحیت مستقیم دادگاه‌های کیفری شهرستان است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات فعلی، تغییر کاربری زمین با مجوزهای فعالیت تولیدی است چرا که از زمان تحویل مجوز تا شروع به فعالیت تولیدی، نظارت کافی و مستمری از سوی مراجع صادر کننده مجوز انجام نمی‌شود و افراد با این مجوزها، به جای ساخت واحد تولیدی اقدام به ساخت ویلا و استخر می‌کنند.

تشکیل سه هزار پرونده قضایی ازسال ۷۴

احمد زارعی رییس جهاد کشاورزی دزفول در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: تا کنون هیچ مجوزی برای ساخت باغ ویلا در حوزه مجوزات جهاد کشاورزی نبوده و به طور کلی تمام ویلاهای بنا شده غیر مجاز هستند بجز تعداد اندکی که به قبل از سال ۷۴ برمیگردد، چرا که در آن زمان حاکمیت قانون حفظ کاربری اراضی نبوده و صاحبان املاک با مجوز قدمت بنا، اقدام به تعمیرات ساختمان می‌کردند.

وی‌ با بیان اینکه از سال ۷۴ به بعد تاکنون حدود سه هزار پرونده قضایی برای این بناها غیر مجاز تشکیل شده است، افزود: برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی و مراکز تولیدی نیز باید از کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی که مستقر در سازمان جهاد کشاورزی هست مجوزی صادر شود.

رییس جهاد کشاورزی دزفول با اشاره به اینکه هر گونه ساخت و ساز و تغییر کاربری در اراضی کشاورزی و باغی ممنوع است بیان کرد: به تمام مردم شهرستان توصیه می‌شود، قبل از اقدام به ساخت و ساز و یا خرید و فروش ملک در خارج از محدوده قانونی شهر و روستا به جهاد کشاورزی مراجعه و اطلاعات لازم را از مجموعه ما کسب کنند.

لزوم همکاری تمام دستگاه‌ها

زارعی تکه تکه شدن و خروج اراضی کشاورزی از عرصه تولید و نابودی آبهای زیر زمینی را از نتایج رشد و گسترش این بناها دانست و گفت: برای جلوگیری از این پدیده شوم همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی با اداره جهاد کشاورزی نیاز است زیرا تا زمانی که این بناهای غیر مجاز به راحتی از خدمات بهره ببرند، تشویقی برای رشد و گسترش این پدیده است.

وی افزود: در سه سال گذشته حدود ۵۳۰ قلع و قمع بنا انجام شد و در حال حاضر نیز با همکاری دادستانی چند قلع و قمع دیگر نیز در دستور کار است.

به گزارش خبرگزاری فارس، کنترل و جلوگیری از رشد باغ ویلاهای دزفول که امروز تبدیل به یک معضل در شهرستان شده و آثار مخرب و جبران ناپذیری بر بخش اقتصادی و اجتماعی این شهرستان برجای گذاشته، مدیریت و برنامه‌ریزی قوی و جدی از تمام ادارات و دستگاه‌های اجرایی شهرستان میطلبد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.