کد خبر : 28872
تاریخ انتشار : شنبه 26 تیر 1400 - 3:23
-

مصوبات نشست مدیریت بحران استان خوزستان به هیات دولت می‌رود

مصوبات نشست مدیریت بحران استان خوزستان به هیات دولت می‌رود

نشست ستاد مدیریت بحران استان خوزستان به ریاست استاندار و با حضور برخی مقامات کشوری عصر جمعه با مصوبات متعددی برای برون رفت استان از مشکلات ناشی از خشکسالی و تنش آبی ختم شد. به گزارش شبکه خبری خوزستان استاندار خوزستان در نشست ستاد مدیریت بحران استان در استانداری اظهار داشت:امسال با تنش آبی بسیار

نشست ستاد مدیریت بحران استان خوزستان به ریاست استاندار و با حضور برخی مقامات کشوری عصر جمعه با مصوبات متعددی برای برون رفت استان از مشکلات ناشی از خشکسالی و تنش آبی ختم شد.

به گزارش شبکه خبری خوزستان استاندار خوزستان در نشست ستاد مدیریت بحران استان در استانداری اظهار داشت:امسال با تنش آبی بسیار شدیدی رو به رو هستیم چرا که حجم ذخایر پشت سدها بسیار کم است و همان حجم کم برای آب شرب، دام‌ها، تالاب‌ها، کشت فصلی، کشت جایگزین، کشت تابستانه و پاییزه ساماندهی و برنامه ریزی شده است.

قاسم سلیمانی‌دشتکی افزود: براساس برنامه ریزی، مشخص شده که از مسیر کارون، کرخه و سایر رودخانه‌ها و سدها چه مقدار آب آزاد شود تا بتوانیم به اولویت بندی و اهداف خود دست پیدا کنیم.

وی با بیان این که نتایج خشکسالی، خسارت و نارضایتی مردم است توضیح داد: مردم حق دارند و ما حقوق آنها را به رسمیت می‌شناسیم از این رو در راستای احقاق حقوق مردم گفت و گوی زیادی با دولت داشتیم و برای رسیدگی و نتیجه گیری مکاتبات، در چند روز اخیر فشارهای زیادی به مقامات کشور آوردیم و طی ۲ هفته گذشته دیدارهایی با مسئولان ملی پیرامون مشکلات استان انجام شد.

استاندار خوزستان بیان کرد: پس از پیگیری‌های فراوان معاون اول رییس جمهوری دستور داد هیاتی متشکل از سازمان برنامه و بودجه، وزارتخانه های کشور، نیرو، جهاد کشاورزی و ستاد مدیریت بحران کشور به خوزستان سفر کرده و در نشست ستاد مدیریت بحران موضوعات مرتبط با تنش آبی بحث و بررسی شود.

وی گفت: دادستان کل کشور نیز پس از این پیگیری ها معاون خود را به اهواز اعزام کرد تا از منظر قضایی در این مسیر همراهی کند.

وی گفت: همچنین وزیر کشور به عنوان مسئول امنیت کشور و رییس ستاد مدیریت بحران کشور تاکید بسیار زیادی داشت که به خواسته‌ها و مطالبات مردم رسیدگی شود و جمع بندی مطالب این نشست در نشست هیات دولت در یکشنبه هفته آینده مطرح شود.

سلیمانی افزود: محمد باقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور طی تماس تلفنی در همین نشست ، برای تصویب مصوباتی که در جلسه هیات دولت پیرامون خوزستان مطرح می شوند، قول مساعد داد که تا جایی که بتواند کمک کند. استاندار خوزستان گفت: همچنین سید محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری در این جلسه از طرف رییس جمهوری طی تماس تلفنی ضمن تاکید بر رفع مشکلات مردم از طرف رییس جمهوری اعلام کرد هر پیشنهادی از سوی خوزستان داده شود در هیات دولت مطرح می شود.

وی ادامه داد: چند پیشنهاد قبلا از طریق وزارت کشور و ستاد مدیریت بحران کشور به رییس برنامه بودجه کشور ارایه شده بود که قرار است در هیات دولت مطرح شود.

بالاترین مقام اجرایی خوزستان گفت: در نشست امروز این پیشنهادات را بازنگری کردیم که یکی از آنها پرداخت مطالبات کشاورزان از خسارات سیل سال ۹۸ بود چراکه نوعی دوگانگی در بحث پرداخت خسارات ایجاد شده بود.

به گفته وی ستاد مدیریت بحران کشور معتقد بود این خسارات پرداخت شده است ولی ما اعلام کردیم پرداخت نشده است و پس از پیگیریهای کارشناسی متعدد مشخص شد ۳۷ درصد مطالبات کشاورزان معادل ۲۳۰ میلیارد تومان پرداخت نشده بود.

استاندار خوزستان ادامه داد: پیشنهاد دوم پیرامون شوری آب در شهرهای آبادان و خرمشهر و نرسیدن آب مناسب به نخیلات بود که از سوی وزیر کشور نامه ای به رییس سازمان برنامه و بودجه کشور نوشته شد تا یک هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان برای سد چوئبده و سد مارد کمک شود.

وی گفت: در پیشنهاد سوم بنا شد ۳۰۰ میلیارد تومان برای آب های روان اهواز داده شود، که دراین زمینه اختلاف نظری بین وزارت نیرو و شهرداری (با توجه به شرح وظایف هر یک ازاین دومرجع ) وجود داشت که این مورد نیز برای ارایه در نشست هیات دولت مطرح شد.

وی اظهار داشت: همچنین پیشنهاد شد ۲۰۰ میلیارد تومان نیز برای رفع مشکلات آب شرب مانند آبرسانی با تانکر و اصلاح خطوط و سیستم های آبرسانی به شرکت آب و فاضلاب استان داده شود.

وی ادامه داد: بنا شد ۷۰ میلیارد تومان برای حفظ عرصه های منابع طبیعی که طی چند سال گذشته با همت نظام و دولت اقداماتی در آنها صورت گرفته است داده شود.

به گفته وی برای لایروبی کانال‌ها علاوه بر اعتباراتی که به آب و برق خوزستان داده شده پیشنهاد دادیم ۱۰۰ میلیارد تومان کمک شود.

استاندار خوزستان گفت: پیشنهاد داده شد رهاسازی آب از بالادست انجام شود، همچنین با تصویب دولت، ستاد مدیریت بحران با همکاری وزارت جهاد کشاورزی خسارات کشاورزان در حوزه های کشت فصلی، کشت جایگزین و کشت تابستانه را برآورد و از محل بند (خ) آن را پرداخت کنند.

وی بیان کرد: پیشنهاد دادیم از استان های بالادست آب بیشتری رها سازی شود تا آب پشت سدهای خوستان نیز بیشتر شود.

وی اضافه کرد: قرارشد کمیته ای با مسئولیت ستاد مدیریت بحران استان با همکاری رییس مجمع نمایندگان خوزستان و نماینده رییس مجلس کشور و مدیران مربوطه طرح جامعی تا هفته آینده آماده کند که در اختیار رییس مجلس ،محمدباقر قالیباف قرار داده شود و با دعوت از استاندار و نمایندگان در جلسه سران سه قوه بررسی شود.

سلیمانی گفت: از مردم خوب استان خوزستان تشکر میکنم، ما مشکلات آنان را درک می کنیم و معتقدیم باید به آنها کمک شود و از هیچ کاری برای کمک به مردم عزیز دریغ نمی‌کنیم.

وی افزود: اما توجه و دقت به یک نکته بسیار مهم است که اگر گاومیشی تلف می شود یا آب به تالاب نمی رسد یا آب مسیر شور است باید دلیل آن بررسی شود.

به گفته وی در حال حاضر حجم آبی که به هور میرسد در حدود ۲۰ مترمکعب بر ثانیه است و با همین ۲۰ مترمکعب نیز در اطراف هور شلتوک کاری می شود پس مفهوم این مطلب این است که شلتوک کاری در طول مسیر ، مانع رسیدن آب به هور می شود.

وی خاطرنشان کرد: برای آب کشاورزی، آب دام و هم برای تالاب ها و شرب به گونه ای که سد خالی نشود آب رها سازی شده، اما کسانی که به شلتوک کاری روی آورده اند باید بدانند که در حال حاضر این کار معادل نابودی تالاب، نابودی دام سنگین، مشکلات آب شرب، حذف کشت جایگزین، تابستانه و پاییزه است لذا ازآنها میخواهم به فکر آب شرب و و دام ها باشند.

سلیمانی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر این که استاندار خوزستان اعلام کرده تصاویر مربوط به اعتراضات مربوط به گذشته است بیان کرد: شبکه های ضد انقلاب این مطلب را عنوان کرده اند باید ریشه این خبر دروغ را ابتدا پیدا کرد و من ضمن تکذیب این مطلب اعلام میکنم همه تلاش ما رفع مشکلات مردم است.

وی افزود: ما خود را همدرد مردم می دانیم و در حال پیگیری مشکلات هستم.

استان خوزستان از ابتدای امسال به دلیل خشکسالی وارد تنش آبی شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.