کد خبر : 37698
تاریخ انتشار : دوشنبه 30 آبان 1401 - 14:17
-

پیش‌بینی تولید ۱۶۰هزار تُن برنج محلی در خوزستان

پیش‌بینی تولید ۱۶۰هزار تُن برنج محلی در خوزستان

اهواز – شبکه خبری خوزستان – رییس انجمن برنج خوزستان پیش‌بینی کرد با برداشت ۲۸۰هزار تُن شلتوک از مزارع خوزستان ، حدود ۱۶۰هزار تُن برنج محلی مرغوب تولید و به بازار عرضه شود.

محمد سواری روز دوشنبه در گفت‎‌وگو با خبرنگار شبکه خبری خوزستان با بیان اینکه برداشت شلتوک از سطح ۷۰هزار هکتار از شالیزارهای استان از نیمه دوم آبان شروع شده است افزود:برداشت شالی در خوزستان تا اواخر آذرماه ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه امسال به علت خشکسالی و تنش آبی سطح زیرکشت برنج در استان نسبت به سال گذشته کاهش یافته بود افزود: با این وجود کشاورزان خوزستانی با استفاده از روش‌های خکشه کاری شالی توانستند بخشی مهمی از نیاز استان خوزستان و مناطق همجوار را به این محصول اساسی تامین کنند.

رییس انجمن برنج خوزستان پیش بینی کرد با عرضه برنج مرغوب محلی خوزستان که عموما” از گونه “عنبربو” است قیمت برنج‌های ایرانی و محلی کاهش یابد و این به نفع مصرف کننده است.برنح محلی عنبربو به علت طعم و عطر بی نظیر ، مشتریان و خواستاران زیادی در خوزستان دارد.

هم اکنون قیمت هرکیلوگرم برنج محلی تازه(امسال)به صورت خرده فروشی حدود ۴۵۰هزار ریال است ولی این قیمت در تابستان امسال تا ۷۵۰هزار ریال نیز رسیده بود.

سال زراعی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ که سال بسیار پربارشی بود با رفع محدودیت‌های کشت و تامین آب ، حدود ۲۵۰هزار هکتار از زمین های خوزستان به کشت برنج رفت که در آن سال حدود ۵۵۰هزار تُن برنج محلی که در تاریح کشاورزی خوزستان بی سابقه بود تولید وبه بازارهای داخلی عرضه شد.

شوش ، کرخه ، اهواز ، باغملک ، شوشتر ، ایذه و دزفول از کانون های اصلی کشت شلتوک در خوزستان به شمار می‌روند.

ضرورت جلوگیری از خروج شلتوک از خوزستان

سواری در ادامه خواستار تمهیدات لازم برای جلوگیری از خروج شلتوک از استان و فراوری آن در استان با هدف حفظ اشتغال پایدار و پیشگیری از ضرر و زیان کارخانه‌های برنج‌کوبی شد.

وی گفت: در هفته‌های اخیر رایزنی هایی با مقام های ارشد استان برای جلوگیری از خروج شلتوک از استان انجام شده که امیدواریم این خواسته مدیران کارخانه‌های برنج کوبی استان محقق شود.

به گزارش شبکه خبری خوزستان استان خوزستان با تولید حدود ۱۷.۵ میلیون تُن محصولات زراعی ، باغی ، فرآورده دامی و لبنی و عسل به تنهایی ۱۴درصد کل محصولات کشاورزی کشور را تولید کرده و از این حیث در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.

در ۲ سال اخیر که خوزستان با خشکسالی کم سابقه و تنش آبی شدید رو به رو بود حجم تولیدات بخش کشاورزی استان بین ۲۰ تا ۲۵درصد کاهش یافته بود.

خوزستان یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد ولی در صورت تامین آب ، زهکشی و تسطیح زمین‌ها و توسعه کشت گلخانه‌ای امکان افزایش سطح زیرکشت تا ۲.۲میلیون هکتار وجود دارد.

نیشکر ، گندم ، برنج ، مرکبات سردسیری و گرمسیری ، خرما ، ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای ، جو ، چغندرقند و محصولات جالیزی ، سبزی و صیفی و انواع گل از مهمترین تولیدات کشاورزی خوزستان است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.