کد خبر : 46040
تاریخ انتشار : شنبه 25 آذر 1402 - 12:52
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای غبارروبی از چهره محروم اهواز / امیدآفرینی شاه کلید فعالیت گروه جهادی بسته هستند
-

ویژه و مهم

خبرگزاری مهر

غبارروبی از چهره محروم اهواز / امیدآفرینی شاه کلید فعالیت گروه جهادی

غبارروبی از چهره محروم اهواز / امیدآفرینی شاه کلید فعالیت گروه جهادی
باید از ظرفیت سازمان های مردم نهاد، سرای محلات و دفاتر تسهیلگری اداره کل امور اجتماعی استانداری خوزستان در محلات در کنار گروه های جهادی و بسیجی بهره‌مند شد تا روند محرومیت زدایی این مناطق شتاب بیشتری بگیرد.

به گزارش شبکه خبری خوزستان به نقل مهر، اهواز دومین جایگاه حاشیه نشینی را در کشور دارد و مناطق حاشیه نامبرده این کلان‌شهر از امکانات عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و ورزشی در سطح بسیار ضعیفی بهره‌مند هستند.

نبود آسفالت مناسب، ضعف شبکه فاضلاب، نداشتن سند مالکیت منازل و همچنین وجود آسیب‌های اجتماعی فراوان از جمله مشکلات مناطق یادشده هستند؛ هرچند برخی از مناطق اهواز از جمله ملاشیه قدمتی بیشتر از محلات بالاشهر اهواز داشته و مردم ملاشیه بعد از جنگ در آن ساکن شده‌اند ولی قرار نداشتن این گونه مناطق در نقشه جامع شهری باعث نبود خدمات‌رسانی دستگاه‌های مختلف و توسعه کمتر زیرساخت‌های لازم در این مناطق شده است.

گروه جهادی امر به معروف و نهی از منکر ناحیه امام حسین (ع) اهواز با بیش از ۲۰۰ عضو مستقیم و مشارکت خیران مردمی در راستای محرومیت زدایی بسیاری از مناطق حاشیه اهواز فعالیت دارد.

نجم اسلامی، مردی ۴۷ ساله که خود پدر یک دختر و یک پسر است، به خبرنگار مهر می‌گوید: از سال ۷۶ تاکنون خداوند این توفیق را داده تا در حوزه این واجب فراموش (امر به معروف) شده فعالیت می‌کنم.

او ادامه می‌دهد: علاقه و همچنین تعهد به مقام معظم رهبری، ولایت، نظام، خون شهدا و کشورم باعث شده تا این فعالیت‌ها را انجام دهم.

این عضو گروه جهادی امر به معروف ناحیه امام حسین (ع) اهواز تصریح می‌کند: برای مناطق حاشیه ، آسیب‌پذیر و کم برخوردار اهواز از جمله عین دو ، سیاحی ، ملاشیه ، منبع آب و حصیرآباد بیشتر فعالیت می‌کنیم.

اسلامی تشریح می‌کند: خانواده های بی بضاعت، کم درآمد، بی سرپرست، دارای معلول و یا بیکار بیشترین جامعه هدف گروه جهادی ما هستند؛ ابتدا افراد را شناسایی و بعد با کمک مالی، ساخت و ساز منازل، تعمیرات، تهیه و توزیع آبگرمکن، کولر و یخچال از آنها حمایت می‌کنیم.

او با اشاره به تهیه و توزیع آرد برای پخت و پز و همچنین اشتغالزایی برای این خانواده‌های نیازمند بیان می‌کند: تهیه و توزیع تبلت برای دانش‌آموزان این خانواده‌ها، تأمین هزینه های تحصیلی، توزیع روسری و مقنعه بین دختران نونهال و نوجوانانی که جشن تکلیف برای آنها برگزار شده برای ترویج حجاب و عفاف، توزیع کتاب متناسب با شرایط سنی نونهالان و کودکان و برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه آسیب های اجتماعی و شناسایی مواد مخدر برای خانواده‌ها و مربیان از جمله اقدامات انجام شده است.

این عضو گروه جهادی امر به معروف ناحیه امام حسین (ع) اهواز بیان می‌کند: بیش از ۴۵۰ نوع مواد مخدر و ماده روان‌گردان داریم، خانواده ها باید آشنایی کاملی داشته باشند تا اگر روزی خدایی نکرده یکی از انواع مواد مخدر را در دست فرزندان خود دیدند، بتوانند قبل از گرایش بیشتر آنها پیشگیری لازم را در این زمینه داشته باشند.

اجرای جهاد تبیین در مناطق کم برخوردار اهواز

اسلامی ادامه می‌دهد: خانواده هایی بوده اند که در حال حرکت به سمت بیراهه بودند ولی با کمک گروه جهادی و حمایت های لازم آنها را از منجلاب خارج کردیم؛ همین که نگذاشتیم به سمت گناه کشیده شوند، بزرگترین کار را به خواست خدا انجام دادیم.

وی با اشاره به اینکه برخی مواقع در برنامه های توزیع غذا کودکانی بودند که با گفتن «غذا را برای پدر و مادرم می‌برم» همه را متأثر کردند، می‌گوید: مردم ولی نعمت هستند، مردم خیلی خوب و قانعی داریم و هر چقدر هم کار شود، توانایی جبران را نداریم؛ خداوند بر سر ما منت گذاشته تا بتوانیم خدمتگزار مردم باشیم.

این عضو گروه جهادی امر به معروف ناحیه امام حسین (ع) اهواز در ادامه داشتن توفیق، لیاقت و سعادت را پیش‌شرط هایی برای خدمت‌رسانی به مردم عنوان می‌کند و می افزاید: موضوع مهم جهاد تبیین با همکاری حدود ۲۰۰ نفر از اعضای گروه جهادی به ویژه فرمانده ناحیه امام حسین (ع) جایگاه والایی در اجرای برنامه های مختلف دارد.

اسلامی با اشاره به اهدای جهیزیه به ۶۳ زوج در دهه کرامت بیان می‌کند: افرادی که آرزوی زیارت سید شهدا امام حسین (ع) را داشته و با گریه خود را فاقد توفیق زیارت می‌دانستند، شناسایی و به سفر معنوی عتبات اعزام کردیم.

او در پاسخ به این سوال که «خیران کشوری برای کمک به اهواز بیشتر در چه زمینه‌ای بیشتر کار کنند؟» می‌گوید: نقاط آسیب پذیر بسیاری داریم ولی ورودی هر شهر مهمترین نماد آن است، در ورودی اهواز سمت سه راه خرمشهر، عین دو، سیاحی و ملاشیه خانواده های کم درآمد و بیکار بسیاری وجود دارد.

این عضو گروه جهادی امر به معروف ناحیه امام حسین (ع) اهواز با اشاره به وجود خانواده‌های با عزت نفس بالا در منطقه حصیرآباد و منبع آب اهواز که هر کدام صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته و فقر را بروز نمی‌دهند، یادآور می‌شود: گاهی مواقع برای اینکه فرزندم همیشه شکرگزار خداوند متعال باشد، در بازدیدهای میدانی به او نشان می‌دهم که این افراد ساکن در مناطق حاشیه به نان شب محتاج و حتی فرش زیر پای خود را هم ندارند؛ آنها در منازل مخروبه سکونت کرده‌اند.

اسلامی با اشاره به اینکه هدف اصلی در کمک‌های انجام شده این گروه جهادی حفظ آبروی مسلمانان است، اظهار می کند: خودم کارشناس بازرسی حقوقی و همسرم نیز فارغ التحصیل الهیات و به عنوان مداح و ذاکر اهل بیت است؛ این کمک‌های مردمی را در تایم غیر کاری بین مردم کم برخوردار توزیع می‌کنم و همسرم همراهی لازم را دارد.

هر چند شورای شهر اهواز چند سال قبل برخی از مناطق حاشیه شهر را به نقشه جامع شهری اهواز الحاق کردند تا شهرداری دیگر بهانه قانون را برای خدمات رسانی نکردن مطرح نکند ولی این مناطق هنوز هم از مشکلات بسیاری در رنج هستند.

گروهای جهادی بسیاری در مناطق یاد شده فعالیت دارند ولی باید از ظرفیت سازمان های مردم نهاد، سرای محلات و دفاتر تسهیلگری اداره کل امور اجتماعی استانداری خوزستان در محلات در کنار گروه های جهادی و بسیجی بهره‌مند شد تا روند محرومیت زدایی این مناطق شتاب بیشتری بگیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.