کد خبر : 3403
تاریخ انتشار : شنبه 5 مرداد 1398 - 8:25
-

رییس قوه قضاییه مطرح کرد؛ لزوم برخورد با افراد مساله‌دار در دستگاه قضا

رییس قوه قضاییه مطرح کرد؛ لزوم برخورد با افراد مساله‌دار در دستگاه قضا

رییس قوه قضاییه مطرح کرد؛ لزوم برخورد با افراد مساله‌دار در دستگاه قضا حجت‌الاسلام سیدابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه در دیدار با اساتید و فعالان حقوقی در دادگستری کل استان خراسان رضوی به مجموعه موضوعاتی چون آسیب‌شناسی دستگاه عدلیه و دادگستری، زمینه‌های چابکی ساختار قضایی، ترمیم مسیر دادرسی و تغییر و تحولات درون سازمانی قوه

رییس قوه قضاییه مطرح کرد؛
لزوم برخورد با افراد مساله‌دار در دستگاه قضا
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه در دیدار با اساتید و فعالان حقوقی در دادگستری کل استان خراسان رضوی به مجموعه موضوعاتی چون آسیب‌شناسی دستگاه عدلیه و دادگستری، زمینه‌های چابکی ساختار قضایی، ترمیم مسیر دادرسی و تغییر و تحولات درون سازمانی قوه قضاییه پرداخت. او ابتدای سخنرانی خود را با ذکر اهمیت مفهوم عدالت آغاز کرد و گفت: «در بین مفاهیم دینی، هیچ مفهومی بعد از توحید، گسترده‌تر از مفهوم عدالت نیست.» همان مفهومی که اساسا علت وجودی تشکیل قوه قضاییه نیز هست. رییس دستگاه قضا نیز در این رابطه، با مخاطب قرار دادن حضار، گفته است: «همه شما به عنوان وکیل، کارشناس، دفاتر اسناد، قاضی، ضابط قضایی و همه کسانی که در ایجاد احساس آرامش و عدالت در جامعه نقش دارند، اجزای اجرای عدالت هستند. در مسیر تحقق عدالت، هماهنگی بین فعالیت قاضی، وکیل، کارشناس، ثبت و دفاتر الزامی است.» رییسی همچنین تحقق عدالت در جامعه را منوط به همکاری‌های بین سازمانی دانست و دانشگاه را مهم‌ترین نهادها و سازمانی عنوان کرد که می‌توان به این قوه کمک کند.

رییس دستگاه قضا در بخش دیگری از این نشست گفت: «مدار همه اینها آن است که حق ببینند و حق عمل کنند و درمسیر حق بیندیشند، هرکدام در غیر مسیر حق عمل کنند، با این رابطه ارگانیکی که بین همه بخش‌ها وجود دارد، اگر یک عنصر در این بین آهنگ دیگری داشته باشد، ناهمخوانی ایجاد می‌شود.» او عنوان کرد که از ضرورت‌هایی که جلوی این ناهمخوانی را می‌گیرد، شفافیت سازمانی است و گفت: «موسسات حقوقی حتما باید ساماندهی شوند و تعرفه‌ها باید برای زدودن نوعی از بدبینی‌ها که در جامعه وجود دارد واقعی و شفاف شود.»

حجت‌الاسلام رییسی ادامه داد: «گاهی یک قاضی، وکیل یا کارشناس یا هر هم صنف دیگری باید نسبت به هم صنف خود داوری کند که این کار سختی است اما باید بدانند که اگر مجموعه بخواهد سالم باشد باید با افراد متخلف و فاسد برخورد شود.» او در ادامه اظهار داشت: «باید نسبت به افراد مساله‌دار و کسانی که به نحوی کسوت قضاوت، وکالت، کارشناسی و دفتریاری را به‌خوبی نشناخته‌اند، پیگیری صورت گیرد.» اظهارنظری که به نظر می‌رسد به موضوع بازداشت معاون اجرایی رییس پیشین قوه قضاییه اشاره دارد. هرچند رییسی از بیان صریح در این رابطه خودداری کرده است.

رییس قوه قضاییه در ادامه، به مردم‌مداری و تکریم ارباب‌رجوع نیز اشاره کرد و گفت: «به همکاران تاکید کرده‌ام که باید آنقدر زمینه در دستگاه وجود داشته باشد که اگر کسی امکان مالی و پول نداشت که وکیل بگیرد و زبان و لسان حقوقی نداشت که حق خود را بیان کند، بتواند احقاق حق کند و اگر غیر از این باشد آن دستگاه تراز قطعا نیست.»

آمار باید واقعی باشد

روند بررسی پرونده‌ها در دستگاه عدلیه موضوع دیگری بود که رییسی در این دیدار به آن پرداخت و گفت: «مشکل دادرسی برخی از پرونده‌ها به دلیل این است که آدرس‌های نادرست برخی از وکلا به آنها می‌دهند؛ بعضی بی‌دقت‌ها مربوط به عزیزان خودمان است و می‌خواهم این مساله را به صورت یک مجموعه ببینم و نگاه ما در این جلسه باید نگاه به یک مجموعه باشد.» رییس دستگاه قضا درخصوص ارایه راهکاری جهت رفع این مورد نیز اعلام کرد: «اگر پرونده‌هایی دچار نقض شد، دلایل آن را ببینید. فقط نقض آرا کفایت نمی‌کند. علت نقض را ببینید. عدم آموزش، عدم دقت و کثرت کار و همه مسائلی که در این زمینه وجود دارد، باید آسیب‌شناسی شود.» او لازمه تحقق این مهم را در «به حداقل رساندن نقض آرا» دانست و همچنین تأکید کرد که مراکز شهرستانی و استانی باید نسبت به کاهش ورودی پرونده‌ها اقدام کنند. رییسی گفت: «آن دسته از مسائلی که می‌توان بدون آمدن به عدلیه و دادگستری حل شود، حتما باید به راه‌کارهایی به‌جز ورود به دادگستری بیندیشند.» او، کاهش ۹ درصدی ورودی پرونده در سال ۹۷ را کافی ندانست و از مراکز استانی و شهرستانی خواست تا «ابتکار عمل» را دست گرفته و با رعایت قوانین دستورات سازمانی، اقدام کنند. رییس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: «گذاشتن مراحل عالی قضایی برای این است که حقوق مردم در فرآیند دادرسی تضمین شود، اما کار در مرحله مقدماتی باید به شکلی دقیق باشد که درنهایت هرکسی دید بگوید رای همان است.» رییسی در پایان با تأکید به لزوم هم‌اندیشی در حل مشکلات «کار مشارکتی و عمل انقلابی» را در صدر دستور کار قوه قضاییه عنوان کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.