کد خبر : 11241
تاریخ انتشار : شنبه 19 بهمن 1398 - 6:29
-

بازدید جمعی از سمن های محیط زیستی از هورالعظیم به مناسبت روز جهانی تالاب ها

بازدید جمعی از سمن های محیط زیستی از هورالعظیم به مناسبت روز جهانی تالاب ها

شبکه خبری خوزستان//انجمن های محیط زیستی خوزستان به مناسبت روز جهانی تالاب ها ضمن بازدید از تالاب هورالعظیم، به بررسی بیشتر وضعیت کنونی این تالاب پرداختند. در این برنامه که به همت شورای هماهنگی تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان انجام گرفت، جمعی سمن ها بهمراه اعضای این شورا، سواری مشاور استاندار و

شبکه خبری خوزستان//انجمن های محیط زیستی خوزستان به مناسبت روز جهانی تالاب ها ضمن بازدید از تالاب هورالعظیم، به بررسی بیشتر وضعیت کنونی این تالاب پرداختند. در این برنامه که به همت شورای هماهنگی تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان انجام گرفت، جمعی سمن ها بهمراه اعضای این شورا، سواری مشاور استاندار و خیرالهی تسهیلگر محیط زیستی نیز حضور داشتند.

به گزارش شبکه خبری خوزستان، احمد سواری مشاور استاندار در حوزه تالاب ها و سواحل در حاشیه بازدید سمن های محیط زیستی از هورالعظیم داشت: تالاب‌ها یکی از اکوسیستم‌های مهم و با ارزش در هر سرزمین به شمار می روند که نقش موثری در توسعه جوامع محلی دارند. تالاب هورالعظیم نیز بعنوان بزرگترین تالاب استان نعمت بزرگی برای منطقه به شمار می رود و امیدواریم تا ضمن رعایت اصول و مقررات محیط زیستی در قبال این تالاب تأثیرگذار، اقدامات شاخص تری برای حفاظت از آن صورت پذیرد.

وی افزود: علاوه بر آلودگی های نفتی و پساب های کشاورزی که تهدیدی جدی برای زیست بوم هورالعظیم به شمار میروند، میکروپلاستیک ها نیز طی سالهای اخیر به شکل تأسف برانگیزی در سطح تالاب افزایش یافته اند و لزوم انجام پژوهش ها و تحقیقات علمی در این خصوص را ضروری می نماید. این آگاهی بخشی تخصصی به مسئولین و جامعه برای پیشبرد اهداف حفاظت از هور تأثیر بسزایی خواهد داشت.

             

سواری تصریح کرد: امیدوارم تجربه تلخ دریاچه ارومیه برای هورالعظیم تکرار نشود و با تأمین حقابه هور و دیگر تالاب های استان برای صیانت از این سرمایه های طبیعی استان برنامه ریزی های مدونی انجام گرفته و عملیاتی شوند. ضمن این که  با آسیب شناسی لازم در زمینه تالاب ها و همراهی سمن ها و جوامع محلی برای احیای تالاب ها  و حفاظت از آنها می توان گام های موثری برداشت.

ایمان کاهکش دبیر شورای هماهنگی تشکل های محیط زیستی خوزستان نیز با بیان این که سازمان های مردم نهاد یکی از حلقه های اصلی ارتباط مردم با دولت در زمینه حفاظت از تالاب ها هستند افزود: بدون شک برگزاری کارگاه‌های آموزشی و بازدیدهای میدانی برای سمن‌های محیط زیستی به آگاهی بخشی و توانمندسازی آن ها کمک شایانی خواهد نمود.

وی خاطرنشان ساخت:  برای تسهیل و تسریع برنامه های مدیریتی در حفاظت از تالاب و مدیریت زیست بومی آن ها می توان از ظرفیت سمن ها بهره گرفت و انتظار می رود تا مسئولین مربوطه ضمن تغییر رویکرد به این مقوله زمینه های مشارکت پذیری بیشتر سمن ها را فراهم نمایند.

محسن خیرالهی تسهیلگر فرهنگ محیط زیستی نیز اظهار داشت: ارزش تالاب ها بسیار بیشتر از جنگل ها و مزارع برآورد شده و به همین میزان نیز شکننده تر و آسیب پذیرتر هستند. علاوه بر این اهمیت این اکوسیستم ها در جلوگیری از سیلاب ها، تلیف آب و هوا، تغذیه کننده آب زیرزمینی، ایجاد معیشت پایدار برای جوامع محلی و … است.

وی ضمن اشاره به فواید گردشگری و ایجاد تنوع زیستی تالاب ها برای منطقه افزود: برنامه های توسعه ای دولت و جوامع محلی موجب تخریب تالاب ها شده و صید و شکار، استفاده از سموم و مواردی از این قبیل آسیب های فروانی را متوجه تالاب ها نموده، از این رو انتظار می رود تا مردم ضمن آگاهی از ارزش و جایگاه تالاب ها در حفاظت از آن کوشش کنند.

کهزاد جعفری مسئول روابط عمومی شورای هماهنگی تشکل های محیط زیستی خوزستان نیز ابراز داشت: هدف اصلی این بازدید آشنایی بیشتر سمن ها با تالاب ها بویژه هورالعظیم و کانون توجه قرار دادن این منطقه بعنوان یکی از مهمترین سرمایه های محیط زیستی کشور همزمان با روز جهانی تالاب ها بوده است.

 

 قاسم سلیمی عضو شورای هماهنگی نیز از آمادگی جوامع محلی و سمن های منطقه جهت انجام هرگونه برنامه ریزی در حفاظت از هورالعظیم خبر داد و گفت: فعالیت تشکل های محیط زیستی در هویزه و دیگر شهرستان ها طی چندماه اخیر این امیدواری را ایجاد نموده تا برای آگاهی بخشی به جوامع محلی و فرهنگ سازی محیط زیستی در میان جامعه توانمندی آنان را نیز در نظر گرفت.

شایان ذکر است در این بازدید یک روزه اعضای انجمن های محیط زیستی از شهرهای هویزه، حمیدیه، گمبوعه، اهواز، مسجدسلیمان و گتوند حضور داشتند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.