کد خبر : 48186
تاریخ انتشار : جمعه 8 دی 1402 - 21:00
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای خوزستان به جمع تولید کنندگان دارو می پیوندند / در حوزه سلامت هرچه سرمایه گذاری شود کار ماندگاری برای استان ، کشور و دنیاست بسته هستند
-

اخبار خوزستان

مهر

خوزستان به جمع تولید کنندگان دارو می پیوندند / در حوزه سلامت هرچه سرمایه گذاری شود کار ماندگاری برای استان ، کشور و دنیاست

خوزستان به جمع تولید کنندگان دارو می پیوندند / در حوزه سلامت هرچه سرمایه گذاری شود کار ماندگاری برای استان ، کشور و دنیاست
خوزستان شهرک دارویی ندارد، راه اندازی کارخانه دارویی در اختیار بخش دولتی نیست و بخش خصوصی باید نسبت به سرمایه گذاری اقدام کند، مدت‌ها به دنبال این مساله بوده و با هلدینگ های بسیاری صحبت کرده اند.

 

به گزارش شبکه خبری خوزستان به نقل از خبرگزاری مهر، سید حیدر محمدی شامگاه پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه خوزستان اظهار کرد: اجلاس معاونت غذا و دارو سراسر کشور به میزبانی خوزستان در حال برگزاری است ، این اجلاس سالی یک تا ۲ بار برگزار می‌شود که کل دانشگاه‌های علوم پزشکی و مدیران مرتبط با این حوزه حضور پیدا کرده و آخرین گزارش از شرایط و وضعیت اقلام حوزه سلامت را اعلام می‌کنند،

 

وی افزود: سیاست‌ها را برای ماه‌های باقی مانده سال و سال آینده اعلام می‌کنیم، اگر مشکلاتی وجود داشته باشد مطرح می‌کنند که برای آن راهکار تهیه می‌کنیم و اگر راهکار داشته باشند در برنامه اعلام می‌کنیم، همچنین تجربیات موفق استان‌ها را به اشتراک می‌گذارند تا همه استان‌ها از آن استفاده کنند.

 

معاون وزیر بهداشت گفت: این وزارت، تنها جایی در کشور است که همه محصولات و خدمات را به ریز قیمت گذاری می‌کند البته این محدودیت است چون در کشورهای توسعه یافته می‌گویند قیمت را بردارید تا آن صنعت رشد کند اما از آنجایی که اگر قیمت را برداریم بهای تمام شده بالا می‌رود و به مردم خصوصاً قشر آسیب پذیر فشار می‌آید، قانون داریم و قیمت گذاری انجام می‌دهیم.

 

وی اضافه کرد: در خصوص داروهای تولید داخل به جز چند قلم داروی حوزه سرطان و ام اس که داروهای جدید و با فناوری نوین هستند، عمده داروها قیمتشان بسیار پایین است؛ ممکن است در هند برخی داروها از ایران ارزان‌تر باشد اما کیفیت‌ها متفاوت است.

 

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: در گذشته اینگونه بود که ۷۰ درصد قیمت دارو در بخش سرپایی و ۹۰ درصد در بخش بستری، پوشش بیمه‌ای داشت. از زمانی که طرح دارویار اجرا شد به دلیل ارز، قیمت دارو بالا رفت که آن مابه التفاوت را بیمه پرداخت کرد.

 

محمدی با اشاره به سامانه تی تک گفت: این سامانه چند بخش دارد که از جمله آن می‌توان به بخش گزارش دهی، قیمت داروها، لیست داروخانه‌ها و اطلاعات دارویی اشاره کرد. همچنین بخش داروهای کمیاب دارد که در این بخش با توجه به موقعیت گوشی که جست و جو انجام داده، نزدیک ترین داروخانه‌هایی که دارو را موجود داشته باشد اعلام می‌کند و اخیراً بخش شیرخشک هم اضافه شده است.

 

تأمین ارز دارو

 

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص تأمین ارز بیماران خاص اظهار کرد: ما کشوری هستیم که تحت تحریم‌های ظالمانه کشورهای غربی قرار دارد، یکی از این تحریم‌ها انتقال ارز است که با همت بانک مرکزی و مدیران مرتبط در این حوزه در حال انجام است؛ اعتبار ارزی وزارت بهداشت ۳.۵ میلیارد تومان بوده که امسال با دستور معاون اول رئیس جمهور به چهار میلیارد تومان رسیده و سبب شده شرایط بهتر شود.

 

محمدی با اشاره به مقایسه نسبی سال گذشته با امسال گفت: سال گذشته برای سرم و آنتی بیوتیک با مشکل مواجه بودیم، داروهای بیهوشی نداشتیم اما امسال با کمک‌های انجام شده شرایط بهتر شده است؛ بودجه سال آینده چهار میلیارد تومان مشخص شده که با ارزهای با نرخ‌های مشخص قیمت گذاری کرده و به واردکننده‌ها اختصاص می‌دهیم و با همین معیار هم قیمت گذاری می‌کنیم.

 

وی با بیان اینکه خوزستان شهرک دارویی ندارد، تصریح کرد: راه اندازی کارخانه دارویی در اختیار بخش دولتی نیست و بخش خصوصی باید نسبت به سرمایه گذاری اقدام کند، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اهواز مدت‌ها به دنبال این مساله بوده و با هلدینگ های بسیاری صحبت کرده‌اند.

 

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: یکی از هلدینگ ها حاضر به سرمایه گذاری در خوزستان شده، در جلسه‌ای که امروز با استاندار خوزستان داشته‌ایم وی قول کمک برای تأمین زمین و زیرساخت در اطراف اهواز را داد. همچنین یکی از تولیدکننده‌های بزرگ دارویی مذاکراتی انجام داده تا در این مساله ورود کند.

 

محمدی یکی از موارد ایجاد امنیت در هر کشور را تولید اعلام و عنوان کرد: چیزی که در حوزه سلامت به ما امنیت می‌دهد تولید است. در رده بندی حوزه سلامت شرایط خوبی داریم و یکی از اعتبارات و افتخارات کشور ایران این است که تولیدکننده‌های بزرگی داریم و تقریباً به خودکفایی ۱۰۰ درصدی رسیده‌ایم.

 

وی اضافه کرد: اینکه به کشورهای دیگر نمونه‌های دارویی را در قالب پکیج نشان می‌دهیم و پس از آن تفاهمنامه می‌بندند، نشان از شرایط خوب کشور برای صادرات داروهایی با موجودی خوب است.

 

رئیس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: خوزستان برای شهرک دارویی برنامه دارد، ما نیز تفاهم نامه بسته‌ایم که دانشگاه پیگیری‌ها را انجام دهد و ما مجوز صادر کنیم؛ در حوزه سلامت هرچه سرمایه گذاری شود کار ماندگاری برای استان، کشور و دنیا است.

 

محمدی ادامه داد: برنامه اول خوزستان تولید یکی از مواد جانبی مهم دارو است که وابستگی زیادی دارد و در کشور فقط یک تولیدکننده دارد که خوزستان دومی خواهد بود، سرم سازی نیز برنامه دوم این استان است.

 

وی گفت: در چند ماه نخست سال برای عرضه شیرخشک با مشکل مواجه بودیم اما از مردادماه که وضعیت تأمین ارز بهتر شد و مواد اولیه وجود داشت، در شهریور و مهرماه میزان آن ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد که به دلیل پوشش رسانه‌ای قوی، میزان ذخیره بالا رفت؛ ماهانه پنج میلیون شیرخشک توزیع می‌کردیم که از آبان ماه به حدود هشت میلیون رسید و در آذر ماه ۱۲ میلیون شیرخشک توزیع کردیم که این نشان از ذخیره بالا است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.