کد خبر : 4627
تاریخ انتشار : جمعه 22 شهریور 1398 - 19:56
-

حجت الاسلام و المسلمین سید سلمان هاشمی: تاثیر فرهنگ عاشورا در روند تاریخ هنوز هم با همان توان و قدرت آغازین، در حرکت است/ بسیاری از مدارس شهرستان دچار کمبود نیرو هستند،چه کسی جوابگوی حل این معضل است؟

حجت الاسلام و المسلمین سید سلمان هاشمی: تاثیر فرهنگ عاشورا  در روند تاریخ هنوز هم با همان توان و قدرت آغازین، در حرکت است/ بسیاری از مدارس شهرستان دچار کمبود نیرو هستند،چه کسی جوابگوی حل این معضل است؟

خطبه دوم نماز جمعه شهرک طالقانی مورخ ۲۲ شهریور ۱۳۹۸ حجت الاسلام و المسلمین سید سلمان هاشمی: تاثیر فرهنگ عاشورا در روند تاریخ هنوز هم با همان توان و قدرت آغازین، در حرکت است/ بسیاری از مدارس شهرستان دچار کمبود نیرو هستند،چه کسی جوابگوی حل این معضل است؟ امام جمعه شهرک طالقانی گفت: بسیاری از

خطیب جمعه شهرک طالقانی

خطبه دوم نماز جمعه شهرک طالقانی مورخ ۲۲ شهریور ۱۳۹۸

حجت الاسلام و المسلمین سید سلمان هاشمی: تاثیر فرهنگ عاشورا در روند تاریخ هنوز هم با همان توان و قدرت آغازین، در حرکت است/ بسیاری از مدارس شهرستان دچار کمبود نیرو هستند،چه کسی جوابگوی حل این معضل است؟
امام جمعه شهرک طالقانی گفت: بسیاری از مدارس شهرستان دچار کمبود نیرو هستند،چه کسی جوابگوی حل این معضل است؟ نبود معلم و استاد یعنی یک ضربه مهلک فرهنگی بر ریشه آموزش و پرورش است.

به گزارش روابط عمومی نهاد امامت جمعه شهرک طالقانی؛سید سلمان هاشمی امام جمعه ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه این هفته شهرک طالقانی با اشاره به برگزاری مراسم عاشورای حسینی؛اظهار کرد: فراگیری وگستردگی مراسم عاشورای حسینی در کشورهای مختلف که در سالهای اخیر به اوج خود رسیده، بُعد جهانی وگستردگی نهضت حسینی را آشکار کرده است. این حضور که امسال ارتباط معنا داری با تبلور جبهه فراگیر مقاومت یافته است، نمایانگر پویایی و زایندگی این نهضت و واجد این پیام است که عاشورا می‏تواند همه آزادی خواهان و عدالت طلبان دنیا را به هم پیوند دهد و شبکه بین‏المللی مقاومت را ایجاد کند.

وی افزود: آموزه‏های نهضت امام حسین علیه‏السلام نشان می‏دهد که نهضت حسینی، سنتی الهی است و به همین دلیل پیام نهضت کربلا محدود به زمان خاص نیست، بلکه نسبت به گذشته و حال و آینده جریان دارد.در بررسی قیام عاشورا، تاثیرات عمیق این قیام تنها در مسلمانان و شیعیان خلاصه نمی‏شود؛ بلکه آزادگان زیادی در برابر عظمت قیام حسینی، سر تعظیم فرود می‏آورند و خود را شاگرد این مکتب می‏دانند.

هاشمی ادامه داد: اینکه امروز می‏بینیم برای نخستین بار دولت هند اجازه برپایی رسمی مراسم عزاداری برای امام حسین(ع) را به مردم هند داد! “نارندا مودی ” نخست وزیر هند که مذهب هندو دارد، به صورت رسمی در مجلس عزای امام حسین(ع) شرکت کرد و تبدیل به نخستین نخست وزیر هند شد که به صورت رسمی و علنی در مراسم عزای امام حسین(ع) شرکت می‏کند. افراد صرف نظر از هر دین و مسلکی که داشتند در این مجلس عزا شرکت کردند. هندو، بودایی، مسلمان و غیره همگی به عشق امام حسین(ع) گرد هم جمع شدند و نوحه خواندند و سینه زدند. این تنها محدود به چند کشور همچون هند نمی شود، بلکه در سالهای اخیر، شاهد یک موج فراگیری از برپایی مجلس عزای حسینی در اقصی نقاط جهان هستیم.

امام جمعه شهرک طالقانی شاخصه‏های این نهضت را منشأ الهام بخش به نهضت‏های آزادی بخش دانست و عنوان کرد: شهامت از الفبای اولیه حماسه‏ی حسینی است. ترس و بزدلی در پیشگاه این نهضت جایی نداشته ومنشأ ایجاد تحوّل در جامعه است، این فراز از نهضت حسینی، آزادگان جهان را با شهامت و دلیر مردی آشنا و از تردید و تذبذب در انتخاب هدف باز می‏دارد.

وی افزود: ایثار حسینی گذشتن از دلخوشی‏های زندگی و نه گفتن به تعلقات آن و خانه و شهر را به نشانه‏ی دفاع از دین و اعتراض اصلاح‏گرانه ترک کردن، چیزی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت. به استقبال مرگ رفتن و همه چیز را در خدمت احیای دین گرفتن، معیار خلوص حرکت‏های آسمانی است و این پیامی است که امام حسین علیه‏السلام در حرکت تاریخی خود آن را جاودانه ساخت.پدیده مدافعان حرم که نه نشان دفاع از مرزهای جغرافیایی وملی،که نشان دفاع از مرزهای ایمانی و حریم حرم اهلبیت دارد،الهام بخش این نهضت است.

هاشمی ادامه داد: صبر واستقامت، از شاخصه‏های اصلی نهضت حسینی است. در مکتب عاشورا، پایداری بخشی از نهضت است، در این آموزه، تحمل تلخکامی‏ها وقتی با ایمان به خدا همراه باشد نه تنها سخت نیست که گواراست. شیعیان و به طور کلی درس آموزان واقعه عاشورا، چنان تأثیری از صبر و استقامت حسین بن علی(ع) گرفته‏اند که در سخت‏ترین حوادث و ناگواری‏های زندگی که عرصه بر آنان تنگ می‏شود و بردباریشان به انتها می‏رسد، از امام و رهبر خویش یاد می‏کنند و بدین وسیله، خود را تسکین داده و تحمل سختی ها را بر خویش آسان می‏نمایند. چه کسی می‏تواند منکر این باشد که صبر ومقاومت مردم ایران در برابر فشار حداکثری دشمن وتحمیل کم نظیر ترین تحریمهای اقتصادی،تنها با الهام گیری از این نهضت معنا نیافته و این خود به الگویی برای جهانیان تبدیل نشده است!

وی بیان داشت: آزادگی و حریّت؛ پس از گذشت سالیان متمادی، هنوز نغمه امام حسین(ع) که بانگ بر می‏آورد: “اگر دین ندارید، در دنیای خود آزاده باشید”، جهان و جهانیان را به سوی خویش دعوت می‏کند. هنوز هم پیام امام حسین(ع) ادامه دارد و امروز نیز هرگونه ذلت و خواری اطاعت از ظالم را از دامان خود و پیروانش دور می‏کند. آزادی از بند بندگی غیر حق و سر بر آستان حق ساییدن، یکی از پیامهای قیام حسینی است که امروز نیز محک و معیار شناخت اسلام اصیل و حفظ انسانیت انسان، در عصر حاضر می‏باشد و چنین است که دلدادگان امام حسین(ع) از هر کیش و مذهب و آیین، با اقتدای به او، خویشتن را از ذلت بندگی غیر خدا می‏رهانند.

خطیب نماز جمعه شهرک طالقانی شاخص‏ترین پیام اجتماعی و پیامد قیام سید الشهدا را نجات مردم از جهالت و گمراهی دانست و گفت: همان گونه که در عبارات مختلف و در زیارات گوناگون آن حضرت آمده است از جمله در زیارت اربعین. آن حضرت با قیام آگاهانه خود مرز میان حق و باطل را که به وسیله مستکبران رفته رفته کم رنگ شده و از بین رفته بود را هر چه بیشتر تبیین فرمودند و ملاک حق و حقیقت را آشکار کردند. اشعه‏های درخشان این موج بیداری، همچنان ادامه دارد و آزادگان جهان را رهبری می‏کند. در عصر حاضر نیز این خط سرخ شهادت حسین بن علی(ع) و اصحابش، خود به تنهایی گواهی بر صدق مدعای اسلام و تأییدی بر حقانیت آن است.

وی خاطر نشان کرد: تاثیر فرهنگ عاشورا در روند تاریخ هنوز هم با همان توان و قدرت آغازین، در حرکت است و هنوز هم در وجدان و آگاهی ملت، به عنوان شاخص بروز یافته است. این فرهنگ هنوز هم کارآمدترین راهکارها برای بحران‏های جامعه اسلامی در تمامی عرصه هاست و پلی تاثیر گذار برای پیوند گذشته ا حال و‏ آینده است.حضرت امام خمینی(ره) تمامی این مفهوم را در یک جمله تفسیر کردند:‏ “هر چه داریم از عاشوراست.”

سیدسلمان هاشمی متذکر شد: اخیرا خبری مبنی بر میزبانی مسابقات جام جهانی کشتی در بندرماهشهر به گوش می رسد که هزینه هایی را برای شهرستان در پی دارد و البته با صحبت های انجام شده قرار است تفاهم نامه ای در قبال این میزبانی انجام گیرد و البته ما مشکلی با این کار نداریم ،منتها مطالبه ما این است که مسوولین اجرایی شهرستان به فکر پیگیری برخی ازطرح های بجا مانده که بیش از یکسال معطل مانده اند و در اولویت هستند، باشند؛ چرا که با گذشت بیش از یکسال و در آغاز سال تحصیلی جدید برخی از کارها همچون احداث سالن امتحانات،نماز خانه و آسفالت بعضی از مدارس که در فصل بارندگی بخاطر عدم وجود آسفالت مناسب و آبگرفتگی ناچار به تعطیلی مدارس هستند،هیچ اقدامی انجام نشده است.

وی افزود: از دیگر معضلات شهرستان و علی الخصوص شهرک طالقانی کمبود معلمان و اساتید در مدارس است ، کمبود معلمان و اساتید بر عهده کیست؟ بسیاری از مدارس شهرستان دچار کمبود نیرو هستند،چه کسی جوابگوی حل این معضل است، نبود معلم و استاد یعنی یک ضربه مهلک فرهنگی بر ریشه آموزش و پرورش است.بسیاری از جوانان دارای تحصیلات عالیه هستند که میتوان از این نیروهای متخصص و تازه نفس استفاده و جذب کرد. انتظار می رود مسوولین مربوطه با شروع سال تحصیلی نسبت به حل این معضل بررسی و پیگیری لازم را انجام دهند.

هاشمی یادآور شد: در بحث بودجه فرهنگی شهرک طالقانی جهت اعزام نفرات به مشهد مقدس تاکنون پاسخی دریافت نکرده ایم! تکلیف این بودجه چه شه است؟ آیا این بودجه تعلق میگیرد و یا خیر؟ اگر به کمیته امداد امام خمینی(ره)داده شده با چه مجوزی و چه تعدادی از نفرات رفته اند؟ افرادی که اینکار را انجام دادند باید پاسخگو باشند. طبق آمار رسمی شبکه بهداشت بندرماهشهر حداقل جمعیت شهرک طالقانی ۳۰ هزار نفر است ولی در فرمانداری شهرستان آمار جمعیت نزدیک به۲۷ هزار نفر تصویب شده است، این آمار از کجا آمده است؟ چرا فقط تعداد ۱۶۰ نفر سهمیه به شهرک طالقانی تعلق گرفته است؟ این حق مردم شهرک طالقانی است که حقشان را مطالبه کنند.اگر بنا است بودجه ای برای کارهای فرهنگی در قبال سهمیه سفر مشهد باشد که برای کارهایی از جمله ساخت خانه نیازمندان و کمک به محرومین باشد اطلاع دهید، اما اینکه کسی بدون اجازه ما تصمیم گیری کند راضی نیستیم و این مساله را به جد پیگیری خواهیم کرد.

امام جمعه شهرک طالقانی در پایان با تشکر از حضور حماسی مردم در تجمع عاشورای حسینی ؛خاطر نشان کرد: از حضور پر شور و شعور کلیه مردم ولایتمدار شهرک طالقانی، مساجد، هیات های مذهبی ،خطبا، مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) ،طلاب،دانشجویان،اصناف و بازاریان، نیروهای بسیج، نیروی انتظامی، مسوولین و عوامل شهرداری و شورای شهر در مراسم تجمع بزرگ عاشورائیان حسینی تشکر و قدردانی می نمایم.
خبرنگار استان خوزستان سیده نگین دیده بان (نگین السادات )

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.