کد خبر : 3633
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 مرداد 1398 - 7:28
-

کمبود اعتبار عامل از بین رفتن چغازنبیل است

کمبود اعتبار عامل از بین رفتن چغازنبیل است

برای برون رفت از بحران اعتباری ۲ راه وجود دارد راه اول استفاده از اساسنامه سازمان میراث فرهنگی که بر اساس آن کمک‌های خیرخواهانه را جذب می‌کند و راه دوم استفاده از تبصره ۱۰ بند «د» بودجه ۹۸ اجرایی شود و با همکاری نهادهای ذی‌ربط بتوانیم از این ظرفیت بهترین استفاده را کنیم.

کمبود اعتبار عامل از بین رفتن چغازنبیل است
مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‎تپه از کمبود اعتبار برای نگهداری از بنای باستانی چغازنبیل خبر داد و گفت: سایت حدود ۱۳۲ هکتار میراث خشتی دارد اما اعتباراتی که از بخش ملی به سازمان میراث فرهنگی برای نگهداری آن ابلاغ می‌شود بسیار ناچیز است.
به گزارش شبکه خبری خوزستان و به نقل از تسنیم عاطفه رشنویی در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خوزستان با اشاره به ارزش بالای محوطه باستانی چغازنبیل اظهار داشت: این اثر همزمان با تخت جمشید به ثبت جهانی رسیده ولی متاسفانه کیفیت زیرساخت‌های این مکان تاریخی با تخت جمشید بسیار فاصله دارد.

وی افزود: بافت این بنا از خشت وگل است به همین دلیل در اثر حوادث طبیعی به‌ویژه باران بشدت دچار فرسایش می‌شود به طوری که در زمستان سال گذشته و اوایل سال جاری در اثر باران‌های شدید آسیب جدی به آن وارد شده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‎تپه مهمترین دلیل مشکلات بنای تاریخی چغازنبیل را کمبود اعتبار دانست و گفت: این سایت حدود ۱۳۲ هکتار میراث خشتی دارد اما اعتباراتی که از بخش ملی به سازمان میراث فرهنگی برای نگهداری آن ابلاغ می‌شود بسیار ناچیز است.
رشنویی با بیان این که عدم وجود حصارکشی سبب ورود احشام به محوطه این بنا شده است ادامه داد: به دلیل امنیت پایین این منطقه اخیر شاهد اتفاقاتی همچون آتش سوزی کانکس نگهبانی و شکستن پروژکتورها بوده‌ایم.

وی با انتقاد از نبود امکانات حفاظتی مانند دوربین مداربسته و حصارکشی عنوان کرد: چندین بار برای برطرف کردن این مشکل به فرمانداری مراجعه شد و تقاضایی که داریم همکاری برای رفع مشکلات است، نزدیک به ۲۷۲ هکتار محوطه تاریخی ایلامی در هفت تپه وجود دارد که در هیچ کجای دنیا وجود ندارد.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‎تپه با اشاره به این که اکثر اراضی چغازنبیل متعلق به منابع طبیعی و هفت تپه متعلق به منابع طبیعی و شرکت کشت و صنعت است بیان داشت: کلیه اقدامات لازم برای دریافت سند ثبتی اراضی هفت تپه انجام شده و تقاضا داریم که اسناد این زمین ها برای هیچکس جز میراث فرهنگی صادر نشود.

رشنو افزایش شدید فرسایش خاک در اطراف زیگورات را از مشکلات دیگر این مکان خواند و تصریح کرد: طبق تفاهم‌نامه امضا شده با دانشگاه شهید چمران مطالعاتی در این زمینه انجام شده که به دلیل حرکت آبهای زیرزمینی و فرسایش خاکی که در اثر مانده آب‌ها اتفاق می‌افتد نیاز به حمایتهای مالی از سوی سازمان آب و برق ، دانشگاه چمران و سازمان مدیریت برنامه‌ریزی و بودجه دارد.

وی با اشاره به وجود گسل در اطراف محوطه تاریخی چغازنبیل تاکید کرد:جلوگیری از بروز مشکل در این زمینه نیاز به مطالعات سازه‌ای و همچنین به کمک سازمان آب و برق در این مطالعه نیاز دارد.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‎تپه با بیان این که برای برون رفت از بحران اعتباری ۲ راه وجود دارد افزود: راه اول استفاده از اساسنامه سازمان میراث فرهنگی که بر اساس آن کمک‌های خیرخواهانه را جذب می‌کند و راه دوم استفاده از تبصره ۱۰ بند «د» بودجه ۹۸ اجرایی شود و با همکاری نهادهای ذی‌ربط بتوانیم از این ظرفیت بهترین استفاده را کنیم.

انتهای پیام/ح

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.