کد خبر : 37612
تاریخ انتشار : یکشنبه 29 آبان 1401 - 16:16
-

پل بی‌همتای قدیم دزفول مورد جفا قرار گرفته است

پل بی‌همتای قدیم دزفول مورد جفا قرار گرفته است

دزفول-شبکه خبری خوزستان- مشاور وزیر و مدیر فنی اجرایی صندوق احیای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: پل قدیم دزفول از نظر علمی و فرهنگی همتا ندارد ولی نسبت به آن جفا شده است.

به گزارش شبکه خبری خوزستان سید هادی رضوی عصر یکشنبه در نشست علنی شورای اسلامی شهر دزفول افزود: با تجربه‌های فراوان در خصوص بافت های تاریخی مقرر شد نگاه یکپارچه ای برای تغییر کاربری ها در بافت قدیم حاکم شود.

وی ادامه داد: شهرداری نیازمند یک طرح تفصیلی است که موارد مختلف مطرح و امکانات و ظرفیت ها و نحوه فعالیت مردم در گستره شهر در آن بیان شود.
رضوی به طرح های احیای بافت قدیم در یزد و دیگر شهرهای تاریخی کشور اشاره و اظهارکرد: نقشه راهی برای بافت قدیم نیاز داریم تا بافت دور از ذهن نباشد.
وی افزود: برخی خانه های تاریخی بدمالک و یا چند مالک هستند که باید سامانه ای تعریف شود تا مردم به این اطمینان برسند و بدانند هزینه ای را که می دهند برای این خانه خرج می شود و مالک آن میراث فرهنگی نیست.
مشاور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر لزوم کنترل تغییر کاربری‌ها در بافت قدیم گفت: برای تحقق این امر باید زیرساخت ها فراهم شود.
وی افزود: پل قدیم دزفول از نظر علمی، فرهنگی و تاریخی همتا ندارد و اگر جای شهرداری بودم یک مسابقه بین گروه های مهندسی برگزار می کردم تا بگویند پل را چگونه ساخته اند.

وی افزود: پل قدیم دزفول از نظر تکنیکی، تاریخی و علمی بی نظیر است ولی اکنون نه مسیر و نه مقصد است.
رضوی اظهارداشت: اگر برای خانه پای پل یک اتفاق فرهنگی بیفتد و میدان پل ساماندهی شود، پل قدیم دزفول به یک مقصد تبدیل شود.

مدیرفنی اجرایی صندوق احیای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر لزوم تبدیل دزفول به مقصد گردشگری با پل قدیم دزفول گفت: در حق این پل باستانی جفا شده و مرمت ها اصولی انجام نشده است.

وی با بیان اینکه کودکان هفت تا ۱۰ ساله باید در مدرسه در خصوص پل قدیم دزفول آموزش ببینند، ادامه داد: آسیب‌هایی به واسطه مرمت به پل قدیم دزفول وارد شده چراکه نگاه یکپارچه ای نسبت به این موضوع نداریم.

مشاور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: میدان پل کاربری نامتناسب دارد که باید همراه با پیاده رو ساماندهی شود؛ با هشت ماه کار مطالعاتی و حدود یک سال کار عملیاتی می.توان کارهای خوبی برای این پل کرد.

پل قدیم دزفول مهم‌ترین اثر تاریخی دزفول با بیش از ۱۷ قرن قدمت، یکی از قدیمی‌ترین پل‌های استوار جهان است.

این پل که ۲ منطقه شرقی و غربی دزفول را به هم وصل می‌کند، در حقیقت یکی از راه‌های ارتباطی منطقه جندی شاپور و سرزمین بین‌النهرین بوده که بر روی رودخانه دز بنا شده‌ است.
این پل در سال ۲۶۰ میلادی به دستور شاپور اول ساسانی بر روی رود دز ساخته شد؛ قلعه‌ای نیز برای حفاظت از پل بنا شد که در محل قدیمی آن محله‌ای به همین نام (قلعه) وجود دارد.

در زمان قاجار تعمیراتی بر روی این پل صورت گرفت، قسمت‌های بتنی پل باستانی دزفول نیز در دوره پهلوی به آن افزوده شد.
این پل دارای ۱۴ دهانه است و از سنگ ساروج و آهک بنا شده و در دوران حکومت عضدالدوله دیلمی، صفویان و پهلوی باز سازی شده‌است اما پایه‌های پل حکایت از دوران ساسانی دارند.

۴۰ درصد بافت قدیم دزفول تخریب شده است

رئیس شورای اسلامی شهر دزفول نیز درخصوص بافت کهن و باارزش دزفول گفت: دزفول به عنوان شهر آجر در دنیا مشهور بوده و نخستین دانشگاه دنیا در این احداث شده است و میدواریم کمبودها، کاستی ها و ناتوانی ها در عرصه حفظ و نگهداری آثار باستانی دزفول با کمک و مساعدت مسوولان استانی و کشوری بهبود یابند.

محمدحسن پرآور با بیان اینکه افزون بر ۴۰ درصد بافت ۲۰۰ هکتاری قدیم دزفول تخریب شده است، افزود: رسیدگی نکردن به بافت، مشخص نکردن خانه‌های ثبت ملی و اطلاع‌رسانی به مردم درخصوص تسهیلاتی که باید به این بخش داده شود، ضروری است.

وی با اشاره به سرگردانی مالکان خانه های تخریب شده قدیمی بلاتکلیف و بین میراث فرهنگی و شهرداری افزود: خانه های تاریخی دزفول به علت بی توجهی‌ها بعد از هر بارندگی یکی پس از دیگری تخریب و به مخروبه هایی برای تجمع زباله تبدیل می شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر دزفول اضافه کرد: افرادی که برای حفظ بافت در خانه های تاریخی ماندند با چنین شرایطی امکان سکونت ندارند.
وی با بیان اینکه در این حوزه بلاتکلیف مانده ایم، ادامه داد: برای ترمیم و مرمت پل باستانی نیز از خیرین کمک گرفتیم؛ در واقع به آثار باستانی هیچ توجهی نمی شود.
پرآور در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست هفته بسیج را گرامیداشت و افزود: انقلاب دوم تسخیر لانه جاسوسی در پس به دست آوردن اسناد جاسوسی مبنی بر دست داشتن استکبار برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی بود که امام راحل با دوراندیشی خود دستور تشکیل بسیج مستضعفان را صادر کرد.
پرآور افزود: اگر بسیج نبود معلوم نبود اکنون چه اتفاقاتی پیش می آید چرا که شاهد حمله غافلگیرانه عراق به کشورمان بودیم.
وی با اشاره به توسعه فرهنگ بسیج در دنیا ادامه داد: بسیج در تمام فنون، نقش آفرینی می کند ضمن اینکه جنگ را مدیریت کرد و اجازه نداد حتی یک وجب از خاک کشورمان به دست دشمن بیفتد.
رئیس شورای اسلامی شهر دزفول بیان کرد: در دوران جنگ هیچ کشوری به ما سیم خاردار نمی فروخت ولی اکنون خودمان پیشرفته ترین سلاح های نظامی را تولید می کنیم.
وی با بیان اینکه مردم با همت بسیج با دست خالی در مقابل دشمن ایستادند، افزود: اکنون با نیروهای بسیج منطقه را مدیریت می کنیم و طی ۴۳ سال اخیر، بسیج مرد میدان بوده است.

پرآور بیان کرد: نیروهای بسیج اکنون نیز در کنار نیروی انتظامی برای حفظ امنیت کف خیابان است و با دست خالی در مقابل اراذل، تروریست ها، دشمنان قسم خورده و اوباش داخلی و خارجی، جانفشانی و از خودگذشتگی می‌کند.
وی به شهادت حدود ۱۰۰ نیروی بسیجی برای حفظ امنیت در اتفاقات اخیر اشاره کرد و افزود: فضای مجازی گستاخ و ویران دست استکبار افتاده و جوانان را به ناکجاآباد می‌کشاند.

تحت عناوین مختلف درختان پارک لاله قطع می‌شوند
رئیس شورای اسلامی شهر دزفول در خصوص پارک لاله نیز گفت: چند جلسه با مدیرکل منابع طبیعی خوزستان برگزار کردیم و شرایط بیان شد.
وی افزود: طی این نشست‌ها به حساسیت موضوع پرداخته و بیان شد در صورتی که این پارک به شهرداری واگذار نشود کل درختان قطع می شوند؛ محیط زیست، سازمان های مردم نهاد، خبرنگاران و نهادهای دولتی همه پیگیر موضوع هستند.
پرآور بیان کرد: مدیرکل منابع طبیعی خوزستان هفته گذشته عنوان کرد که دیوان محاسبات و سازمان بازرسی اعلام کردند قرارداد قبلی خلاف است و باید لغو شود.
وی افزود: طرح گردشگری آن را از ما خواستند که ارائه، تصویب و جانمایی شد ولی تا زمانی که اجازه ورود به این پارک به ما داده نشود فایده ای ندارد و بخش خصوصی مدعی است.
رئیس شورای اسلامی شهر دزفول گفت: کسی پیگیر خسارت‌هایی که به این پارک وارد می شود نیست، تحت عناوین مختلف از جمله باد، توفان و هرس درختان قطع می شوند.
وی از خبرنگاران جهت پیگیری این موضوع قدردانی کرد و افزود: قراربود طی مدت ۲ یا سه ماه این پارک به شهرداری واگذار شود ولی عملا چنین اتفاقی نیفتاد و مردم برای رفتن به باغ وحش امکان تردد از این پارک ندارند.
پرآور از مدیرکل منابع طبیعی استان خوزستان خواست همکاری لازم را در این خصوص داشته باشد تا پارک از بین نرود، البته احیای این پارک هزینه های زیادی بر دوش ما خواهد گذاشت.

تکنولوژی سدسازی با تفکر بسیجی به خارج کشور صادر می‌شود
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج دزفول نیز گفت: نیروهای بسیجی در راستای کارهای فرهنگی تربیتی، شور، نشاط، ورزش پایگاه های بسیج فعال هستند در خصوص مباحت علمی پژوهشی نیز رشد زیادی حاصل شده است.
سرهنگ بهروز حکمت پور با بیان اینکه تمام اقشار و آحاد جامعه درگیر بسیج شده اند، افزود: رشد و خدمات زیادی در زمینه علم و پژوهش در شهرستان انجام شده است.
وی افزود: بسیج در آموزش مداحی سنین مختلف، بسیج هنرمندان، سرودهای خیابانی و تئاتر ورود کرده که در سال‌های آینده شکوفا خواهند شد.
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج دزفول به فعالیت بسیج مهندسان، بسیج دانشجویی، بسیج دانش آموزی و بسیج پزشکان نیز اشاره کرد و گفت: وقایع اخیر برخی نقاط ضعف را نیز نشان داد در برخی موضوعات باید توجه بیشتری می‌شد که غفلت شده برای مثال در حوزه دانشجویان و دانش آموزی مباحث تبیینی به خوبی مطرح نشده اند.
وی افزود: باید برای دانش آموزان و دانشجویان تبیین شود که وضعیت ایران قبل از انقلاب چگونه بوده و اکنون چگونه است؛ تولیدات و کارخانجات و سدها همه با تفکر بسیجی ساخته شده اند.
سرهنگ حکمت پور با بیان اینکه اکنون تکنولوژی سدسازی با تفکر بسیجی به خارج کشور صادر می‌شود، بیان کرد: باید پیشرفت های دزفول و صادرات مختلف به قشر جوان و نوجوان نشان داده شوند.
وی افزود: باید به سوالات دانشجویان و دانش آموزان در عرصه های مختلف پاسخ گفت که البته زمان بر و سخت است.

پادزهر اغتشاشات سخنرانی و تبیین است
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج دزفول با بیان اینکه بسیج در عرصه امنیت حضور بیشتری در میدان دارد، گفت: برخورد، هدف نبود زیرا این افراد هم بچه های خودمان هستند، روزهای اول عکس العملی از سوی بسیج انجام نمی شد و فقط با خودشان و خانواده هایشان صحبت شد تا ارشاد شوند.

وی افزود: سخنرانی حوزه علمیه و حوزه سیاسی در خوابگاه ها، دانشگاه ها و مدارس به طور مستمر در حال انجام است این موارد باید تببین شوند که تنها پادزهر این موج سخنرانی است تا شبهات برطرف شوند.
سرهنگ حکمت پور با بیان اینکه این افراد نیازمند حمایت هستند، گفت: در بستر این اعتراضات نیز موج سواری‌هایی وجود دارد که با اقدامات تروریستی فرصت سخنرانی را می‌گیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.