کد خبر : 38823
تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 مرداد 1402 - 18:22
-

ویژه و مهم

جواد الهایی سحر

هشدار هشدار | رخ نمایی هیولای نفت در دل اهواز

هشدار هشدار | رخ نمایی هیولای نفت در دل اهواز
ما فعالان محیط زیست اهوازی به شرکت مناطق نفت خیز جنوب اعلام می کنیم که به محض شروع فعالیت در این میدان مساله را از مراجع قضایی پیگیری خواهیم کرد.

 

هشدار هشدار | رخ‌نمایی هیولای نفت در دل اهواز

 

 

سهمگین‌ترین هشدارهای کارشناسی درباره خطوط نفت در دل اهواز را باید محیط زیست در خوزستان را بدهد که نمی دهد از کنار تراژدی عبور خطوط انتقال نفت از دل اهواز که بگذریم (۱۰ الی۱۵لوله نفت) حق نداریم به سادگی از حفر چاه نفت در فاز ۴ کورش و بلوار نفت عبور کنیم.

 

 

آنچه به نام توسعه، کارآفرینی و تولید ثروت و با عاملیت وزارت نفت و سکوت شرم‌آور دستگاه‌های متولی محیط‌زیست و شهرداری استانداری خوزستان رخ داده، قابل پیگیری و مصداق بارز جنایت علیه نسل امروز و فردایی است که حق دارد از یک زندگی با کیفیت همراه با هوای مطلوب بهره‌مند باشد.

 

 

در کجای دنیا چاه های نفت را در دل کلانشهرهای خود ایجاد می کنند حفر ۴_۵حلقه چاه مذکور، مخاطرات جدی برای ساکنان منطقه شمالی اهواز ایجاد خواهد کرد چرا که تنها ۱۴۰ متر با مناطق مسکونی فاصله دارد.

 

 

سال‌هاست که معضلات و مشکلات چاه‌های منطقه شهری اهواز گریبان شهروندان این شهر را گرفته است، از آلودگی ها گرفته تا تشعشات گرمایی شعله‌ها و خطرات انفجار و نشت لوله‌های انتقال و آلودگی‌های زیست محیطی که مناقشاتی را برای بستن این چاه‌ها به وجود آورده است.

 

 

با این حال مجددا در پروژه‌های طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید ۲۸ مخزن ، سه حلقه چاه در شمال شهر اهواز ، بسیار نزدیک به مناطق مسکونی است و به اذعان پیمانکار پروژه ، این اندازه نزدیکی به مناطق مسکونی مسبب آلودگی‌های زیست محیطی ، خطرات شهری ، آلودگی‌های صوتی خواهد شد و امکان شکایت ساکنان از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز را فراهم می‌کند.

 

 

در تاریخ ۲۳/۴/۱۴۰۰ با مطالبات فعالان محیط زیست و چند خبرگزاری این روند متوقف شد و هم اکنون دستور استخراج نفت از این میدان شماره خورده و اماده عملیاتی شدن است که انتظار داریم مسئولان ذیربط هرچه سریعتر ورود کرده و جلوگیری کنند.

 

 

همچنین انتظار بلقوه ای داریم که کریدور نفتی بین جواهری و زیتون که با وجود خطرات بالقوه هنوز بلاتکیف مونده را هم تعیین تکلیف شود لوله های فرسوده انتقال نفت در دل شهر از بمب ساعتی خطرناکتر هستند.

 

 

وزارت نفت چرا قید ۵۰ میلیون بشکه نفت را در سد چمشیر زد چون منفعت ملی در آن منطقه به استحصال آب بود در اینجا نیز شرکت نفت برای سلامتی شهروندان اهوازی ساکن در مجاورت این میدان باید قید این چند هزار بشکه را بزند چرا که با کوچکترین اتفاقی جان صدها و بلکه هزاران نفر به خطر می افتد.

 

 

تمام مسئولان باید جلوی این اقدام شرکت نفت را بگیرند همانگونه که این چاهها اگر در دل تهران اصفهان شیراز و… بود برای سلامتی شهروندان از استخراج نفت جلوگیری می شد.

 

 

ما فعالان محیط زیست اهوازی به شرکت مناطق نفت خیز جنوب اعلام می کنیم که به محض شروع فعالیت در این میدان مساله را از مراجع قضایی پیگیری خواهیم کرد.

 

 

راهکار ؛ تشکیل کارگروه استخراج نفت در مناطق مسکونی با مشارکت مدیریت بحران استانداری، محیط زیست استان ، اداره HSE شرکت نفت استخراج نفت در مناطق مسکونی یا فلرینگ نفت و گاز و دیگر فعالیتهای نفت در مناطق مسکونی باید با نظر این کارگروه انجام بشود.

 

 

جواد الهایی سحر

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.