کد خبر : 12235
تاریخ انتشار : دوشنبه 5 اسفند 1398 - 6:24
-

مالچ پاشی را متوقف کنید

مالچ پاشی را متوقف کنید

شبکه خبری خوزستان//جمعی از فعالان محیط زیست خوزستان، خواستار توقف مالچ‌پاشی نفتی در استان و حفاظت از زیستگاه‌های ماسه‌ای شدند. به گزارش شبکه خبری خوزستان، در تجمع دیروز جمعی از اعضای سمن های محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان در مقابل اداره کل منابع طبیعی استان، ضمن اعتراض به مالچ پاشی در زیستگاههای ماسه استان

شبکه خبری خوزستان//جمعی از فعالان محیط زیست خوزستان، خواستار توقف مالچ‌پاشی نفتی در استان و حفاظت از زیستگاه‌های ماسه‌ای شدند.

به گزارش شبکه خبری خوزستان، در تجمع دیروز جمعی از اعضای سمن های محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان در مقابل اداره کل منابع طبیعی استان، ضمن اعتراض به مالچ پاشی در زیستگاههای ماسه استان توقف این روش مخرب و عملی نمودن روش های جایگزین را خواستار شدند.

ایمان کاهکش دبیر شورای هماهنگی تشکل های محیط زیستی با انتقاد از مالچ پاشی  در مناطق حساس و بکر استان از جمله “بیت کوصر” در دشت آزادگان اظهار داشت: طی یک دهه اخیر مشاهده شده که از مالچ پاشی بعنوان ساده ترین روش تثبیت تپه های ماسه ای و کانون ریزگردها استفاده می شود. در حالی که با بهره مندی از راهکارهای تحقیقاتی و اجرایی بعنوان یک فناوری ضمن پیشگیری از تهدید و تخریب زیستگاه های بکر جانوری و گیاهی، از دانش متخصصین بهره برد.

وی ضمن اشاره به بودجه های میلیاردی که سالانه برای بیابان زدایی به استان تخصیص می یابد افزود: پوشش گیاهی و جانوری منطقه از پدیده مالچ پاشی تأثیر منفی زیادی را در سالهای اخیر پذیرفته و اگر چه در کوتاه مدت بتواند گرد و خاک های موسمی را کنترل کند اما به مرور زمان اثرگذاری مخرب و جبران ناپذیری را به همراه دارد. بدون شک می توان از روشهای جایگزین با میزان تخریب کمتر این زیستگاهها استفاده نمود.

کهزاد جعفری روابط عمومی شورای هماهنگی تشکل ها نیز ضمن محکوم نمودن مالچ پاشی در زیستگاههای جانوری استان از حضور حداکثری سمن های خوزستان در مناطق برنامه ریزی شده جهت مالچ پاشی بویژه منطقه بیت کوصر دشت آزادگان خبر داد و ابراز امیدواری نمود تا نهادهای نظارتی بویژه اداره کل محیط زیست از این اقدام مخرب محیط زیستی جلوگیری نمایند.

شبنم قنواتی زاده مسئول کارگروه های تخصصی شورای هماهنگی تشکل ها نیز از پیگیری پرونده مالچ‌پاشی در این استان توسط فعالان محیط زیست در مراجع قضایی خبر داد و گفت: طرح شکواییه انجمن‌های زیست محیطی در اعتراض به مالچ‌پاشی نفتی در خوزستان در دادگستری در حال پیگیری است. وی افزود: دوستداران محیط زیست معتقدند شن‌زارها کانون گرد و غبار نیستند و هیچ شن‌زاری در خوزستان نباید از بین برود، زیرا این مناطق زیستگاه‌های باارزش برای زیستمندان و پوشش گیاهی خاص خود هستند، از سوی دیگر مالچ نفتی یک ماده سمی و مضر است که هم بر محیط زیست و هم سلامتی انسان‌ها تاثیر منفی می‌گذارد و استفاده از آن باید متوقف شود.

گفتنی است در روزهای اخیرکارگاههای مالچ پاشی در منطقه بیت کوصر در دشت آزادگان تجهیز شده و تانکرهای حامل مالچ نفتی مشغول ذخیره سازی بودند.اگر چه اداره حفاظت محیط زیست خوزستان،گفته است که با مالچ پاشی در این منطقه مخالفت کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.