کد خبر : 8817
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 دی 1398 - 19:41
-

فلرگازی و مبارزات مجازی شهرستان کنگان

فلرگازی و مبارزات مجازی شهرستان کنگان

کسانی که کارنامه ی دودزا دارند نمی توانند با توجه به تفاوتی محض گذشته شان نسبت به آنچه که بر این مردم گذشت حالا نقش “سیاستمدار خوب” در آستانه ی انتخابات بازی کنند.

 

بتی کز ناز پا بر دل گذارد
ستم باشد که پا بر گل گذارد
“تمنایی” که دارد یار فایز
به چشم ما قدم مشکل گذارد؟!
“فایز دشتی”

 

در حالی که شهرستان عسلویه در معضل بزرگ آلاینده ها همچنان می سوزد و سوزگدازهای مصدومان متاثر از آلاینده کمترشنیده شد شهرستان کنگان نیز با پدیده های مرگبار ناشی از اثرات سوء و توانع منفی و رو به تصاعد حاصل از آلاینده های برآمده از فعالیت فلر های در حومه مرکزی شهر دست و پنجه نرم می کند تا در سکوتی نفرت آور و سوال برانگیز مردم این خطه سایه ی شوم مرگ تدریجی را بربالای سر خود احساس کنند.

 

چندی پیش رسوائی بحث عوازض آلایندگی و تطاول انگشت اتهام مسئولین امر بسوی یکدیگر و سپس خاموشی این جنجال نشان داد که مقامات ذیربط صرفاً از جهت کسری سهم عوارض و ارزش افزوده و رو دست خوردن در حوزه کاری خود نگرانی مضاعفی دارند و در راستای حفظ محیط زیست و سلامتی مردم نه برنامه ی منسجم دارند و نه علاقه ی چندان است.

 

 

 

با بررسی اجمالی تعاریف و عناوین مربوط به فلرها و بعبارتی مَشعَل‌سوزی پدیده سوزاندن گازهای اضافه در مکان‌های استخراج نفت و گاز است. این کار به‌وسیله مشعل گازی یا فلر گازی (gas flare) که به آن دودکش مشعلی (flare stack) نیز می‌گویند انجام می‌شود. مشعل گازی یک وسیله سوزاندن گاز است که در کارخانجات صنعتی مانند پالایشگاه نفت و گاز استفاده می‌شود.

 

مشعل گازی لوله عمودی امتداد یافته‌ای است که به عنوان یکی از قسمت‌های ضروری در چاه‌های نفت، پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و کارخانه مواد شیمیایی برای سوختن گازها و مایعات زائد، قابل اشتعال و غیره به‌کار می‌رود.

 

عموماً سامانه مشعل گازی مرکب از اجزای زیر است:

لوله‌های جمع‌آوری گازها از واحدهای فرایندی، ظرف جمع‌آوری به منظور میعان و خارج‌ سازی مایعات همراه مشعل، آب‌بند مایع جهت جلوگیری از برگشت شعله، دودکش با یک یا چند مشعل، پایلوت، سیستم گاز رسانی به مشعل و سیستم جرقه‌زنی ،سیستم تزریق بخار یا هوا برای ایجاد شعله کم‌ دود و تجهیزات کنترل و نظارتی برای بهینه نمودن سامانه مشعل است.

 

مشخص می شود که نه نماینده مردم حوزه انتخابیه در این چند سال بجز مصاحبه و نامه پراکنی و نه منتخبین مردم در شوراهای اسلامی و نه دم و دستگاههای رسمی و غیر رسمی وابسته به دولت نتوانسته اند بنحوی قاطع و شایسته مدافع حقوق و مطالبه ی موکلین و شهروندان خود در این راستا باشند.

 

بویژه که اکنون هم تمام هم غم اکثریت این عزیزان به هنر آرایش بندی ها و نحوه ی یارگیری و جهت دهی افکار عمومی بسمت شعارهای کهنه و فرسوده و ایجاد انحراف در طرح و پیگیری خواسته های مردم منطقه است.

 

 

 

 

کسانی که کارنامه ی دودزا دارند نمی توانند با توجه به تفاوتی محض گذشته شان نسبت به آنچه که بر این مردم گذشت حالا نقش “سیاستمدار خوب” در آستانه ی انتخابات بازی کنند دست کم حالا لطف می کردند و یکبار به خودشان مراجعه می نمودند که چرا سالهای سال و ماه های متوالی را از دست داده اند و اکنون با کدام داشته ی کارکردی می خواهند توجه مردم را بسمت  و سوی خود جلب کنند، که اهتمام به این امر نیز خود ۵۰ درصد راه حل بود که همین حداقلی را هم حاضر نیستند بپذیرند باری کمک نکردن و نظر نامساعد داشتن حتی بهتر از ژست گرفتن های ترحم آمیز خفت بار، حقارت آور مبارزات مجازی غیر واقعی است؟

 

نکته بعدی درترکیب سامانه ی مشعل  ها همانگونه سیستم تزریق بخار یا هوا برای ایجاد شعله کم‌دود و تجهیزات کنترل و نظارتی برای بهینه نمودن سامانه مشعل نیز بعید است که در تاسیسات گازی منطقه بشکلی استاندارد تعبیه شده و یا از سوی وزارت نفت و سازمان محیط زیست نظارتی دقیق و موثر صورت گرفته باشد.

 

از سوی دیگر برخی کارشناسان براین باورندکه برای تجمیع گازها و مایعات پسماند صنعتی دراین محدوده خود به تنهایی نیاز به احداث پالایشگاهی اختصاصی دارد که روند پیگیری بهینه را آشکار میکند.

 

عبدالمجید اورا

 

منبع : کوگانا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.