کد خبر : 22663
تاریخ انتشار : دوشنبه 19 آبان 1399 - 2:55
-

فاجعه فاضلاب عفونی بیمارستان ها برای خوزستان

فاجعه فاضلاب عفونی بیمارستان ها برای خوزستان

به گزارش شبکه خبری خوزستان به نقل از ایرنا؛ محمدجواد اشرفی عصر شنبه در پنجاه و چهارمین نشست شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون در استانداری خوزستان، بیان کرد: با وجودی که دانشگاه علوم پزشکی اهواز پارسال متعهد شده بود مشکل تصفیه‌خانه فاضلاب این بیمارستان‌ها را برطرف کند، اما این مساله هنوز به انجام نرسیده است.

به گزارش شبکه خبری خوزستان به نقل از ایرنا؛ محمدجواد اشرفی عصر شنبه در پنجاه و چهارمین نشست شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون در استانداری خوزستان، بیان کرد: با وجودی که دانشگاه علوم پزشکی اهواز پارسال متعهد شده بود مشکل تصفیه‌خانه فاضلاب این بیمارستان‌ها را برطرف کند، اما این مساله هنوز به انجام نرسیده است.

 

وی تعداد بیمارستان‌های خوزستان را ۶۱ واحد بیان کرد و افزود: بیمارستان‌های پایگاه چهارم شکاری دزفول، راه زینب سربندر، امید لالی و اشرفی اصفهانی آغاجاری فاقد تصفیه‌خانه فاضلاب هستند و در بقیه بیمارستان‌ها نیز به دلیل مشکلات راهبردی تصفیه فاضلاب انجام نمی‌شود.

 

دبیر شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون اضافه کرد: هشت بیمارستان خوزستان نیز فاقد سیستم امحا و بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی هستند که زباله آنها در محیط تخلیه می‌شود.

 

وی تاکید کرد: باتوجه به شرایط حساس دوران شیوع کرونا، ضروری است هر چه سریع‌تر درباره این موضوع چاره اندیشی شود.

 

اشرفی خواستار ارایه برنامه زمان‌بندی برای حل مشکل فاضلاب بیمارستان‌ها شد و ادامه داد: انتظار می‌رود دانشگاه‌های علوم پزشکی به عنوان متولی بهداشت، اجازه ندهند فاضلاب آلوده بیمارستانی در محیط زندگی مردم رها شود.

 

وی همچنین با اشاره به حل نشدن اختلاف شرکت‌های آبفا و فولاد خوزستان درباره اجرای کلکتور موقت تصفیه خانه شرق اهواز، گفت: این طرح نیز با وجود تعهدات در ۱.۵ سال گذشته هنوز به سرانجام نرسیده است.

 

اشرفی افزود: راه‌اندازی تصفیه‌خانه فاضلاب شادگان تا پایان شهریور و تصفیه خانه فاضلاب آبادان تا پایان امسال، از دیگر تعهدات شرکت آبفا بوده که به دلیل غیبت مدیرعامل آبفا خوزستان، گزارشی از روند اجرا ارایه نشده است.

 

وی با گلایه از حضور نیافتن مدیرعامل آبفا در نشست‌های شورای حفاظت کیفی کارون، گفت: بخش اصلی مباحث این شورا مربوط به مشکلات تخلیه فاضلاب است اما مسوولان مربوطه به صورت مستمر از حضور در این نشست‌ها خودداری می‌کنند.

 

وضعیت قرمز پسماند و فاضلاب عفونی

مسوول آزمایشگاه اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در این نشست تجهیز بیمارستان‌ها به سیستم تصفیه فاضلاب را در شرایط ویژه همه‌گیری کرونا، نیازمند پیگیری ویژه دانست و گفت: ۱۴ بیمارستان در خوزستان فاضلاب خود را تصفیه نمی‌کنند که این فاضلاب‌ها مشکلاتی برای زمین‌ها یا منابع آبی به وجود آورده‌اند.

 

صغری رستمی افزود: علاوه بر چهار بیمارستان فاقد تصفیه فاضلاب، تصفیه‌خانه بیمارستان‌های معرفی‌زاده شادگان و شهید چمران سوسنگرد غیرفعال است؛ تصفیه خانه فاضلاب بیمارستان شهدای هندیجان خاموش است و فاضلاب آن به زمین‌های اطراف تخلیه می‌شود.

 

وی اضافه کرد: تصفیه‌خانه فاضلاب بیمارستان ۲۲ بهمن مسجدسلیمان دارای مشکلاتی است؛ تصفیه‌خانه فاضلاب بیمارستان شهدای ایذه، خاتم الانبیای شوشتر، حضرت زینب(س) اروندکنار و نظام مافی شوش ظرفیت فاضلاب ورودی را ندارد و تصفیه مناسبی صورت نمی‌گیرد، همچنین تصفیه‌خانه فاضلاب پلی کلینیک شهید رجایی اهواز گاهی خروجی بیش از حد استاندارد را وارد محیط می‌کند و تصفیه‌خانه فاضلاب بیمارستان سینا در کارون نیز به دلیل فرسودگی جوابگو نیست.

 

به گفته وی، بیمارستان پایگاه چهارم شکاری دزفول که زیر نظر ارتش است، نه تنها همکاری لازم را نداشته بلکه اجازه ورود به کارشناسان محیط زیست نمی‌دهد و پاسخگوی مکاتبات نیز نیست.

 

رستمی همچنین گفت: بیمارستان‌های راه زینب سربندر، پایگاه چهارم شکاری دزفول، ۵۸۰ ارتش دزفول، آیت ا… نبوی دزفول، ۲۲ بهمن مسجدسلیمان، امام موسی کاظم(ع) ماهشهر، فریده بهبهانی بهبهان و شهدای ایذه نیز فاقد سیستم بی‌خطر سازی زباله‌های بیمارستانی هستند و پسماندهای آلوده خود را به سواحل و یا حاشیه رودخانه‌ها تخلیه می‌کنند.

 

وی تاکید کرد: ساماندهی نشدن زباله‌های بیمارستانی خطرات زیادی به دنبال دارد.

 

تکرار وعده‌ها

سرپرست مدیریت سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان نیز در این نشست، مشکلات برخی بیمارستان‌ها در زمینه پسماند و پساب را تایید کرد و گفت: تامین تصفیه خانه فاضلاب بیمارستان‌هایی که فاقد این تجهیزات هستند به عنوان یک اولویت در دستورکار دانشگاه علوم پزشکی اهواز قرار دارد.

 

مهران معلم افزود: برخی از بیمارستان‌ها دارای تصفیه خانه فاضلاب هستند اما راهبری و بهره‌برداری از آنها دارای مشکلاتی است و یا نواقص عمرانی و سازه ای دارد و یا فرسوده است.

 

بر اساس این گزارش، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در پنجاه و یکمین جلسه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون که در مهر ۱۳۹۸ تشکیل شده بود، وضعیت تصفیه فاضلاب ۱۳ بیمارستان را در این خوزستان نامناسب دانسته و گفته بود که از این تعداد، فاضلاب عفونی ۶ بیمارستان به صورت تصفیه نشده و خام وارد رودخانه‌ها و منابع آبی استان می‌شود.

 

شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۱۳۸۱ به تصویب هیات وزیران رسید. هدف آن هماهنگی در جلوگیری از آلودگی رودخانه کارون و بهبود کیفیت آب این رودخانه بوده، تا حدی که آب شرب مردم شهرهای آبادان و خرمشهر را با کیفیت مناسب تامین کند. همچنین این شورا در راستای ایجاد تعادل پایدار بین فعالیت‌های توسعه‌ای در بخش‌های کشاورزی، صنعت و اسکان جمعیت با حیات رودخانه کارون، شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون تشکیل داده است. با گذشت ۱۸ سال از تشکیل این شورا، اگر چه اقداماتی برای کاهش آلودگی رودخانه کارون انجام شده اما هنوز مشکل تخلیه بخشی از فاضلاب‌ شهری و روستایی، بیمارستانی و کشاورزی به کارون به قوت خود باقیست.

 

در پی شیوع ویروس کرونا، کارگروه استانی مدیریت جامع کیفیت منابع آب خوزستان پارسال با دستورکار بررسی احتمال اثرات ماندگاری ویروس کرونا در آب و ضرورت برنامه‌ریزی حفاظت کیفی منابع آب خوزستان تشکیل شد. به گفته رابعی معاون سازمان آب و برق خوزستان، به هر کدام از دستگاه‌ها پروتکلی برای دوران شیوع کرونا ابلاغ شده اما با توجه به اینکه سازمان بهداشت جهانی (WHO) تاکنون به طور قطعی اشاره‌ای به تاثیر مستقیم ویروس کرونا بر آب نکرده و این مساله ثابت نشده و متدولوژی خاصی نیز برای اثبات آن وجود ندارد، بنابراین پروتکل‌های ابلاغی به دستگاه‌ها جنبه پیشگیرانه و مراقبتی دارد و از آنها خواسته شده که وظایفشان را با دقت و مسوولیت بیشتری انجام دهند.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.