کد خبر : 16461
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 خرداد 1399 - 9:37
-

در خصوص پیامدهای بحران زا و مخرب طرح غیرکارشناسی و ضدمحیط زیستی “بهشت آباد”

در خصوص پیامدهای بحران زا و مخرب طرح غیرکارشناسی و ضدمحیط زیستی “بهشت آباد”

شبکه خبری خوزستان//شورای هماهنگی تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان طی نامه ای به استاندار خوزستان ضمن اشاره به پیامدهای بحران زا و مخرب پروژه های انتقال آب از سرشاخه های کارون و طرح بهشت آباد خواستار پیگیری در این خصوص و توقف کامل عملیات اجرایی این طرح گردید. متن نامه بدین شرح

شبکه خبری خوزستان//شورای هماهنگی تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان طی نامه ای به استاندار خوزستان ضمن اشاره به پیامدهای بحران زا و مخرب پروژه های انتقال آب از سرشاخه های کارون و طرح بهشت آباد خواستار پیگیری در این خصوص و توقف کامل عملیات اجرایی این طرح گردید. متن نامه بدین شرح است:

جناب آقای دکتر شریعتی استاندار محترم خوزستان

با سلام و دعای خیر

احتراماً همانگونه که مستحضرید عملیات اجرایی طرح های انتقال آب تحت عنوان «بهشت آباد» مجدداً از سر گرفته و با اجرای این طرح، سالانه حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب از استان چهارمحال و بختیاری به فلات مرکزی ایران منتقل می شود.
در شرایط کنونی که شیوع گسترده بیماری کرونا در سطح استان آسیب های زیادی بر پیکره اجتماعی، اقتثصادی و بهداشت و سلامت جامعه وارد ساخته است؛ اجرای پروژه های انتقال آب از سرشاخه های کارون فاقد مطالعات کارشناسی و علمی دقیق خسارات جبران ناپذیر و ناگواری را بر ای استان در پی خواهد داشت. علاوه بر این عدم مدیریت صحیح مصارف آب در حوزه‌های آبریز و نادیده انگاشتن حقابه حوزه پایین دست یعنی خوزستان از دلایل عمده غیرکارشناسی بودن طرح های انتقال آب می باشد.
در شرایط کنونی که بحران آتش سوزی منابع ملی در نقاط مختلف استان شدت یافته و همزمان با افزایش دما و کاهش رطوبت بخش عمده ای از جنگل های زاگرس بعنوان میراث معنوی منطقه طعمه حریق شده اند، مخالفت با طرح های انتقال آب کارون ضمن اعمال رویکرد طبیعت محوری بر مدیریت بحران آتش سوزی، تامین حقآبه های محیط زیستی در پایین دست و تقویت تالاب ها را موجب خواهد شد تا به تبع اثرگذاری بر کاهش دمای استان، مدیریت صحیح بحران های طبیعی بویژه آتش سوزی جنگل ها و مراتع را شاهد باشیم.
همچنین انتقال آب از سرشاخه های کارون در تناقض با بند نخست سیاستهای کلی محیط زیست ابلاغ شده توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی مدیریت جامع، هماهنگ و نظام‌مند منابع حیاتی از جمله حوضه آبخیز کارون خواهد بود. در کتاب “اصول و مدیریت ذخیره‌گاههای زیستکره” از انتشارات کمیسیون ملی یونسکو نیز ذکر شده که در پهنه سپر ضربه‌گیر (با غنای بومی و ژنتیکی) فقط فعالیتهای کم اثر، سازگار با محیط زیست و همسو با توسعه پایدار مجاز است و در پهنه بینابینی، مشارکت ذینفعان از ضروریات تصمیم‌گیری و اجرای فعالیتهایی است که با اهداف حفاظت منطقه سازگار است.
افزون بر موارد پیش گفته مخالفت مردمی با طرح انتقال آب بهشت آباد در سال های اخیر بارها این پروژه را به تعطیلی کشانیده و هفته اخیر نیز تجمع اعتراض مردمی به انتقال آب بهشت‌آباد هفته پیش در فرخشهر برپا گردید. در استان خوزستان نیز با توجه به حساسیت های جامعه و مخالفت با طرح های انتقال آب احتمال شدت یافتن اعتراضات مردمی دور از انتظار نخواهد بود. از این رو خواهشمند است ضمن پیگیری موضوع از طریق مجاری قانونی، با تعطیل نمودن پروژه های انتقال آب و ابطال فرآیند غیرکارشناسی و ضدمحیط زیستی طرح بهشت آباد گام مهمی در صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست خوزستان صورت پذیرد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.