کد خبر : 37786
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 آذر 1401 - 14:16
-

خوزستان با سرانه مصرف ۱۹ کیلوگرم آبزیان در کشور پیشتاز است

خوزستان با سرانه مصرف ۱۹ کیلوگرم آبزیان در کشور پیشتاز است

اهواز – شبکه خبری خوزستان – مدیرکل شیلات خوزستان با بیان اینکه سرانه مصرف آبزیان در استان ۱۹ کیلوگرم در سال است گفت:میانگین کشوری مصرف آبزیان حدود ۱۳.۸ کیلوگرم است که خوزستان از این لحاظ در کشور پیشتاز است ولی از متوسط جهانی که ۲۴کیلوگرم است عقب‌تر است.

به گزارش شبکه خبری خوزستان فتح‌اله ابوعلی روز سه شنبه اعلام کرد: هم اکنون ۱۳ بازار عرضه آبزیان در سطح خوزستان فعالیت می کنند و پیگیری، تشویق و ترغیب سرمایه گذاران برای احداث بازارچه‌های جدید عرضه آبزیان در شهرهای مختلف استان برای دسترسی بهتر مردم در خرید آبزیان دریایی و پرورشی در حال انجام است.

به گفته وی فرهنگ سازی و بالا بردن سرانه مصرف آبزیان از طریق برگزاری جشنواره، نمایشگاه، چاپ بنر، جزوه، آموزش پخت و ایجاد تنوع در عرضه آبزیان ادامه دارد.

مدیرکل شیلات خوزستان با اشاره به حفظ ذخایر ماهیان با ارزش ژنتیکی بومی در منابع آبی خوزستان بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون حدود هشت میلیون قطعه بچه ماهی در تالاب‌ها، رودخانه‌ها، برکه‌ها به منظور بهبود ذخایر آبزیان و حفاظت از اشتغال صیادان بومی رهاسازی شده است.

ابوعلی به صدور ۲۴ هزار فقره مجوز صید برای شناورهای صیادی در نیمه نخست امسال اشاره و بیان کرد: بیش از ۲۰ هزار تن انواع آبزیان دریایی در نیمه نخست امسال در خوزستان صید شد.

وی ۱۴۵ سازه زیستگاه مصنوعی در صیدگاه های خوزستان با هدف حفظ معیشت صیادان و همچنین تقویت و پایداری ذخایر راهبردی آبزیان ایجاد شده گفت: تامین اعتبار برای مطالعات مکان یابی زیستگاه های مصنوعی در صیدگاه “بوسیف” با همکاری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر و اتحادیه تعاونی های خدماتی صیادی در حال پیگیری است.

تحقق ۹۹ درصدی تعهد اشتغال اداره کل شیلات خوزستان

ابوعلی ایجاد فرصت‌های شغلی در زیربخش شیلات خوزستان را یکی از مسایل مهم و در حال پیگیری این اداره کل بیان کرد و افزود: تعهدات اشتغال اداره کل شیلات خوزستان در امسال ، ۶۵۰ نفر است که از ابتدای امسال تاکنون، برای ۶۴۳ نفر در بخش‌های مختلف فرصت شغلی ایجاد شده که معادل تحقق حدود ۹۹ درصدی تعهد شیلات استان است.

ابوعلی ادامه داد: بیش از ۴۰۰ نفر برای دریافت ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال تسهیلات از محل‌های مختلف به بانک‌‎های عامل معرفی و ۲۸۴ نفر موفق شدند ۶۸۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کنند.

مدیرکل شیلات خوزستان دستیابی به بیوتکنیک مولدسازی و تکثیر ماهی باس دریایی در خوزستان با همت محققان پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور را یکی از مهمترین دستاوردهای دانش بنیان شیلات معرفی کرد گفت: بهینه سازی روش های تولید کنونی و همچنین بومی سازی روش‌های نوین تولید یکی از سیاست‌های حایز اهمیت توسعه شیلات خوزستان دانست.

وی ادامه داد: تفاهم نامه همکاری اداره کل شیلات و پارک علم و فناوری خوزستان در راستای ضرورت توسعه همکاری مشترک و همه جانبه علمی، پژوهشی و فناوری و استفاده بهینه از ظرفیت های موجود صورت گرفته است و در ادامه جلسات متعددی به منظور تحقق این مهم با شرکت های دانش بنیان برگزار شده است.

مدیرکل شیلات خوزستان با بیان اینکه خوزستان با تولید بالغ بر ۱۴۱ هزار تن محصولات شیلاتی در جایگاه سوم کشوری قرار دارد به رتبه دوم آبزی پروری خوزستان اشاره کرد و گفت: تولیدات آبزی پروری خوزستان در سال ۱۴۰۰، حدود ۸۵ هزار تن بوده است و بخش عمده این مقدار تولید ماهیان گرمابی بود.

ابوعلی از رشد ۶۳ درصدی تولید میگو در خوزستان خبر داد و بیان کرد: پارسال میزان تولید میگوی پرورشی ۸۰۲ تُن بوده است و امسال تاکنون با رشد ۶۳ درصدی به بالغ بر یکهزار و ۳۰۰ تُن رسیده است.

برداشت ۳۷۹ تن میگو از زه آب های نامتعارف خوزستان

ابوعلی دستیابی به تولید میگو از طریق استفاده از آب‌های نامتعارف را یکی دیگر از اقدامات شاخص صورت گرفته در حوزه آبزی پروری در خوزستان بیان و گفت: برداشت میگو با کیفیت مطلوب و استاندارد لازم در زه آب های کشاورزی و مزارع منفرد از ۱۱۰ تُن در سال ۱۴۰۰ به ۳۷۹ تُن در امسال تاکنون رسیده است.

خوزستان از نظر مجموع آبزی پروری و صید دریایی پس از استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر در جایگاه چهارم قرار دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.