کد خبر : 31305
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 مهر 1400 - 6:15
-

خرید تضمینی خرمای استعمران در خوزستان به ۱۵ هزار تن رسید

خرید تضمینی خرمای استعمران در خوزستان به ۱۵ هزار تن رسید

مدیرکل تعاون روستایی خوزستان گفت: خرید تضمینی خرمای استعمران به عنوان تنها خرمای صادراتی استان خوزستان به ۱۵ هزار تن رسید. محمدامین معین راد با بیان اینکه خرید خرمای استعمران در ۲۷ مرکز خرید وابسته به تعاون روستایی خوزستان همچنان ادامه دارد، افزود: با وجود آنکه ۳۰ مهرماه آخرین روز خرید تضمینی خرما خواهد بود

مدیرکل تعاون روستایی خوزستان گفت: خرید تضمینی خرمای استعمران به عنوان تنها خرمای صادراتی استان خوزستان به ۱۵ هزار تن رسید.

محمدامین معین راد با بیان اینکه خرید خرمای استعمران در ۲۷ مرکز خرید وابسته به تعاون روستایی خوزستان همچنان ادامه دارد، افزود: با وجود آنکه ۳۰ مهرماه آخرین روز خرید تضمینی خرما خواهد بود ولی درصورت وجود خرمای مازاد و مراجعه نخلداران، زمان خرید تمدید خواهد شد.
وی از آمادگی تعاون روستایی برای راه اندازی ۲ مرکز جدید خرید خرمای استعمران به منظور جلوگیری از معطلی و حذف صف‌های کامیون‌های حامل خرما خبر داد و گفت: به نخلداران اطمینان می‌دهیم نگران فروش خرمای خود نباشند و هر آنچه خرمای مازاد وجود داشته باشد از آنان خریداری خواهد شد.
خرید خرمای استعمران استان خوزستان برای نخستین بار پس از ۱۷سال با دستور وزیر جهادکشاورزی با هدف قطع دست دلالان و جلوگیری از ضرر و زیان نخلداران از ۲۳ شهریور ماه شروع شد و در روزهای اخیر به اوج خود رسید.
ارزش خرید خرمای استعمران حدود یکهزار میلیارد ریال برآورد شده است.
هفته گذشته اسماعیل قادری فر مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور در سفر به خوزستان و بازدید از مراکز خرید خرما به نخلداران قول داد پرداخت مطالبات آنان به زودی شروع خواهد شد.
نخلداران شهرهای آبادان و شادگان در جریان بازدید قادری فر، گلایه خود را از نحوه درجه بندی محصول خود ابراز داشته و معتقد بودند معطلی بیش از حد در مراکز خرید در هوای گرم سبب کاهش کیفیت و رطوبت خرمای تحویلی شده است.
بر اساس معیار درجه بندی خرما که به تصویب شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی کشور رسیده، هر کیلوگرم خرمای استعمران ۱۵۰ دانه درجه یک، ۱۸۰ دانه درجه ۲ و بالاتر از ۱۸۰ دانه درجه سه محسوب شده و بر این اساس قیمت گذاری می‌شود.
بخش زیادی از خرمای استعمران خوزستان، از سوی ۶۰ کارگاه بسته بندی استان خریداری می‌شود که آنان موظف هستند خرما را با قیمت مصوب تضمینی و بر اساس دانه بندی، خریداری کنند ولی به نظر می‌رسد کارگاه‌های بسته بندی به قیمت خرید تضمینی خرما تمکین نکنند چون حدود ۱۰هزار تن خرمای سال گذشته آنان به بازارهای صادراتی راه نیافت و افق صادرات این محصول در سال جاری نیز آنچنان روشن نیست.
سازمان جهادکشاورزی خوزستان پیش بینی کرده امسال ۲۳۵ هزار تن انواع خارک، رطب و خرما از نخلستان های این استان برداشت شود که نسبت به سال زراعی گذشته پنج هزار تن افزایش دارد.
شادگان، بهبهان، آبادان، دشت آزادگان، خرمشهر، هویزه، حمیدیه، اهواز، کارون، ماهشهر و هندیجان از کانون‌های اصلی تولید خرما هستند.
خرما دارای بیشترین ارزش افزوده در بین محصولات کشاورزی خوزستان است ولی ارزش افزوده آن نصیب کشاورزان و بهره برداران استان نمی‌شود.
امسال نیز بخش مهمی از نخیلات مناطق جنوبی و مرکزی خوزستان با تنش آبی و شوری آب رو به رو بودند که این وضعیت بر کیفیت و کمیت محصول اثر منفی گذاشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.