کد خبر : 3556
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 مرداد 1398 - 7:25
-

استاندار خوزستان: نیاز بازار کار با فارغ‌التحصیلان دانشگاهی همخوانی ندارد

استاندار خوزستان: نیاز بازار کار با فارغ‌التحصیلان دانشگاهی همخوانی ندارد

استاندار خوزستان: نیاز بازار کار با فارغ‌التحصیلان دانشگاهی همخوانی ندارد استاندار خوزستان گفت: یکی از دلایل اصلی مشکل اشتغال در خوزستان این است که نیاز بازار کار با فارغ‌التحصیلان ما همخوانی ندارد و مهارت‌آموزی و فن‌سالاری محور فعالیت‌های آموزشی در دانشگاه‌ها نیست. به گزارش شبکه خبری خوزستان و به نقل از خبرگزاری تسنیم، غلامرضا شریعتی

استاندار خوزستان: نیاز بازار کار با فارغ‌التحصیلان دانشگاهی همخوانی ندارد
استاندار خوزستان گفت: یکی از دلایل اصلی مشکل اشتغال در خوزستان این است که نیاز بازار کار با فارغ‌التحصیلان ما همخوانی ندارد و مهارت‌آموزی و فن‌سالاری محور فعالیت‌های آموزشی در دانشگاه‌ها نیست.

به گزارش شبکه خبری خوزستان و به نقل از خبرگزاری تسنیم، غلامرضا شریعتی امروز در آئین افتتاح ۵ پروژه آموزشی عمرانی دانشگاه فنی و حرفه‌ای خوزستان که در محل آموزشکده فنی و حرفه‌ای پسران برگزار شد با بیان اینکه خوزستان نیازمند فارغ‌التحصیلان کارآمد است اظهار داشت: پرداختن به مسائل تئوریک مشکل اشتغال کشور را برطرف نمی‌کند بلکه باید با انجام کارهای عملی و تربیت جوانان فن‌سالار میزان بیکاری در بین جوانان را کاهش داد.

وی ادامه داد: بسیاری از پیمانکاران پروژه‌های بزرگ نیازمند کارورزان و فارغ‌التحصیلانی که به‌صورت عملی کار را آموزش‌ دیده‌اند اما اکنون بیشتر فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ما کار عملی را بلد نیستند بنابراین هیچ‌ کدام در پروژه‌ها به‌کارگیری نشده و پیمانکار نیاز نیروی انسانی خود را از خارج استان تأمین می‌کند.

استاندار خوزستان تصریح کرد: آموزشگاه‌ها و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای می‌توانند نیاز این پیمانکاران را تأمین کرده و همگام با تولید و نیاز روز، آموزش‌های لازم را به‌صورت عملی ارائه دهند.

شریعتی افزود: سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه فنی و حرفه‌ای بسته شد که براساس آن استانداری خوزستان دوسوم نیازهای مالی برای تجهیز و توسعه این دانشگاه را تأمین می‌کند.

وی با بیان اینکه آموزشگاه فنی و حرفه‌ای چمران اهواز نخستین دانشگاه فنی و حرفه‌ای در کشور بود، عنوان کرد: پایه‌های اولیه این دانشگاه توسط آلمانی‌ها بنا شد اما پس از انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی از سایر دانشگاه‌های کشور عقب ماند که از ۲ سال گذشته کار توسعه آن آغاز و امروز ۵ پروژه بزرگ برای تأمین نیازهای دانشجویان و گسترش فعالیت‌های علمی افتتاح شد.

استاندار خوزستان گفت: تلاش ما بر این است تا در این حوزه نیاز دانشگاه را که منجر به زمینه‌سازی اشتغال می‌شود تأمین کنیم. به‌طور مثال در زمینه تولید پمپ‌های درون‌چاهی کارهای خوبی توسط دانشگاه فنی و حرفه‌ای صورت گرفته که خوزستان به‌شدت به آن نیاز داشت.
شریعتی با بیان اینکه خوزستان بزرگ‌ترین استان فنی عمرانی در کشور است، افزود: با توجه به اینکه از لحاظ منابع مالی و عمرانی رتبه نخست را در کشور داریم اما همچنان در حوزه اشتغال مشکل‌ داریم و بیکاری ما به نسبت بالاتر از سایر استان‌ها است و فضای کسب‌وکار آن‌گونه که باید و شاید مناسب نیست.

وی تأکید کرد: یکی از دلایل اصلی مشکل اشتغال در خوزستان این است که نیاز بازار کار با فارغ‌التحصیلان ما همخوانی ندارد و مهارت‌آموزی و فن‌سالاری محور فعالیت‌های آموزشی در دانشگاه‌ها نیست.

استاندار خوزستان ادامه داد: براساس مطالعات انجام‌شده جهت رفع مشکل بیکاری باید ۴۶ درصد دانش‌آموزان به سمت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای هدایت شوند که در خوزستان با توجه به صنایع عظیم نفتی و غول‌های پتروشیمی باید به بیش از ۵۰ درصد برسد اما اکنون فقط ۳۵ درصد دانش‌آموزان خوزستانی به مراکز فنی و حرفه‌ای وارد می‌شوند.

وی بیان کرد: در برخی از مناطق محروم کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای ساخته‌ شده اما افراد از سایر مناطق به آن‌ها مراجعه کرده و مردم منطقه اهتمامی برای استفاده از آن ندارند. باید فرهنگ انجام کارهای فنی و حرفه‌ای در جامعه گسترش یابد چرا که نیاز امروز کشور فنی و حرفه‌ای است.

شریعتی افزود: در حال حاضر فارغ‌التحصیلان باهوش و استعداد زیادی در خوزستان داریم اما هیچ‌ کدام فنی را بلد نیستند و در پروژه‌های بزرگ استان جایگاهی ندارند.

استاندار خوزستان با اشاره به مراحل پایانی ساخت پروژه پالایشگاه گاز بیدبلند ۲ گفت: این پروژه در ماه‌های آینده با اعتباری بالغ‌ بر ۳٫۲ میلیارد دلار افتتاح می‌شود اما فقط ۶۷ درصد نیروهای آن بومی بودند و پیمانکاران برای تأمین نیروی فنی خود مجبور به بکارگیری نیروهای غیربومی شدند چرا که در استان نیروی متخصص مورد نظر آن‌ها وجود نداشت و هر چه به آن‌ها فشار آوردیم بی‌تأثیر بود.

انتهای پیام/ح

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.