کد خبر : 16623
تاریخ انتشار : شنبه 17 خرداد 1399 - 3:18
-

آسیب های اجتماعی ویروس کرونا چیست؟

آسیب های اجتماعی ویروس کرونا چیست؟

ویروس کرونا به گواه آمار همچنان روند تصاعدی در سراسر جهان دارد و حتی اگر در برخی از کشورها با زوال مواجه شده باشد اما همچنان روند رو به افزایش مبتلایان و فوت شدگان را حفظ می کند. به گزارش شبکه خبری خوزستان، ویروس کرونا در کنار تمامی آسیب های جدید جسمانی تبعات بسیار منفی

ویروس کرونا به گواه آمار همچنان روند تصاعدی در سراسر جهان دارد و حتی اگر در برخی از کشورها با زوال مواجه شده باشد اما همچنان روند رو به افزایش مبتلایان و فوت شدگان را حفظ می کند.

به گزارش شبکه خبری خوزستان، ویروس کرونا در کنار تمامی آسیب های جدید جسمانی تبعات بسیار منفی دیگر هم داشته است. اقتصاد تمام دنیا آسیب شدیدی دیده است و بسیاری از جنبه های دیگر نیز به شدت تحت تاثیر منفی قرار گرفته.

در این میان آسیب های اجتماعی ویروس کرونا بسیار مهم هستند. کرونا در گستره بسیار عظیمی سبب آسیب به جوامع مختلف بشری شده است و این آسیب را از روزنه های گوناگونی وارد کرده.

برای بررسی این موضوع هفت آسیب بزرگ اجتماعی ویروس کرونا را بررسی می کنیم:

۱-از دست دادن شغل

بله درست است، از دست دادن شغل که یکی از بزرگ ترین جنبه های اقتصادی شیوع ویروس کرونا در جهان به شمار می رود. هم اکنون بسیاری از مردم جهان به دلیل خانه نشینی فرصت های شغلی خود را از دست داده اند. فقط در آمریکا ۲۸ میلیون نفر بیکار شده اند. آمار بیکاری در جهان در پایان دوران سلطه کرونا به بیشترین حد خود در ۴۰ سال اخیر خواهد رسید.

۲-طلاق

یکی دیگر از آسیب های اجتماعی ویروس کرونا این است که افراد خانواده در خانه می مانند و روزهای طولانی قرنطینه را باید کنار یکدیگر طی کنند. همین باعث می شود اختلافات به اوج برسد و حتی کینه های قدیمی سر باز کند. این موضوع به خصوص در چین محرز است. طلاق در فرانسه و اسپانیا هم می تواند به یک معضل بزرگ و دردناک اجتماعی تبدیل شود.

۳-عزلت و گوشه نشینی

از دست دادن فضای بیرون از خانه یعنی یکی از مسیرهایی که به افسردگی و عزلت و گوشه نشینی ختم می شود. اکنون بسیاری از مردم جهان به دلیل قرنطینه اجباری مجبور به ماندن در خانه و محصور شدن بین دیوارهایی هستند که برای آنها افسردگی و افکار تیره و تار به میدان می رود. متاسفانه ویروس کرونا در سراسر جهان باعث شده که نرخ افسردگی بالاتر برود. آمارهای غیررسمی حاکی از رشد ۱۷ درصدی افسردگی در جهان است.

۴-از دست دادن فرصت های تحصیلی

اکنون می‌توانید دانشجویان و دانش آموزان غمگینی را در سراسر جهان پیدا کنید که به دلیل شیوع ویروس کرونا بورسیه های ارزشمندی را از دست داده اند. برخی از این بورسیه ها به خصوص از نوع کوتاه مدتش از آنجایی که منطبق بر زمان هستند و دیگر قابل تکرار نخواهند بود بار سنگین روانی را به برخی از دانشجویان و دانش آموزان وارد می کنند. به این موارد این را هم اضافه کنید که بسیاری از دانش آموزان به دلیل دسترسی نداشتن به شرایط آموزش آنلاین دچار لطمه شدید درسی می شود که پایه آنها را برای سال های تحصیلی بعد ضعیف تر می کند.

۵-موقعیت های اجتماعی از دست رفته

کرونا آنچه را که از بسیاری از مردم جهان گرفت دیگر به آنها برنمی گرداند. موقعیت های اجتماعی متعددی از کف آنها می رود که فقط به کار و تحصیل مربوط نمیشود. این موقعیت های اجتماعی دربرگیرنده موارد دیگر همچون هنر ، سیاست، فرهنگ، اقتصاد، ورزش و … است.

۶-خلا عاطفی

همانطور که گفته شد یکی از آسیب های اجتماعی ویروس کرونا افسردگی است ، خلا عاطفی ارتباط زیادی با افسردگی دارد. بسیاری از افراد در مدت قرنطینه از فردی که با او ارتباط عاطفی دارند دور می افتند که نمود آن در سراسر جهان دیده می شود و هیچ استثنایی بین کشورها نیست. این مورد برای افرادی که در دو کشور و یا دو ایالت و دو شهر مجزا زندگی می کنند شدیدتر است.

۷-ضرر به سلامت جسمانی

به خصوص آنهایی که ورزش جزیی از زندگی آنهاست به خوبی می دانند ول کردن تمریناتی که لازمه انجام آنها حضور در فضای باز است چه ضرری به دنبال دارد. از سویی خانه نشینی برای بسیاری از افراد به معنای پرخوری بیشتر است. بعد از دوران کرونا چاق های جهان چند درصد بیشتر می شوند؟

منبع: socialmediatoday / مترجم: هیلدا حسینی خواه

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.