کد خبر : 24147
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آذر 1399 - 4:58
-

کاربردی نبودن نظام آموزشی تیغ ارتباط صنعت با دانشگاه را کند کرده است

کاربردی نبودن نظام آموزشی تیغ ارتباط صنعت با دانشگاه را کند کرده است

رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر گفت: یکی مشکلاتی که مانع ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت شده عدم کاربردی بودن نظام آموزشی کشور است. در دانشگاه‌های ایران سرفصل‌های زیادی تدریس می‌شود، در حالی که عموماً کابردی نیستند. منصور زرانژاد درباره اهمیت پژوهش در کشور اظهار داشت: نوع و سطح فعالیت‌های پژوهشی یکی از شاخص‌های اصلی

رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر گفت: یکی مشکلاتی که مانع ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت شده عدم کاربردی بودن نظام آموزشی کشور است. در دانشگاه‌های ایران سرفصل‌های زیادی تدریس می‌شود، در حالی که عموماً کابردی نیستند.
منصور زرانژاد درباره اهمیت پژوهش در کشور اظهار داشت: نوع و سطح فعالیت‌های پژوهشی یکی از شاخص‌های اصلی توسعه و پیشرفت محسوب می‌شود. در واقع پژوهش یکی از محورهای مهمی است که ضامن پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشور است.

وی افزود: بدون پژوهش دانش بشری توسعه نخواهد یافت. بدون پژوهش امور آموزشی نیز از پویایی و تأثیر لازم برخوردار نخواهد بود. در دوره‌های گوناگون تاریخ آنچه باعث پیشرفت و توسعه علم و فناوری شده است، تلاش افراد یا نهادهایی است که عمر خود را در راه پژوهش وقف کرده­‌اند.

اعتقاد و اعتماد به تحقیقات و پژوهش­‌ها ضعیف است

رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر درباره چالش‌های پیش رو عرصه پژوهش بیان داشت: از آنجا ­که تحقیقات­ در دانشگاه عرضه­ محور نه تقاضامحور است، کمتر اتفاق می­‌افتد که مسائل مبتلا به کشور در صنعت و جامعه از طریق پایان­ نامه­‌ها و رساله­‌ها حل شود.این ضعف اساساً به ارتباط بین دانشگاه و جامعه برمی­‌گردد. اعتقاد و اعتماد به تحقیقات و پژوهش­‌ها ضعیف است.

وی درباره ضعف‌های پژوهش در کشور گفت: از تحقیقات در دانشگاه­‌ها حمایت چندانی نمی‌­شود. سازمان­‌ها اعتبارات پژوهشی خود را معمولاً به­ صورت غیربهینه هزینه می­‌کنند و این امر باعث شده است که اعتبارات پژوهشی کشور به­ جای این­که در اختیار دانشگاه­‌ها باشد و در دانشگاه­‌ها هزینه شود، توسط سازمان­‌های مختلف و غالباً به­ صورت غیر تخصصی و غیر بهینه هزینه می­‌شود.

چشم انداز پژوهش‌های کشور باید با نیازهای کشور تطابق داشته باشد/ نقش نهادها در امر پژوهش باید معلوم باشد

این استاد دانشگاه اظهار داشت: در امر پژوهش بی­ تردید باید بین نهادهای علمی و پژوهشی هماهنگی ایجاد کرد و فعالیت‌های پژوهشی را در راستای اهداف مشترک سامان­دهی کرد. باید چشم­ انداز پژوهش متناسب و مؤثر برای حل مشکلات و مسائل کشور باشد و نقش نهادها و سازمان‌های پژوهشی در این میان روشن و عملیاتی باشد.

وی افزود: نظارت ضابطه­ مند و پویا بر نظام تحقیقاتی و پژوهشی کشور، به­ ویژه نظارت بر سازمان­‌های دولتی و عمومی کشور که چگونه و با چه کیفیتی اعتبارات پژوهشی خود را هزینه می­‌کنند، از ضروریات است.

در گام دوم انقلاب نیاز به ارتباط موثر جامعه و دانشگاه هستیم

زرانژاد تصریح کرد: در گام دوم انقلاب راه رسیدن به اهداف توسعه­‌ای جمهوری اسلامی ایران الزاماً از مسیر پژوهش، خلاقیت و اعتماد به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی می­‌گذرد. باید ارتباط مؤثر بین جامعه به­ ویژه صنعت و دانشگاه تقویت شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: مشکلات علمی کشور باید به دانشگاه‌ها و ارجاع شود و سازمان­ و نهادها مختلف دولتی و عمومی باید ملزم به حل معضلات و مشکلات موجود از طریق دانشگاه­‌ها و با استفاده از تخصص موجود در دانشگاه‌ها شوند.

نظام آموزشی کشور کاربردی نیست

رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر افزود: یکی مشکلاتی که مانع ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت شده عدم کاربردی بودن نظام آموزشی کشور است. در دانشگاه‌های ایران سرفصل‌های زیادی تدریس می‌شود، در حالی که عموماً کابردی نیستند.

وی گفت: لازم است که نظام آموزشی اصلاح شود. صنعت به دانشگاه اعتماد لازم را ندارد و گرایش بیشتر واحدهای صنعتی به کارهای سنتی است. سازمان­‌ها‏ و تمایل کافی برای اختصاص اعتبارات تحقیق و توسعه و تخصیص آن به دانشگاه­‌ها ندارند.

این مقام مسئول با انتقاد از روند جذب دانشجوی تحصیلات تکمیلی در کشور تصریح کرد: این در حالی است که نه­ تنها در کشورهای پیشرفته، بلکه حتی در کشورهای در حال توسعه جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی با هدف برطرف کردن مشکلات صنعت صورت می‏ پذیرد کهاین امر هم به رفع مسائل و مشکلات صنعت و کشور می­ انجامد و هم باعث توسعه دانشگاه ها و مأموریت­ گرایی دانشگاه ها می­‌شود.

دانشگاه خرمشهر دنبال در مسیر دانشگاه پژوهش محور و حل نیازهای منطقه وارد شده است

رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر درباره اقدامات پژوهشی دانشگاه بیان داشت: افزایش اعتبار ویژه پژوهشی اعضای هیات علمی (پژوهانه) با رویکرد افزایش تولیدات علمی و بهبود شاخص‌های پژوهشی ؛ افزایش ضریب برخی از فعالیت های پژوهشی مؤثر و معتبر، افزایش ارتباط و همکاری با صنایع، کارخانجات مادر و شرکت ها به منظور انجام طرح های مشترک و عرضه خدمات تخصصی و مشاوره ای به آنها؛ کسب مقام دوازدهم بین دانشگاه های کشور در شاخص ترکیبی ارتباط با صنعت؛ انجام بیش از ۳۱ طرح تحقیقاتی کاربردی مورد نیاز صنایع و دستگاه های اجرایی منطقه ؛ انجام طرح تحقیقاتی برون دانشگاهی با صنایع، سازمان ها و دستگاه های اجرایی ، عقد تفاهم نامه و قرارداد با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جهت تاسیس منطقه ویژه علم و فناوری صنایع دریایی استان و استقرار دبیرخانه آن در دانشگاه، حمایت از شرکت های دانش بنیان و تقویت و توسعه واحدهای فناورانه تولیدی از طریق مشاوره و عرضه خدمات تخصصی؛ گسترش فعالیت مرکز رشد دانشگاه در سال‌های اخیر از طریق، برگزاری نشست ها و کارگاه های تخصصی، جشنواره های جذب ایده نوین.

وی درباره دیگر اقدامات پژوهشی دانشگاه گفت: هماهنگی با سایر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استان برای استفاده مشترک از آزمایشگاه های عمومی و تخصص. ‌عضویت در شبکه آزمایشگاه های علمی کشور (شاعا)؛ برنامه‌ریزی برای استفاده مشترک از آزمایشگاه‌های اتحادیه دانشگاه های ساحلی و دریایی کشور، تجهیز آزمایشگاه های تحقیقاتی دانشگاه و راه اندازی آزمایشگاهای تخصصی نظیر آزمایشگاه های «فیزولوژی آبزیان»، «فرآوری محصولات شیلاتی»، «الکترونیک»، «مایکروویو»، «مدار مخابرات» ، «ماشین الکتریکی» و …انتشار مجلات علمی تخصصی مانند: مجله علوم و فنون دریایی به­صورت الکترونیکی و دریافت شناسه دیجیتال اسناد برای مجله مذکور، نمایه سازی مقالات مجله علمی دانشگاه در پایگاههای اطلاعات علمی بین المللی-Ocean Docs و ASFA، برنامه ریزی برای انتشارمجله علمی پژوهشی زیست فناوری به زبان انگلیسی است.

این مقام مسئول گفت: هماهنگی و تعامل بیشتر با مسئولان دستگاه های استانی برای کمک به رفع مشکلات و چالش های موجود، برگزاری نشست های تخصصی با مسئولین سازمان ها و صنایع منطقه آزاد اروند توسط دفتر کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه طی مناسبت های مختلف بویژه در هفته پژوهش و فناوری، انعقاد بیش از ۳۰ تفاهم نامه همکاری علمی، آموزشی و پژوهشی ملی و بین‌المللی ، برگزاری همایش های تخصصی ملی و بین المللی بصورت دوره ای و برنامه ریزی جهت برگزاری دو رویداد دوره ای جدید «همایش بین المللی و سومین همایش ملی توسعه پایدار دریا محور» و «دومین کنفرانس صنعت، تجارت و علوم دریایی» است.

کانال پژوهشی دانشگاه خرمشهر و منطقه آزاد اروند وصل شده است

رئیس دانشگاه خرمشهر درباره اقدامات دانشگاه در حل مسائل منطقه ادامه داد: دانشگاه خرمشهر با برنامه ریزی و برگزاری جلسات متعدد با سازمان منطقه آزاد اروند در این زمینه گام‌های مؤثری برداشته است. و با توجه به مزیت های پژوهشی و نیاز منطقه طرح هایی در دست اجرا یا در شرف انعقاد قرارداد فی مابین دارد.

وی افزود: برنامه‌ریزی و اقدام به اعزام اعضای هیئت علمی برای فرصت های مطالعاتی در صنایع مختلف شده است. با توجه به اهمیت و نقش پژوهش در جهت تولید و رفع نیاز های جامعه و نیز جایگاه دانشگاه و اعضای هیئت علمی در این خصوص دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با ایجاد بستر‌های مناسب برای برقراری ارتباط اعضای هیئت علمی با صنایع و جامعه اقدام کرده است.

این مقام مسئول گفت: از جمله این موارد می‌توان به عقد تفاهم‌نامه‌های همکاری با صنایع و تشکیل کار گروه های تحقیقاتی مشترک دانشگاه و صنعت به منظور شناسایی چالش های موجود و ارائه راهکار در رفع این چالش‌ها، حمایت مالی از پروژه‌ها و پایان نامه های تحصیلات تکمیلی کاربردی در راستای رفع نیاز های صنعت و جامعهکاهش میزان هزینه بالاسری دانشگاه در جهت تشویق محققین به عقد قرارداد های پژوهشی با صنایع، کاهش ساعات آموزشی بر اساس آیین نامه های بالادستی ویژه اساتید فعال در حوزه ارتباط با صنعت به منظور حضور در صنایع و شناسایی و رفع چالش ها ،اجرای طرح “فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی در صنعت” به منظور حضور تمام وقت و نیز پاره وقت اعضای هیئت علمی در صنایع مختلف و رفع نیاز های پژوهشی آنها اشاره کرد.

وی افزود: همچنین در این راستا مرکز رشد دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با فراهم آوردن بستر مناسب از ایده ها و نوآوری های کلیه محققین و صاحبان ایده در سراسر منطقه خرمشهر و آبادان حمایت و کمک های مالی لازم در جهت تجاری سازی نتایج تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی آنها را فراهم می سازد.

مهارت آموزی برای تحقق جهش تولید ضروری است

زرانژاد درباره اقدامات دانشگاه برای جهش تولید گفت: برای مهارت ­آموزی به دانشجویان و سایر داوطلبان در منطقه آزاد اروند تفاهم نامه همکاری با سازمان فنی و حرفه‌ای استان خوزستان، سازمان منطقه‌ای آزاد اروند، و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خوزستان به هدف مهارت آموزی و تولید محصول منعقد شده است که به زودی از این طرح رونمایی خواهد شد. در این طرح دانشگاه با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای در زمینه‌های مورد نیاز دانشجویان و جامعه دوره های مهارتی محصول محور برگزار می‌کند.

وی بیان داشت: در همین راستا و در یکی از همکاری‌ها، اقدامات اولیه برای تولید مواد ضدعفونی و ماسک در دانشگاه شروع شده است. در صورت توسعه این طرح ضمن ایجاد اشتغال برای بخشی از مردم، می‌توان بخشی از نیاز به ماسک و مواد ضدعفونی جامعه دانشگاهی استان را تامین کنیم. در بخش پژوهش و آموزش نیز در حال رایزنی با وزارت علوم و سازمان منطقه آزاد اروند برای تصویب و اجرای چندین طرح در راستای جهش تولید در دانشگاه هستیم.

برگزاری مجازی مراسم هفته پژوهش در دانشگاه خرمشهر

رئیس دانشگاه خرمشهر در باره فعالیت‌های هفته پژوهش دانشگاه گفت: برنامه ریزی و برگزاری مراسم هفته پژوهش و فناوری بصورت مشترک با سازمان منطقه آزاد اروند و سایر سازمان­‌های منطقه، حضور فعال در جلسات ستاد منطقه ای در منطق آزاد اروند بصورت هفتگی از ابتدای آبان ماه، برگزاری چندین جلسه هماهنگی شورای سیاستگذاری ستاد و کمیته‌های مختلف در محل دانشگاه، استقرار محل دبیرخانه ششمین جشنواره انتخاب پژوهشگر برتر منطقه در دانشگاه، تهیه فیلم و تصویر و محتوای الکترونیک برای برگزاری مجازی مراسم هفته پژوهش و فناوری سال ۹۹ با توجه به محدودیت‌های کرونایی از دیگر برنامه‌های دانشگاه برای هفته پژوهش است.

وی در ادامه گفت: تدارک برگزاری بیش از ۲۰ کارگاه آموزشی علمی پژوهشی توسط اعضای هیات علمی و ۱۰ سمینار علمی توسط دانشجویان دانشگاه بصورت مجازی جهت استفاده دانشجویان، پژوهشگران و سایر علاقمندان، مشارکت در تهیه محتوای الکترونیکی اعم از تصاویر، کلیپ و فیلم‌های مورد نیاز برای برگزاری هفته پژوهش، مشارکت فعال در کمیته علمی برگزاری هفته پژوهش، میزبانی جلسات هیات برگزاری هفته پژوهش، تشکیل دبیرخانه ششمین جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری منطقه آزاد اروند (شهرهای آبادان و خرمشهر) از جمله فعالیت‌های این دانشگاه در هفته پژوهش ۱۳۹۹ است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.