کد خبر : 28643
تاریخ انتشار : شنبه 12 تیر 1400 - 7:42
-

ویژه

مصطفی شکیبافر

سایت محسن رضایی خواستار بسیج ملی برای حل بحران آب خوزستان شد

سایت محسن رضایی خواستار بسیج ملی برای حل بحران آب خوزستان شد

بر اساس گزارش سازمان آب و برق خوزستان، در پی کاهش ۳۵ درصدی متوسط بارش در حوضه‌های آبریز خوزستان، آورد رودخانه‌ها به مخازن سدها نیز تا خرداد ماه امسال ۴۴ درصد نسبت به شرایط نرمال کمتر شده است. حجم مفید مخازن سدهای خوزستان نیز نسبت به شرایط نرمال ۶۰ درصد کمتر است

سایت محسن رضایی خواستار بسیج ملی برای حل بحران آب خوزستان شد

تصاویر و فیلم های منتشر شده از تالاب هورالعظیم از وضعیت بغرنج بزرگترین تالاب ایران حکایت دارد.

به گزارش شبکه خبری خوزستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن رضایی، به گونه های جانوری زیست بوم تالاب هورالعظیم آسیب جدی وارد آمده؛ مرگ غم انگیز آبزیان، تقلای گاومیش ها برای ادامه حیات و از بین رفتن پوشش گیاهی، روستاییانی که سال‌هاست از طریق این تالاب امرار معاش میکنند را شدیدا نگران کرده و صدای حامیان محیط زیست را در آورده است.

با توجه به سومدیریت حاد در حوزه محیط زیست، کاهش بارندگی و خشکسالی، افزایش دمای هوا و محقق نشدن حق‌آبه پایین‌دست سدها، اگر اقدامی جدی از سوی دولت برای بسیج تمامی امکانات صورت نگیرد؛ بی شک شرایط در روزهای آینده وخیم تر خواهد شد.

در همین رابطه، رابعی معاون سازمان آب و برق خوزستان در مورد شرایط تامین آب در خوزستان گفته است که در تابستان امسال تامین حقابه زیست محیطی و حقابه کشاورزی، به طور کامل امکان پذیر نیست.

محمد جواد شرفی مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در اظهار و نظری جالب در این باره اظهار داشت: خشک شدن بخشی از تالاب‌ها به عنوان چرخه ای از زندگی تالاب‌ها در تمام آب‌های جهان قابل قبول است و این اتفاق، طبیعی است.

وی در مورد حق‌آبه هورالعظیم اضافه کرد:
حق آبه تالاب هورالعظیم بر اساس نیاز آبی تالاب تامین نمی‌شود و برای حل این مشکل اداره کل حفاظت محیط زیست نشست های زیادی با مسئولان سازمان آب و برق خوزستان داشته و مقرر شده به شیوه ای برنامه ریزی و مدیریت شود که رسیدن آب به تالاب هورالعظیم تضمین گردد و در این فصل در چندین نوبت به صورت موجی آب رها سازی شود تا آب به تالاب برسد.

با این حال واضح است که این برنامه‌ ریزی ها و مدیریت ها ناموفق بوده؛ بطوری که اکنون در هورالعظیم شاهد وقوع یک فاجعه محیط زیستی هستیم.

در ادامه ی واکنشها به خشکی شوکه‌کننده تالاب هورالعظیم و بحران خشکسالی در خوزستان دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در حساب توییتر خود نوشت:
«‌فریادتشنگیِ خوزستانِ حاصلخیز، ازکم آبی بلند است. نه تنها روستاها بلکه برخی شهرها نیز در مضیقه اند. بجاست آقای دکتر روحانی برای رسیدگیِ فوری، نماینده ای به خوزستان اعزام کنند. از نهادهای انقلابی، برادران سپاهی وبسیجی ام می‌خواهم، همچون گذشته، به‌ کمک مردم خوزستان بشتابند.»

در واقع آنچه در هورالعظیم به وقوع پیوسته تنها بخشی از بحران خشکسالی در خوزستان می باشد.بحرانی که پیوسته در حال گسترش است.
در برخی نقاط خوزستان، شرایط بسیار بغرنج و تکاندهنده است؛

برای مثال می توان به روستای منصوره شادگان در جنوب اهواز اشاره کرد.

اهالی این روستا می‌گویند: “تقریبا هر ۲۰ تا ۳۰ روز یک‌بار که آب از بالا دست و پشت سد به سمت رودخانه باز می‌شود؛ با پمپ به سمت مخزن آب می‌کشیم. این آب، آب مصرفی یک ماهمان است. خیلی وقت‌ها که بشکه‌های آب تصفیه یا آب معدنی‌هایمان تمام می‌شود هم برای شرب از همین آب استفاده می‌کنیم. کمتر حمام می‌کنیم، کمتر لباس می‌شوییم، کمتر تمیزکاری و نظافت می‌کنیم تا آب مخزن دیرتر تمام شود. پیش آمده یک روز تمام، آب کولرهایمان را جمع آوری و از آن برای شرب استفاده کرده‌ایم. ”

بر اساس گزارش سازمان آب و برق خوزستان، در پی کاهش ۳۵ درصدی متوسط بارش در حوضه‌های آبریز خوزستان، آورد رودخانه‌ها به مخازن سدها نیز تا خرداد ماه امسال ۴۴ درصد نسبت به شرایط نرمال کمتر شده است. حجم مفید مخازن سدهای خوزستان نیز نسبت به شرایط نرمال ۶۰ درصد کمتر است؛

در حقیقت زنگ خطر برای خوزستان به صدا در آمده و تنها راه برای عبور کم هزینه از این بحران، اقدام عاجل دولت‌مردان و ورود نیروهای جهادی و انقلابی به میدان است. چرا که اهمال و کوتاهی در این زمینه، به فاجعه های محیط زیستی، از بین رفتن زیست بوم ها و معیشت بومیان و بروز تبعات اجتماعی و حتی امنیتی متعددی منجر خواهد شد.

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.