کد خبر : 37050
تاریخ انتشار : جمعه 1 مهر 1401 - 5:22
-

۱۹۰ میلیارد تومان تسهیلات دامدار کارت در خراسان‌شمالی پرداخت شد

۱۹۰ میلیارد تومان تسهیلات دامدار کارت در خراسان‌شمالی پرداخت شد

بجنورد- شبکه خبری خوزستان- مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۱۹۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی سرمایه در گردش در قالب دامدار کارت به چهار هزار و ۸۵۰ دامدار این استان پرداخت شد.

مهدی شکاری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار شبکه خبری خوزستان اظهار داشت: ۱۰ هزار و ۵۶۵ دامدار برای دریافت تسهیلات سرمایه در گردش نهاده های دام و طیور در سامانه سیتا ثبت نام کرده اند.

وی افزود: از مجموع این ثبت نامی ها هشت هزار و ۳۱۴ دامدار به بانک کشاورزی برای دریافت تسهیلات معرفی شده اند که تاکنون به کمتر از ۵۰ درصد پرونده ها تسهیلات پرداخت شده است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: اینک باید بانک کشاورزی استان نسبت به پرداخت تسهیلات زودتر اقدام کند چرا که در فصل خرید نهاده های دامی از جمله جو، یونجه و کاه قرار داریم و دامدار مایحتاج خود را به خوبی تامین می کند در غیر اینصورت دلالان بیشتر نهاده های دامی بازار را خریداری خواهند کرد و در فصل زمستان با قیمت بیشتر به دامداران می فروشند.

وی افزود: در سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان تسهیلات پرداختی از سوی بانک کشاورزی به ازای هر راس دام از ۱۹۵ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان برای خرید نهاده های دامی افزایش یافت اما تاکنون دستور وزیر ابلاغ نشده است.

شکاری بیان کرد: در جریان سفر وزیر جهاد کشاورزی با توجه به اینکه دامداران از وی خواستار افزایش میزان تسهیلات سرمایه در گردش شدند وی نیز موافقت کرد و سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این خصوص مکاتبه کرده است اما بانک کشاورزی در تهران هنوز به بانک عامل استان ابلاغی در این خصوص صادر نکرده است که ا ین امر موجب گلایه مندی دامداران این خطه شده است.

شکاری افزود: با توجه به خشکسالی های اخیر اینک شراط دامپروری برای این قشر تولید کننده بسیار سخت شده است که خواستار توجه بیشتر بانک ها در ارایه تسهیلات به آنان هستیم تا این قشر اشتغال خود را از دست ندهند و همچنین نیز تولید پایدار نیز داشته باشیم.

به گزارش شبکه خبری خوزستان، “دامدار کارت” جدید با سقف اعتباری ۲ میلیارد ریال و نرخ سود ۱۰ درصد در حمایت از تامین نهاده‌های دامی صادر شده است.

اولویت اول بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۱ حمایت از تامین نهاده‌های کشاورزی در قالب دامدار کارت و سامانه بازارگاه است و افزایش سقف اعتباری دامدار کارت از ۵۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان، کاهش نرخ سود این تسهیلات از ۱۱ به ۱۰ درصد، تسهیل شرایط اعتبارسنجی و اخذ تضامین و بسیج تمام شعب بانک کشاورزی در سراسر کشور برای صدور دامدار کارت و پرداخت تسهیلات خرید نهاده‌های دامی، از جمله اقداماتی است که بانک کشاورزی برای رونق واحدهای تولیدی در دستور کار قرار داده است.

خراسان شمالی قطب دامداری و دامپروری کشور است و در این استان ۲ میلیون و ۳۶ هزار راس دام سبک شامل یک میلیون و ۷۲۳ هزار راس گوسفند، حدود ۳۱۳ هزار راس بز و ۸۱ هزار و ۸۸۰ راس گاو و گوساله، ۲ هزار ۳۵۰ نفر شتر و در مجموع ۸۴ هزار و ۲۳۰ راس دام سنگین و در مجموع حدود سه میلیون واحد دامی در استان نگهداری و پرورش داده می شود.

سالانه در استان در حدو دو هزار و ۵۰۰ تن ماهی از ۹۲ مزرع گرمابی و ۹۷ مزرعه سردابی تولید می شود.

 ۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.