کد خبر : 37390
تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 آبان 1401 - 10:17
-

۱۸۴ فروند مغروقه در دوره بعد جنگ تحمیلی از آبراه اروند و کارون خارج‌ شده است

۱۸۴ فروند مغروقه در دوره بعد جنگ تحمیلی از آبراه اروند و کارون خارج‌ شده است

آبادان – شبکه خبری خوزستان – مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر از خارج کردن ۱۸۴ فروند مغروقه از آبراه اروند و کارون پس از جنگ تحمیلی خبر داد و گفت: خارج‌ کردن پنج مغروقه با قرارداد ۱۲۰ میلیارد ریالی آغاز شده که از این تعداد سه فروند خارج شده و اقدامات برای ۲ فروند دیگر در حال انجام است.

 به گزارش شبکه خبری خوزستان به نقل از روابط عمومی بندر و دریانوردی خرمشهر، نوراله اسعدی روز پنجشنبه وجود مغروقه‌ها را از مشکلات آبراه اروند دانست و افزود:اگر طرف عراقی برای لایروبی اروندرود استقبال نشان دهد، تا حدودی رونق در بندر خرمشهر ایجاد می‌شود.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه لایروبی اروند در هاله‌ای از ابهام است، گفت: باید برای رونق این بندر، تسهیلات و مشوق‌هایی درنظر گرفت تا سرمایه‌گذاران و صاحبان کالا برای حضور در بندر خرمشهر ترغیب شوند.

وی ظرفیت حمل و نقل چند وجهی را از زیرساخت‌های منحصر به فرد بندر خرمشهر دانست و افزود: وجود در محدوده منطقه آزاد اروند از دیگر مزیت‌های این بندر به حساب می‌آید که انتظار داریم مسوولان مربوطه اقدامات لازم را برای لایروبی و خارج سازی مغروقه‌ها انجام دهند.

اسعدی اظهارداشت: افزایش ترافیک کالا، ایجاد اشتغال و توسعه در بحث واردات و صادرات از سیاست‌های اصلی سازمان بنادر به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه بنادر حلقه‌های زنجیره تامین هستند، بیان کرد: ۸۵ تا ۹۰ درصد حمل و نقل، مراودات تجاری و بازرگانی در تمام جهان از طریق دریا انجام می‌شود که نشان دهنده اهمیت این موضوع است.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: متاسفانه در کشور ما به بحث دریا به خوبی توجه نشده است، البته اکنون همه به اهمیت اقتصاد دریامحور واقف شده و قرار است در برنامه هفتم توسعه به آن توجه اساسی شود.

اسعدی بندر خرمشهر را یکی از بنادر به روز کشور دانست و بیان کرد: ظرفیت اسمی بندر خرمشهر ۱۱ میلیون تن است و ۲۳۰ هکتار از اراضی شامل پسکرانه‌های مناسب و ترمینال‌های کانتینری، مسافری و متفرقه و ۲۰ پست اسکله به طول سه کیلومتر از امکانات این بندر است.

وی ترمینال کانتینری موجود در بندر خرمشهر را از زیرساخت‌های کم‌نظیر دانست و عنوان کرد: ظرفیت این ترمینال کانتینری سالانه ۴۵۰ هزار TU است که باید با انجام اقدامات لازم، از تمام ظرفیت آن استفاده شود.

اسعدی با اشاره به معافیت سود ۳۰ درصدی بازرگانی گفت: می‌توان با ایجاد مشوق و تسهیلات بندر خرمشهر را تا حدودی به جایگاه اصلی خود رساند.

وی با بیان اینکه ظرفیت منحصر به فرد گردشگری دریایی در اروندرود مغفول مانده است، افزود: بندر خرمشهر در این راستا هشت پست اسکله گردشگری احداث کرد که در نوروز سال ۱۴۰۱ با استقبال ۶۰ درصدی مهمانان و مسافران نوروزی ۱۹ میلیارد تومان در بخش گردشگری کسب کرد.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: رونق گردشگری دریایی در اروند رود و توسعه صنعت توریست دریایی نیاز به یک همت دسته جمعی دارد که ما نیز در بندر خرمشهر آماده همکاری کامل و استقبال از سرمایه‌گذاران این حوزه با ارائه تسهیلات و مشوق‌ها هستیم.

وی ادامه داد: مهمترین دغدغه ما در بندر خرمشهر ایجاد رونق، اشتغال و ترافیک کالا در بحث واردات و صادرات است که امیدواریم برای این مهم نگاه ویژه و فراملی صورت گیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.