کد خبر : 39103
تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 مهر 1402 - 12:57
-

محمد باقر عباسی

کلافگی مردم از تندخویی کارمندان/ منشور اخلاقی در برخی بانک ها و  سازمانها آنگونه که باید رعایت نمی ‌شود

کلافگی مردم از تندخویی کارمندان/ منشور اخلاقی در برخی بانک ها و  سازمانها آنگونه که باید رعایت نمی ‌شود

کلافگی مردم از تندخویی کارمندان/ منشور اخلاقی در برخی بانک ها و  سازمانها آنگونه که باید رعایت نمی ‌شود جواب سربالا و بداخلاقی برخی از کارمندان شوشتر در بانک‌ها و برخی مراکز دولتی سبب شده تا مراجعه کنندگان به این مراکز نگاه ناخوشایندی داشته باشند و با تکدر خاطر به این مراکز پا بگذارند. در

کلافگی مردم از تندخویی کارمندان/ منشور اخلاقی در برخی بانک ها و  سازمانها آنگونه که باید رعایت نمی ‌شود

جواب سربالا و بداخلاقی برخی از کارمندان شوشتر در بانک‌ها و برخی مراکز دولتی سبب شده تا مراجعه کنندگان به این مراکز نگاه ناخوشایندی داشته باشند و با تکدر خاطر به این مراکز پا بگذارند.

در جریان زندگی روزمره مردم، برقراری ارتباط با کارمندان اداره‌ها، سازمان‌های دولتی و خصوصی امری پرتکرار و همیشگی است در واقع شهروندان در طول روز چندین بار با کارمندان، مسؤولان سازمان‌ها و دیگر اصناف در ارتباط است و در پی باز کردن گره زندگی خود به‌واسطه این مراکز هستند.
موضوع مهمی که مدت‌هاست شهروندان  را ناراحت کرده و کار را به گله و شکایت کشانده است برخورد نامناسب برخی از کارمندان دولتی و خصوصی با ارباب رجوع است.
جواب سربالا و بداخلاقی برخی کارمندان در بانک‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی و دولتی با ارباب‌رجوع سبب شده تا مراجعه‌کنندگان به این مراکز نگاه ناخوشایندی داشته باشند و با تکدر خاطر به این مراکز پا بگذارند، البته باید گفت که وجود چنین برخوردهایی آسیب‌های اجتماعی خودش را نیز به دنبال خواهد داشت.
برای همه ما این اتفاق افتاده است که در ساعات اولیه روز برای کار اداری، بانکی به مرکز یا سازمانی مراجعه کرده و با برخورد بد کارمندان مرکز مربوطه مواجه شده باشیم. به عنوان مثال در ساعت هشت صبح برای انجام کار اداری و بانکی به فلان اداره مراجعه می‌کنید و در نهایت ادب و احترام با گفتن سلام و صبح بخیر وارد اتاق کارمند می‌شوید و موضوع کاری را با کارمند مربوطه در میان می‌گذارید، اما او حاضر نیست سر خود را بالا بگیرد به با سردی و تلخی جواب سلام را می‌دهد آن هم از سر اجبار!

یکی از همشهریان برای انجام کار اداری به یکی از بانک‌های سطح شهر مراجعه کرده بود خود راوی ماجراست، او می‌گوید: مشغول انجام کار بانکی بودم که شهروندی برای وام ازدواج به بانک مراجعه کرد و با کارمند بانک در خصوص وام و شرایط آن به گفت‌وگو پرداخت، شهروند که با خودش مدارک اخذ وام و ضامن آورده بود از کارمند بانک خواست تا کار او را انجام دهد، اما کارمند بانک  از انجام کار او امتناع کرد و عنوان می کرد که «وام ازدواج نداریم و قرارداد شما را لغو میکنم و کار شما وظیفه من نیست و در حقت لطف میکنم و باید به فرابانک مراجعه کنید ».

البته این تنها اتفاق ناخوشایند نیست، اتفاق بدتر آنجاست که کارمند فلان اداره با وجود آنکه می‌تواند در کسری از زمان کار را راه بیندازد، اما تعلل کرده و در جواب می‌گوید«وقتی دیگر مراجعه کنید تا پیگیر شویم»؛ اتلاف وقت و تعرض به حقوق دیگران کار کوچکی نیست که بشود به راحتی از آن عبور کرد و نادیده گرفت.

این رفتار و برخورد بدون شک از عواملی ناشی می‌شود، ازجمله این عوامل می‌تواند عدم رضایت شغلی و یا درگیری‌های شخصی باشد؛ قاعدتا سر و کله زدن با هزار و یک جور دغدغه و مشکل، کار‌آسانی نیست و مستلزم صبر است، اما هیچ یک از این دلایل، سبب نمی‌شود که حقوق شهروندی را زیر پا بگذارند و سوگند نامه‌ای که در آن به خوش اخلاقی و برخورد متواضعانه با ارباب رجوع تعهد داده‌اند را نادیده بگیرند.

در سوگند نامه اینگونه آورده‌اند که:

بسم الله الرحمن الرحیم

اکنون که به عنوان کارمند دستگاه اجرایی در نظام جمهوری اسلامی ایران افتخار خدمتگزاری به مردم عزیز ایران برای من فراهم شده است، در برابر «قرآن مجید» به خداوند متعال سوگند یاد می‌کنم که تمام تلاش خود را برای انجام وظایف شغلی و مسؤولیت‌های قانونی به کارگیرم و به حفظ حقوق مردم، پیشرفت نظام اداری و اعتلای کشور اهتمام کرده و در این راه وجدان کار داشته و همواره عدالت، صداقت، امانتداری، رازداری و خدمت به مردم را سرلوحه گفتار و کردار خود قرارداده و ارزش‌های دینی، انسانی و اجتماعی و قوانین، مقررات و ضوابط را در انجام فعالیت‌های سازمانی و اداری رعایت کنیم و در همه حال به احکام الهی، قانون اساسی، مقررات حاکم و منشور اخلاقی و اداری کارمندان دولت و دستگاه متبوع خود پایبند باشم و تلاش خود را در جهت جلب رضای خدای متعالی و اجرای احکام و مقررات اسلامی به منظور رسیدن به روابط و مناسبات عادلانه انسانی در جامعه و تحقق جامعه اسلامی و ترویج دین و اخلاق، رفع تبعیضات ناروا و ایجاد محیطی عادلانه در زمینه‌های مادی و معنوی، مهرورزی به بندگان خدا و اعتلای سطح علمی به کار گیرم و با تقویت روحیه خلاقیت و ابتکار در تمام زمینه‌های‌ علمی، فنی و فرهنگی، همواره سلامت و شادابی و نشاط را در محیط کار ترویج کنیم.

در منشور اخلاقی و اداری کارمندان دولت در بندهای سوم، چهارم و ششم اصول حاکم بر منشور نیز که به شرح ذیل آورده شده است بر خدمت‌رسانی متواضعانه کارمندان به مردم تاکید می‌کند:

-اصل شهروندمداری (مردم مداری): هدف غایی از تشکیل سازمان‌های دولتی و استخدام کارمندان، ارایه خدمات بهتر به مردم و شهروندان است. کارمندان باید در گفتار، کردار و نگرش‌های خود عنوان «خدمتگزار مردم» را متجلی سازند. کارمندان متعهد هستند که در تصمیم‌گیری‌ها، انجام وظایف و رفتارهای خود منافع و ترجیحات مردم و شهروندان و مصالح عمومی را در نظر گیرند و امکان دسترسی راحت‌تر و عام‌تر به خدمات دولتی را فراهم کنیم.

-اصل احترام و اعتماد: کارمندان در تعاملات و رفتارهای خود با سایر افراد از قبیل مافوق‌ها، زیردستان، همکاران و مراجعان باید احترام آنان را حفظ کند. به انتظارات و احساسات دیگران اهمیت قائل شده و بر مبنای اعتماد به طرف مقابل عمل کنند.

-اصل پاسخگویی: سازمان‌های دولتی برای مردم ایجاد می‌شوند و باید در برابر آنان پاسخگو باشند. کارمندان مسؤولیت تصمیمات و اقدامات خود را برعهده گرفته و در مورد آن‌ها به مردم و مراجع ذی‌صلاح پاسخگو هستند.

با نگاه به این که این گله‌ها و شکایات از بطن جامعه جمع‌آوری شده است و در موارد متعددی موجب بهم‌ریختگی اعصاب ارباب رجوع می شود، خطاب به متولیان این امر باید متذکر شد که نظارت و دقت در اجرای منشور اخلاقی را در اولویت کار سازمانی خود قرار دهند تا شاهد رضایت ارباب رجوع از کارمندان و مراکز دولتی باشیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.