کد خبر : 15802
تاریخ انتشار : شنبه 20 اردیبهشت 1399 - 10:41
-

کف‌گیر رستوران‌های اهواز به “تهِ دیگ”خورد؛ جای‌خالی شفاف‌سازی مسئولان درباره صنوف گوناگون

کف‌گیر رستوران‌های اهواز به “تهِ دیگ”خورد؛ جای‌خالی شفاف‌سازی مسئولان درباره صنوف گوناگون

ویروس کرونا علاوه بر ایجاد بیماری و به کام مرگ کشاندن هزاران انسان، اقتصاد را نیز زمین‌گیر کرده و رستوان‌های اهواز را به حالت کما برده است. کرونا این ویروس منحوس که این روزها در خوزستان دوباره در حال صعودی شدن است، علاوه بر یقه انسان‌ها، اقتصاد را نیز به گروگان گرفته است. به طوری

ویروس کرونا علاوه بر ایجاد بیماری و به کام مرگ کشاندن هزاران انسان، اقتصاد را نیز زمین‌گیر کرده و رستوان‌های اهواز را به حالت کما برده است.
کرونا این ویروس منحوس که این روزها در خوزستان دوباره در حال صعودی شدن است، علاوه بر یقه انسان‌ها، اقتصاد را نیز به گروگان گرفته است. به طوری که بخش عمده‌ای از صنوف خدماتی با چالش مواجه شدند.

کاهش ۹۰ درصدی تقاضا برای غذاهای بیرون پز

مطابق آمار دفتر امور اقتصادی و سیاست های تجاری وزارت صنعت‌ کرونا تاثیر محسوسی بر میزان تقاضا بر صنوف ارائه دهنده خدمات داشته است. این اثر کاهشی در صنوف مختلف متفاوت بوده ولی در بخش‌های مانند رستوران‌ها و فست فودها این آمار حاکی از کاهش ۹۰ درصدی تقاضاست. این در صنف سفره‌خانه‌های سنتی بیش از ۹۰ درصد و سفره‌خانه ها به تعطیلی اجباری کشانده است.

ترس از کرونا که روزبه روز به بخشی از زندگی عمومی مردم تبدیل شده است بسیاری از امکانات و تفریح‌های سابق مردم را به یغما برده و دورهمی‌های خانوادگی در رستوران‌های سنتی و حتی فست فودها به دوران پساکرونا موکول شده است.

کرونا؛ کرکره‌های فلافلی‌های معروف لشکرآباد اهواز را پایین کشید

بسیاری از رستوران‌های سنتی اهواز که روزگاری برای یک پرس غذا باید از قبل در آنها غذا رزرو می‌کردی یا در صف و هیاهوی خیابان لشکرآباد اهواز ساعت‌ها به انتظار می‌نشستی امروز کرکره را پایین کشیدند و خبری از رونق دیروز نیست. فلافل‌ها و سمبوسه ها در رکود مشتری، روی دست فلافل فروش‌ها باد کرده است.

نارضایتی از این وضع را می‌توان در چهره تک تک مغازه‌داران به وضوح دید. رستوران دارانی که بسیار اصرار دارند که ما در گزارش خود بر این نکته که کرونا از غذا منتقل نمی‌شود و خودشان بیش از همه رعایت می‌کنند، تاکید کنیم. عده‌ای دیگر نیز ترس مردم را عادی می‌دانند و به مشتریان حق می‌دهند که غذای مامان پز را بر غذای بیرون ترجیح دهند. این دسته افراد تنها به پایان کرونا دلخوش هستند.

غذایی که در دمای بالا طبخ شده نمی‌تواند عامل انتقال کرونا باشد

درباره عاملیت غذای بیرون‌پز در شیوع و ایجاد بیماری همچنان مثل سایر ابعاد کرونا هیچ نظر قطعی نمی‌شود اظهار داشت. اما آنچه شواهد نشان می‌دهد غذای گرم که در دمای بالا طبخ شده است، نمی‌تواند محیطی برای زندگی ویروس کرونا باشد. بنابراین توصیه متخصصین تغذیه بر این است که ظروف بسته بندی مواد غذایی را بیرون انداخته و غذا را در منزل مجدد گرم و از تناول غذای سرد و خام نیز پرهیز شود.

صمد پور متخصص تغذیه و رژیم درمانی در این باره اظهار داشت: از آنجایی که ویروس کرونا در دمای بالا از بین می‌رود، بنابراین مواد غذایی یا گوشتی که کامل پخته شده و در ظرف تمیز این کار انجام شود مشکلی نخواهد داشت. هر چندتوصیه بنده این است که تا حد امکان از مصرف غذا‌های آماده و فست فود در خارج از منزل پرهیز شود.

تعدیل نیرو، کاهش درآمد، ناتوانی در بازپرداخت بدهی و اجاره بها مغازه درکنار فاسد شدن مواد غذایی موجود در رستوران عمده نگرانی صاحبان این صنف است.

ورود و پذیرش حضوری مشتری را در داخل رستوران ممنوع کردیم

مدیر یک رستوران سنتی در اهواز این روزها از نبود مشتری به شدت کلافه است و می‌گوید: کرونا تماماً ضرر بود و در این دو ماه گذشته بیش از ۹۰ درصد کاهش مشتری و به همین میزان کاهش درآمد داشتیم.

وی درباره مواد غذایی فاسد‌شدنی در رستوان بیان داشت: متاسفانه شیوع کرونا بخشی از مواد غذایی رستوران را به خرابی کشاند و مجبور به معدوم‌سازی شدیم.

این مدیر رستوران سنتی در اهواز به تدابیری که برای حفظ سلامت مشتریان در رستوران شده است، اشاره و بیان می‌کند: از همان ابتدای شیوع کرونا ویروس، ورود و پذیرش مشتری به شکل حضوری را کاملا ممنوع کردیم. از طرفی برای حفظ سلامت پرسنل که در مجموعه مشغول هستند، اقلام بهداشتی مانند ماسک، دستکش، ساقدست و… تهیه شد.
وی درباره سایر نکات بهداشتی اظهار داشت: روزانه تمامی محیط آشپزخانه، ظروف، صندوق، پیک و کلیه مواردی که مرتبط با مشتری هست ضدعفونی می‌شود. همه این اقدامات زیر‌نظر کارشناس بهداشت رستوران و با نظارت دقیق صورت می‌گیرد.

این مدیر رستوران سنتی در اهواز به چالش‌های درآمدی و نیروی کار اشاره و گفت: با وجود این مشکلات مالی سعی کردیم تعدیل نیرو نداشته باشیم. البته در این مدت کلیه پرسنل به صورت چرخشی بودند. هر هفته چند نیرو مشغول به کار هستند تا با پایان این ویروس دوباره کلیه پرسنل به سرکار خود برگردند.

‌بیرون‌بر کردن غذاها و افزایش فعالیت مجازی رستوران از ابتکارات این رستوران برای مقابله با محدودیت‌های کرونایی است. وی اظهار داشت: در حال حاضر رستوران از طریق فضای مجازی سفارش می پذیرد و غذا به صورت بیرون بر و بدون پذیرفتن مشتری و با رعایت کامل موارد بهداشتی صورت می‌گیرد.

شایعات در کاهش مشتری رستوران ها اثر کاهنده زیادی داشته است

فضای مجازی آلوده به انواع و اقسام شایعات یکی از گلایه‌های اصلی این صنف است که با زبان بی‌زبانی برآن تاکید دارند. یکی از این فست فودفروشان اهواز اظهار داشت: هر روز یک شایعه درست می‌کنند و مردم حسابی ترسیدند. مشتریان روزبه روز درحال کم شدن است و آنهایی نیز که سفارش می‌دهند، بسیار وسواس دارند. در حالی که روزی نیست کل مغازه و ظروف را ضدعفونی نکنیم. انتظار داریم مسئولین فکری به حال این دسته از صنوف انجام دهند.

این مدیر فست فود با اشاره به تعطیلی بسیاری از فست فودی‌ها و تحویل مغازه به مالکین، گفت: ناتوانی در پرداخت اجاره بها و عدم همراهی برخی از مالکین در کنار گرانی مواد غذایی اولیه همه دست به دست هم دادند تا کمر اقتصادی ما را بشکنند.

‌به گزارش تسنیم، حمایت دولت از این دسته از فعالیت‌های اقتصادی برای جلوگیری از تعدیل و بیکاری کارگران امری لازم و فوری است. در کنار این حمایت، لازم است ستاد ملی مبارزه با کرونا دستورالعمل و سازوکارهای مناسب برای تهیه و توزیع غذای سالم و عاری از ویروس کرونا را ابلاغ کند. رسانه‌ها نیز استانداردها و شرایط یک غذای بیرون بر سالم را اطلاع رسانی کنند تا فعالیت اقتصادی رستوران داران از نبض نیافتد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.