کد خبر : 24946
تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 دی 1399 - 18:04
-

ویژه و مهم | سرمایه هایمان را دور نریزیم / بازیافت زباله ، زمینه ساز اشتغال و رونق اقتصادی

ویژه و مهم | سرمایه هایمان را دور نریزیم / بازیافت زباله ، زمینه ساز اشتغال و رونق اقتصادی

سرمایه هایمان را دور نریزیم/ صنعت بازیافت، صنعتی بی اقبال حقیقتی که تلخی اش مدتهاست گریبان گیرمان شده، زباله‌هایی هستند که سرانجام ندارند و تنها تولید می‌شوند؛ در صورتی که با همین زباله‌های تولیدی، می‌توان منابع طبیعی را مدیریت کرد.         به گزارش شبکه خبری خوزستان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان،

سرمایه هایمان را دور نریزیم/ صنعت بازیافت، صنعتی بی اقبال

حقیقتی که تلخی اش مدتهاست گریبان گیرمان شده، زباله‌هایی هستند که سرانجام ندارند و تنها تولید می‌شوند؛ در صورتی که با همین زباله‌های تولیدی، می‌توان منابع طبیعی را مدیریت کرد.

 

سرمایه هایمان را دور نریزیم! / حرمت حیات را پاس بداریم

 

 

 

به گزارش شبکه خبری خوزستان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، زمین برای بقای خود به دستها، اندیشه‌های درست و اراده‌های راسخ ما نیاز دارد، این قانون طبیعت است که ما را به یاری رساندن به یکدیگر فرا می‌خواند.

جمع آوری و امحاء نادرست پسماند‌های شهری و ایجاد تلی از زباله‌ها در اطراف شهرها  قصه پرغصه تکراری است که از سال‌های گذشته تا کنون رایج است.

جایگزین ساده، ارزان و راحت مواد خام و منابع تجدیدناپذیر، همین زباله‌هایی است که روزانه در خانه‌ها و ادارات تولید می‌شوند. مدت هاست که جهان به سمت تولید کالا از مواد بازیافتی رفته و با کاهش روز افزون منابع طبیعی، ضرورت بازیافت زباله‌ها بیش از پیش احساس می‌شود.

صنعت بازیافت یکی از پول ساز‌ترین صنایع شناخته شده در جهان است، صنعتی که بسیاری از کشور‌ها با استفاده از فناوری‌های به روز و تخصصی، پلاستیک، شیشه، فلزات و انواع زباله‌های الکترونیکی تولید شده را به چرخه زندگی باز می‌گردانند.

 

سرمایه هایمان را دور نریزیم / حرمت حیات را پاس بداریم

 

ایجاد شهرک‌های بازیافت علاوه بر مصرف چندباره پسماند‌ها، اشتغال زایی برای افرادجویای کار و رونق اقتصادی تاثیر شگرفی در کاهش مصرف منابع طبیعی و تولید انرژی با به کارگیری فناوری‌های نوین دارد.

نحوه مدیریت پسماند شـهری در کشـور‌های توسـعه یافته بر تفکیک حداکثری زباله‌ها در مبدأ و بهره گیـری از روش بازیافت با توجـه بـه منـافع متعـدد مـالی و زیسـت محیطی آن استوار شده است.

همیشه سعی می‌کنیم که مقصری برای انتقادات خودمان آماده کنیم، ولی چرا هیچ زمانی در این فکر نیستیم که شاید مقصر اصلی خودمان باشیم، خیلی از ما‌ هر شب در کیسه را محکم می‌بندیم و بدون اینکه به سرنوشت محتویات آن فکر کنیم سر کوچه میگذاریم.

 

سرمایه هایمان را دور نریزیم / حرمت حیات را پاس بداریم

 

 

در دنیای امروز با رشد شهرنشینی در شهر‌های بزرگ وافزایش سرانه تولید زباله شهری از زباله‌ها بعنوان یکی از معضلات شهری نام برده می‌شود، ولی آیا تاکنون کسی به این سئوال جواب داده است که تولید کننده‌های این زباله‌ها چه کسانی هستند و چه مسئولیتی در قبال آیندگان دارند؟

حفظ و نگهداری محیط زیست و انتقال آن به نسل بعدی نیازمند آگاهی و مشارکت شهروندان است. اولین قدم برای بازیافت، تفکیک زباله‌های خشک و‌تر از مبدا است که با انجام چند کار ساده و بدون استفاده از تکنولوژی و هزینه‌های هنگفت می توان گام‌های بزرگی برداشت.

بازیافت زباله ، زمینه ساز اشتغال و رونق اقتصادی

حمید رضا پیوندی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری سمنان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: شهرک بازیافت سمنان با مساحت ۲۰ هکتار با هدف سهولت در بازیافت و تفکیک زباله، ایجاد اشتغال، کنترل و نظارت بر مدیریت پسماند‌های شهری، خارج نشدن مواد بازیافتی به صورت خام از شهرو پیشگیری از وقوع جرم احداث شده است.

 

سرمایه هایمان را دور نریزیم / حرمت حیات را پاس بداریم

 

او با بیان اینکه زباله در کنار پسماند و بازمصرف شدن زمینه‌ساز اشتغال و مزیت اقتصادی است افزود: ۹۰ درصد پسماند‌های شهری سمنان خام فروشی می‌شوند که با راه اندازی فاز دوم و سوم شهرک و ایجاد صنایع تولیدی شاهد اشتغالزایی، رونق اقتصادی و کاهش مصرف منابع طبیعی خواهیم بود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری سمنان ابراز داشت: سازمان مدیریت پسماند شهرداری سمنان با هدف حمایت از محیط زیست و بهبود چرخه مدیریت پسماند، خدمات خود را در بستر تکنولوژی و فناوری نیز ارائه می‌نماید. بدین منظور با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری سمنان به تهیه نرم افزاری در قالب وب به آدرس www.siva.semnan.ir و اپلیکشین سیوا در قالب نرم افزار جامع شهر من شهرداری سمنان جهت مدیریت پسماند خشک و ‌تر اقدام نموده است.

 

سرمایه هایمان را دور نریزیم / حرمت حیات را پاس بداریم

 

پیوندی تشریح کرد: سفیران سیوا آماده‌اند تا با استفاده از لجستیک کارآمد به ساده‌ترین و سریع‌ترین شکل ممکن اقدام به جمع آوری اصولی پسماند خشک شهروندان محترم نمایند.

او ضمن بیان اینکه روزانه حدود ۱۰۰ تن زباله در شهر سمنان تولید می‌شود و تنها ۳۶ درصد آن در مبدا تفکیک می‌شود بیان کرد: تفکیـک از مبـدأ برخــلاف سایــر بخش‌های مدیریت پسماند وابستگی چندانی به تکنولوژی و مسایل اقتصادی ندارد و راه دستیابی به این هدف مشــارکت مردمــی اســت.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری سمنان در ادامه با بیان اینکه روزانه به طور میانگین بیش از ۱۰ الی۱۵ مورد از درخواست‌های شهروندی ثبت می‌شوند و خودرو جهت جمع آوری زباله خشک به درب منازل شهروندان مراجعه می‌کنند تشریح کرد: یازده غرفه بازیافت در سطح شهر سمنان صبح‌ها از ساعت ۸ الی ۱۲:۳۰ و عصر‌ها ۱۶ الی ۱۹:۳۰ آماده دریافت پسماند خشک از شهروندان قانونمدار و دوستدار محیط زیست هستند.

 

سرمایه هایمان را دور نریزیم / حرمت حیات را پاس بداریم

زمین؛ تنها زیستگاه بشر را حفظ کنیم

زهرا مرادی نسب کارشناس مدیریت پسماند و بازیافت شهری در گفتگو با خبرنگار ما گفت: با تفکیک زباله و تحویل آن به غرفه‌ها و سفیران بازیافت می‌توان از هدر رفتن انرژی و منابع معدنی و قطع درختان جلوگیری کرد و به زمین و شهری که در آن زندگی می‌کنیم عمر دوباره و پاکیزگی را هدیه بدهیم.

او اضافه کرد: تفکیک زباله به معنی جداسازی زباله‌ها به دو گروه ‌تر و خشک است، زباله خشک شامل چوب و محصولات وابسته به آن، فلزات، شیشه و پلاستیک و زباله های‌تر نیز می‌توان بر اساس قابل تجزیه بودن یا تجدید نا پذیری تفکیک کرد.

مرادی نسب با بیان اینکه بازیافت از هدر رفتن منابع سودمند و سرمایه‌های ملی جلوگیری می‌کند و موجب کاهش مصرف مواد خام و انرژی و کاهش تولید گاز‌های گلخانه‌ای می‌شود، تاکید کرد: با توجه به شیوع کرونا و بیشتر شدن خانه نشینی‌ها و افزایش مصرف گرایی و تولید زباله می‌شود تنها با یک مدیریت صحیح پسماند‌ها و بازکاهی و بازیافت آن‌ها می‌توان موجب کاهش این معضل شد.

 

سرمایه هایمان را دور نریزیم / حرمت حیات را پاس بداریم

تفکیک زباله‌های خشک، به مواد تشکیل دهنده شانس زندگی دوباره

مهربانی کارشناس بهداشت محیط و آموزش در گفتگو با خبرنگار ما گفت: زباله یا پسماند به مواد جامد، مایع و گاز به غیر از فاضلاب گفته می‌شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم حاصل از فعالیت انسان بوده و از نظر تولید کننده زائد تلقی می‌گردد.

او ادامه داد: رهاسازی زباله‌ها در طبیعت بی شک موجب آلودگی محیط زیست می‌شود، تجزیه زباله های‌تر سریع‌تر در خاک انجام می‌شود لیکن این مواد نیز بدون اثر بر طبیعت نبوده و آلودگی حاصل از شیرابه و نیز آلودگی‌های هوای ایجاد شده ناشی از دفن که به دلیل تجزیه این پسماند‌ها و خروج گاز‌های مخرب است از اصلی‌ترین اثرات زباله های‌تر در طبیعت به شمار می‌رود و زباله‌های خشک با توجه به ماندگاری بالا سال باعث تخریب بافت خاک، بدمنظر شدن محیط زیست و آسیب جدی به آیندگان می‌گردند.

مهربانی با بیان اینکه از اصلی‌ترین و مهمترین اثر بازیافت می‌توان به کاهش زباله ورودی به مراکز دفن و کاهش آلودگی محیط زیست اشاره کرد، تشریح کرد: بازیافت پسماند علاوه بر کاهش اثرات تخریب محیط زیستی، از صرفه جویی اقتصادی آن نیز نمی‌توان چشم پوشی کرد، زیرا این اقلام مجددا به چرخه تولید برمی گردند پس در استفاده از مواد اولیه و نیز کاهش مصرف انرژی صرفه جویی چشمگیری انجام می‌پذیرد.

 

سرمایه هایمان را دور نریزیم / حرمت حیات را پاس بداریم

 

کارشناس بهداشت محیط و آموزش تاکید کرد: تفکیک زباله مسیر آن را از دفن در خاک به سوی بازیافت تغییر می‌دهد. زباله‌های خشک عموما به زباله‌های بازیافت پذیر گفته می‌شود که در صورت وجود امکانات می‌توان در ساخت وسایل جدید استفاده کرد درنتیجه این کار به ذخیره انرژی و منابع مورد نیاز برای ساخت محصول از مواد خام کمک شایانی می‌کند.

او با بیان اینکه مهمترین اقدام جهت فرهنگسازی تفکیک زباله آموزش به شهروندان است افزود: اصلی‌ترین وظیفه‌ شهروندان در بحث محیط پسماند اجرای سه (باز) طلایی از جمله بازکاهی، بازمصرف، بازیافت است  که مهم‌ترین گام آنها در جهت مدیریت زباله، بازکاهی یا به عبارتی کاهش تولید زباله است که با راه حل‌های ساده و تغییرات کوچک در نحوه‌ی زندگی میسر می‌شود.

ما طبیعت را از پدرانمان به ارث نبرده ایم؛ بلکه از فرزندانمان به امانت گرفته ایم پس برای آنکه شهر را با کمترین خسارت به نسل‌های بعد تحویل دهیم، راهی نداریم جز آنکه مشارکت جامعه را طلب کنیم و نیروی توانمند و استعداد فرهنگی شهروندان را به کار گیریم تا بتوانیم از هدر رفت این ثروت و سرمایه ملی جلوگیری کنیم.

گزارش از زینب حیدری

انتهای پیام/

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.