کد خبر : 38720
تاریخ انتشار : یکشنبه 11 تیر 1402 - 9:17
-

استانداری

ایرنا

ویژه و مهم | بندر بزرگ خلیج فارس در خوزستان از محل اعتبارات ملی احداث می‌شود

ویژه و مهم | بندر بزرگ خلیج فارس در خوزستان از محل اعتبارات ملی احداث می‌شود
بندر بزرگ خلیج فارس با داشتن پسکرانه جمعیتی، صنعتی و دسترسی به کریدورهای زمینی با فراهم کردن بستر جذب کالا، نه تنها نقش استان خوزستان را در رشد اقتصادی کشور مشهودتر می‌کند، بلکه منشا تحولات اساسی در مسیر راه گذر شرق به غرب خواهد بود.

شبکه خبری خوزستان | استاندار خوزستان با بیان اینکه مطابق برنامه ریزی ها، فاز اول بندر بزرگ خلیج فارس از محل اعتبارات ملی تا سال ۱۴۰۴ احداث خواهد شد گفت: برابر با دستور معاون اول رییس جمهور، مکان احداث این بندر باید هرچه زودتر با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو تعیین تکلیف شود.

 

به گزارش شبکه خبری خوزستان علی اکبر حسینی محراب روز شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا اظهارکرد: باتوجه به تحولات اقتصادی در منطقه و رشد روز افزون سرمایه گذاری‌ها در کشورهای حوزه خلیج فارس، باید به سمت افزایش توان عملیاتی و لجستیکی منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) و بهره‌گیری از شاخص‌های مهم جغرافیایی و اقتصادی آن برای کسب سهم بیشتر از بازارهای تجاری منطقه پیش برویم.

وی با اشاره به به اهمیت حمل و نقل دریایی در رشد تجارت جهانی تاکیدکرد: کشورهای قطر، کویت و عراق در زمینه توسعه بنادر خود و به طور خاص در حمل کانتینری کالا، پروژه های مهمی را اجرا کرده‌اند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه احداث بندر بزرگ خلیج فارس از جمله مصوبات سفر دوم رییس جمهور به خوزستان بوده است گفت: این پروژه می‌تواند در توسعه تجارت خارجی کشور نقش مهمی داشته باشد.

سیاست دولت سیزدهم برای بهبود جایگاه ایران در اقتصاد دریامحور منطقه

وی بهبود جایگاه ایران در اقتصاد دریامحور منطقه را از سیاست‌های دولت سیزدهم عنوان کرد و ادامه داد: این بندر در راستای همین سیاست احداث خواهد شد.

استاندار خوزستان خاطرنشان‌کرد: معاون اول رییس جمهور نیز به منظور پیگیری و اجرایی شدن مصوبات سفر دوم رییس جمهور به خوزستان دستوراتی را به چند دستگاه ملی ابلاغ کرده که محور آن بندر بزرگ خلیج فارس در استان است.

نماینده عالی دولت در استان خوزستان اضافه‌کرد: سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو در چارچوب قوانین، باید هرچه سریعتر، مکان احداث این بندر را تعیین تکلیف کنند.

محراب خاطرنشان‌کرد: منابع مورد نیاز برای احداث این پروژه از اعتبارات وزارت راه و شهرسازی و همچنین سازمان بنادر و دریانوردی تامین خواهد شد.

بندر بزرگ خلیج فارس در خوزستان زمینه ساز جذب سرمایه گذاری‌ها

وی احداث این بندر در استان را زمینه ساز جذب سرمایه گذاری های مهم و نیز ایجاد فرصت‌های پایدار شغلی دانست و ادامه‌داد: برنامه ریزی ها برای احداث این پروژه می‌بایست به نحوی باشد که بخشی‌هایی از آن تا سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسد.

استاندار خوزستان یادآورشد: این بندر عمیق‌ترین بندر در حوزه خلیج فارس خواهد بود به طوری که امکان پهلوگیری کشتی های سایز بزرگ کانتینری را دارد و ظرفیت آبخور کشتی ها به ۳۰ تا ۴۰ متر خواهد رسید.

بر اساس بخشی از اطلاعات اولیه طرح مطالعاتی بندر بزرگ خلیج فارس، این بندر دارای بیش از چهار هزار هکتار اراضی پسکرانه‌ای خواهد بود که امکان ایجاد زیرساخت‌ها و روساخت‌های بندری، مراکز لجستیکی و حمل و نقل، استقرار مراکز تولید و ارزش افزوده را با استفاده از سرمایه گذاری بخش دولتی و خصوصی فراهم می‌کند.

به گفته کارشناسان حوزه حمل و نقل دریایی، با بهره‌برداری کامل از پروژه بندر بزرگ خلیج فارس، نقشه جذب کالاهای ترانزیت در منطقه غرب آسیا به نفع ایران تغییر چشمگیری خواهد داشت.

در حال حاضر مهمترین عرصه رقابت تجارت دریایی ایران در شمال خلیج فارس، ایجاد توازن با بنادر فاو و ام‌القصر در خور “زبیر” و خور “عبدالله” عراق است.

همواره احداث بندر بزرگ خلیج فارس در خوزستان می‌تواند زمینه جذب کالاهای ترانزیتی و تغییر رویه‌های صادرات و واردات کالاها در رقابت با کشورهای ترکیه و عراق را فراهم کند؛ ضمن اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل رشد و توسعه بنادر، عاملی به نام «ضریب دسترسی دریایی» به‌واسطه موقعیت جغرافیایی و جمعیتی آن‌ها خواهد بود.

بر همین اساس، بندر بزرگ خلیج فارس با داشتن پسکرانه جمعیتی، صنعتی و دسترسی به کریدورهای زمینی با فراهم کردن بستر جذب کالا، نه تنها نقش استان خوزستان را در رشد اقتصادی کشور مشهودتر می‌کند، بلکه منشا تحولات اساسی در مسیر راه گذر شرق به غرب خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.