کد خبر : 25048
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 دی 1399 - 7:57
-

ویژه و مهم | ابتلای مردم اهواز به هپاتیت A به دلیل تلاقی آب و فاضلاب

ویژه و مهم | ابتلای مردم اهواز به هپاتیت A به دلیل تلاقی آب و فاضلاب

ویژه و مهم | ابتلای مردم اهواز به هپاتیت A به دلیل تلاقی آب و فاضلاب ابتلای مردم اهواز به هپاتیت A به دلیل تلاقی آب و فاضلاب گزارش شده بود. شبکه خبری خوزستان | رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز با اشاره به حکم حبس و انفصال شهردار اهواز و مدیرعامل

ویژه و مهم | ابتلای مردم اهواز به هپاتیت A به دلیل تلاقی آب و فاضلاب

ابتلای مردم اهواز به هپاتیت A به دلیل تلاقی آب و فاضلاب گزارش شده بود.

شبکه خبری خوزستان | رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز با اشاره به حکم حبس و انفصال شهردار اهواز و مدیرعامل سابق آبفا به دلیل مشکلات آبگرفتگی، گفت: هر چند ماه، اسناد و مدارک محرمانه از بایگانی شرکت آبفا به من ارائه می‌شد مبنی بر اینکه، مرکز بهداشت، ابتلای مردم به هپاتیت A را گزارش داده بود یعنی تلاقی آب و فاضلاب موجب بروز بیماری روده‌ای شده بود اما به این موارد توجهی نشد.

به گزارش شبکه خبری خوزستان به نقل از ایسنا ؛ محمدرضا ایزدی در نشست خبری شورای شهر اهواز که امروز (۲۱ دی‌ماه) برگزار شد، با اشاره به نبود شبکه دفع آب‌های سطحی در اهواز اظهار کرد: در شش هفت دهه گذشته، آب‌های سطحی اهواز از طریق شبکه فاضلاب دفع می‌شد. در طول این سال‌ها باید به این فکر می‌شد که پس از خشکسالی ، به ترسالی می‌رسیم اما در شش هفت سال گذشته لایروبی توسط آبفا و شهرداری انجام نشد.
به گزارش ایسنا، وی افزود: زمانی که لایروبی انجام نمی‌شود، لوله ها دچار رسوب‌گرفتگی و انسداد می‌شوند و در این شرایط، آب پشت لوله‌ها جمع می‌شود و موجب خوردگی لوله‌ها و ریزش خواهد شد. در برخی نقاط اهواز، شبکه فاضلاب عمر ۳۰ ساله و بعضا ۴۰ تا ۵۰ ساله دارد و باید تعویض می‌شد.

رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز گفت: ۳۰ سال قبل، جمعیت اهواز کمتر از ۵۰۰ هزار نفر بود اما اکنون به بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر رسیده و تقریبا سه برابر شده است بنابراین شبکه موجود، جوابگوی جمعیت نیست و در طول این سال‌ها باید شبکه فاضلاب به شبکه‌ای پاسخگوی جمعیت، تبدیل می‌شد.

ایزدی بیان کرد: نداشتن شبکه دفع آب‌های سطحی به معنی نداشتن مسئولیت شهرداری در این زمینه نیست. شهرداری از پنج تا شش دهه قبل برای احداث شبکه دفع آب‌های سطحی هزینه نکرده است در حالی که باید دوش به دوش شرکت آبفا حرکت و هزینه می‌کرد.

عضو شورای شهر اهواز گفت: مجموع هزینه‌های ۱۰ سال گذشته شهرداری، یک‌چهارم هزینه شهرداری در حدود یک سال اخیر است که اگر این کار در سال‌های قبل انجام می‌شد، اکنون چنین مشکلی نداشتیم.

وی تصریح کرد: دو ماه و دو روز پس از آغاز به کار شورای پنجم، نطقی داشتم و عنوان کردم در ۳۰۱ نقطه شهر اهواز مشکل تلاقی آب و فاضلاب و بالازدگی فاضلاب داریم. در تیرماه و مردادماه که نه تنها بارندگی بلکه ابر هم وجود ندارد، بیش از ۴۰۰ نقطه بالازدگی فاضلاب داشتیم. این گفته‌ها اثری در مدیران وقت آبفا و شهرداری نداشت در حالی که اگر مورد توجه قرار می‌گرفت، ما را از این بحران خارج می‌کرد.

رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز گفت: هر چند ماه، اسناد و مدارک محرمانه از بایگانی شرکت آبفا به من ارائه می‌شد مبنی بر اینکه، مرکز بهداشت ابتلای مردم به هپاتیت A را گزارش داده بود یعنی تلاقی آب و فاضلاب موجب بروز بیماری روده‌ای شده بود اما به این موارد توجهی نشد.

ایزدی با اشاره به حکم حبس و انفصال شهردار اهواز، بیان کرد: حکم بدوی دادگاه، می‌تواند نقطه امیدی برای مردم باشد تا مدیران ناکارآمد، حاشیه امن نداشته باشند. این موضوع می‌تواند سرفصلی شود تا هر مدیری که در مقطعی فعالیت می‌کند، بداند در صورت کوتاهی کردن در زمان مدیریت، حتی سال‌ها بعد باید پاسخگو باشد.

وی گفت: برای توسعه و پیشرفت اهواز و خوزستان و احداث شبکه دفع آب‌های سطحی، هزینه‌های زیادی مورد نیاز است و برخی از پیگیری‌ها در این خصوص، از دست شورا بر نمی‌آید و نمایندگان مجلس باید پیگیر آن باشند. یکی از این مسائل، حق آلایندگی اهواز از نفت و صنایع است که هنوز کامل دریافت نشده در حالی که مبالغ می‌تواند به رفع این مشکلات کمک کند. چگونه است که شرکت نفت، زیرساخت‌های اهواز را خراب می‌کند اما حاضر نیست حق و حقوق مردم را بدهد؟

ایزدی تصریح کرد: در طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی، پروژه‌ها در ۵۷ نقطه فوق بحرانی باید اجرا شود که تاکنون حدود ۷۰ درصد کار انجام شده است اما در یک سال گذشته ۶۰ تا ۷۰ نقطه ریزشی و بحرانی افزوده شده است و همه اقداماتی که در حال انجام است، مسکن هستند.

وی افزود: با توجه به انعقاد تفاهم‌نامه میان شرکت آبفا با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء؛ مقرر است در مدت دو سال، مشکل شبکه فاضلاب اهواز حل شود که اگر این تفاهم‌نامه نبود، این کارها مسکن بود و هیچ مشکلی را حل نمی‌کرد. امیدواریم در دو سال مشکل کاملا حل شود.

رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز در خصوص وضعیت آسفالت نامطلوب خیابان‌های شهر، بیان کرد: در دوره پنجم شورای شهر، آسفالت زیادی انجام شد و برخی محله‌ها پس از ۴۰ سال آسفالت شدند اما اکنون خرابی در شهر زیاد است و اهواز شخم زده شده است.
وی افزود: تفاهم‌نامه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و آبفا در خصوص اصلاح شبکه فاضلاب، به معنی این است که باید همه اهواز شخم زده شود تا خرابی‌های فاضلاب اصلاح شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.