کد خبر : 34481
تاریخ انتشار : چهارشنبه 31 فروردین 1401 - 18:08
-

واگویه های خوزستان

هشدار | اوضاع بحرانی پارک لاله دزفول و نارضایتی و گلایه مندی مردم از نبود امکانات / واگذاری پارک به شهرداری یک مطالبه مردمیست

هشدار | اوضاع بحرانی پارک لاله دزفول و نارضایتی و گلایه مندی مردم از نبود امکانات / واگذاری پارک به شهرداری یک مطالبه مردمیست
اموال عمومی به تاراج می روند و دستگاه های دولتی نباید در این خصوص کوتاه بیایند ، شهرداری به صورت جدی پای کار است و شورای شهر نیز حمایت می‌کند.

اوضاع بحرانی پارک لاله دزفول و دلی که نسوخت

 

 

شبکه خبری خوزستان | پارک جنگلی لاله دزفول در وضعیت بحرانی و سراشیبی سقوط به سر می‌برد و این روزها بحث واگذاری آن به شهرداری مطرح است تا شاید مرهمی بر سال‌ها بی‌توجهی و زخم تبر و آتش باشد.

 

فقط ۱۰ کیلومتر با شهر فاصله دارد؛ روزگارش خوب نیست، روزگار پارکی که جنگل بود و انبوه درختان آکالیپتوسش پذیرای گردشگران ولی افسوس که روز به روز بر تن نحیف درختانش تبر خورد تا زمینی برای کشت مهیا شود.

 

ماه به ماه و سال به سال درختانش یا سوختند یا زخم تبر دیدند و جنگل تحلیل رفت؛ تا آنجا که شهروندان و گردشگران صدایشان درآمد و گفتند در دیزی باز است حیای گربه کجاست؟!

 

قرار نبود پارک جنگلی لاله که مردم دزفول و گردشگران زیادی از شهرهای اطراف با آن خاطره دارند اکنون چنین شود تا جاییکه امکانات رفاهی موجود نظیر نمازخانه، سرویس بهداشتی و جاده آن هم به معنای واقعی نابود شوند.

 

درختان این پارک به علت بی‌توجهی خشک شده‌اند، وضعیت نظافت این پارک نیز صدای دوستداران محیط زیست و گردشگران را درآورده است.
درختان آبیاری نمی‌شوند تا خشک و درنهایت قطع شوند؛ گویی همه چیز دست به دست هم می‌دهد تا زمین برای کشت و تامین منافع عده‌ای مهیا شود.

این عاقبت پارک جنگلی لاله است که چند هکتار از ۹۰ هکتار آن به زمین زراعی تبدیل شده و ممکن است بقیه آن هم همین سرنوشت را داشته باشد.
موضوع در رسانه‌های مختلف مطرح و بنا می‌شود به همت شورای شهر دزفول، بازدیدی با حضور خبرنگاران و مسوولان مربوطه از پارک لاله صورت گیرد تا وضعیت از نزدیک بررسی شود.

 

شهرداری دزفول خدمات می‌داد ولی پیمانکار نهادی دیگر تعیین شد

معاون امور شهری شهرداری دزفول در جریان این بازدید شرحی از ماجرا می‌گوید؛ اینکه سال ۹۵ پارک لاله تحویل شهرداری دزفول داده شده و این شهرداری برای ارائه خدمات به شهروندان، سکو، سرویس بهداشتی، نمازخانه، مجموعه بازی و باکس حمل زباله تعبیه کرده است.

 

هفته ای ۲ بار هم زباله‌های پارک جمع آوری و سرویس‌های بهداشتی پارک با تانکر آبرسانی می‌شدند؛ این اقدامات بنا به گفته ابوالحلاج تا زمانی تداوم می‌یابند که شهرداری متوجه می‌شود این مجموعه تحویل پیمانکار دیگری داده شده و شهرداری نمی‌تواند اقدامی انجام دهد.

 

شهرداری از این پس کار را رها می‌کند چراکه پیمانکار شخص و نهاد دیگری است؛ شرایط پارک با توجه به آبیاری نکردن درختان روز به روز بدتر می‌شود و کم کم درختان قطع و به زمین کشاورزی تبدیل می‌شود.

 

معاون شهردار دزفول با بیان اینکه در تصاویر هوایی وضعیت اسفناک ایجاد شده به وضوح قابل مشاهده است، می‌گوید: سکوهای بتنی نصب شده در پارک و درب نمازخانه‌ها به سرقت رفتند و سرویس بهداشتی و نمازخانه نیز وضعیت بدی پیدا کردند.

 

نارضایتی و گلایه مندی مردم از نبود امکانات در پارک لاله

 

تمام این موارد به یک نتیجه ختم شد؛ نارضایتی و گلایه مندی شدید شهروندان و گردشگران به‌ویژه در ایام عید نوروز امسال که بعد از ۲ سال شیوع کرونا و تعطیلی پارک‌ها، دوباره شاهد حضور چشمگیر آنها در این پارک بودیم.

 

ابوالحلاح نابودی چندین هکتار از جنگل پارک لاله و تبدیل آن به زمین کشاورزی را یادآور شد و بیان کرد: آسفالت این پارک که محل دسترسی به پارک و کت‌های ساحل رودخانه است نیز با پیگیری شورای شهر و شهرداری سالانه لکه گیری و آسفالت می‌شوند.

طبق مشاهدات صورت گرفته از سوی شهرداری زباله این پارک هم در حال حاضر جمع آوری و سوزانده می‌شوند که این موضوع نیز با توجه به ایجاد منطقه مسکونی در نزدیکی پارک اعتراضاتی به همراه داشته است.

بنا به گفته معاون امور شهری شهرداری دزفول، این شهرداری طی مکاتباتی پیگیر تحویل این پارک بوده و از سال ۹۹ این موضوع را به طور جدی پیگیری کرده است به همین منظور، بهار ۱۴۰۰ طرح اولیه را تحویل اداره کل منابع طبیعی استان داده است.

 

در جریان بازدید خبرنگاران از پارک جنگلی دزفول، عبدالحسین آذرباد مدیر انجمن کنکاج دزفول نیز حضور دارد؛ او با اشاره به قرارداد ماده سه می‌گوید: طبق این ماده، یک عضو پیمانکار نباید دولتی باشد که متاسفانه صندوق قرض الحسنه امام زمان (عج) منابع طبیعی پیمانکار پارک تعیین شده است.

 

آذرباد می‌گوید: طبق بند ۱۶ این قرارداد در صورتی که پیمانکار وظایف خود را انجام ندهد، اخطار اول را دریافت می‌کند البته قرارداد، نگهداری به شرط بهره برداری است.

 

وی با بیان اینکه این پارک شامل ۳۰ هکتار زمین کشاورزی و بالای ۶۰ هکتار جنگل است که باید از آن نگهداری و بهره برداری شود، ادامه داد: استفاده از آب در شرایطی که تمام کشت تابستانه و پاییزه ممنوع بوده یکی دیگر از تخلف‌ها است.

 

قرارداد پیمانکار پارک با وجود تخلف فسخ نشد

مدیر انجمن کنکاج به دیگر تخلفات صورت‌گرفته در این پارک اشاره و بیان می‌کند: با توجه به اینکه زمین کشاورزی را برای رسیدن به منافع خود توسعه دادند، اخطار دوم باید ۳۰ روز بعد داده می شدو بعد از آن قرارداد به طور مستقیم لغو می‌شد.

 

اینکه چرا این روند قانونی اجرا نشده است خود جای سوال است؛ آذرباد البته به مطالبه گری ۴۲ انجمن ثبت شده استانی برای خلع‌ ید پیمانکار پارک اشاره و پیشنهاد می‌کند به دلیل نزدیکی پارک لاله به شهر و خدمات رسانی بهتر به مردم این پارک به شهرداری واگذار شود.

 

به گفته این دوستدار محیط زیست، انجمن‌های زیست محیطی نیز تعهد کرده‌اند در صورتی که پارک به شهرداری واگذار شود به طور جدی نظارت می‌کنند و در صورت کوتاهی موارد را اطلاع می‌دهند.

 

آذرباد عنوان می‌کند: پس از پیگیری‌ها و بازدیدهای صورت گرفته مقرر شد پارک واگذارو قرارداد به علت تخلف قانونی فسخ و پرونده قضایی تشکیل شود، ولی ایراداتی بی‌جا از طرح شهرداری گرفتند.

 

موسی محمدپور یکی دیگر از دوستداران محیط زیست دزفول نیز دیدن پارک جنگلی با این وضعیت را برای دوستداران محیط زیست شرم آور می‌داند و با اظهار تاسف از شرایط پیش آمده در پارک می گوید: درختان پارک یکی درمیان قطع شده‌اند و باید میزان خسارت با مطالعات میدانی بررسی شود.

 

واگذاری پارک لاله به شهرداری دزفول یک مطالبه مردمی

 

رئیس شورای شهر دزفول نیز با تاکید بر اینکه واگذاری پارک لاله به شهرداری یک مطالبه مردمی است، می‌گوید: بی آبی موجب خشک شدن جنگل شده در حالی که این پارک به عنوان نزدیک ترین پارک جنگلی به شهر می‌تواند بهترین مکان برای گردشگری باشد.

 

پرآور از آمادگی شهرداری و شورا برای ارائه خدمات سخن می‌گوید و به مکاتبات، پیگیری‌ها و نامه نگاری‌های به نتیجه نرسیده اشاره می‌کند و از رسانه‌ها می‌خواهد برای نجات پارک با دستگاه قضایی همراه شوند و کمک کنند.

 

به گفته وی، پیمانکار برای فسخ قرارداد این پارک، مطالبه وجه کرده است که گفتیم در این صورت خسارت درختانی که قطع شده‌اند را مشخص و جرائم آنها را اعلام می‌کنیم تا از وجه مطالبه شده کسر شوند.

 

وی با بیان اینکه اموال عمومی دارند به تاراج می روند و دستگاه های دولتی نباید در این خصوص کوتاه بیایند، تاکید می‌کند که شهرداری به صورت جدی پای کار است و شورای شهر نیز حمایت می‌کند.

 

پرآور با بیان اینکه نماینده مردم دزفول در مجلس مسوولیت حقوقی را پذیرفته و پیگیر خلع ید پیمانکار است، ادامه داد: سرقت‌های زیادی از پارک جنگلی لاله دزفول شده است ولی امیدواریم به زودی جشن بازسازی و آغاز به کار این پارک توسط شهرداری برگزار شود.

 

تخلف در جریان واگذاری پارک لاله

 

رئیس دفتر نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی نیز این پارک جنگلی را یکی از نمادهای مظلومیت دزفول می‌داند؛ سید محمد پورمرشد می‌گوید: اگر این اتفاق در شهر دیگری رخ می‌داد به یک موضوع امنیتی تبدیل می‌شد چراکه اداره کل منابع طبیعی زمین‌های کشاورزی دزفول را بدون مشورت به یک صندوق بازنشستگی می‌سپارد و آن صندوق نیز با چند برابر به شخص دیگری واگذار می‌کند که البته قیمت موردنظر یک دهم ارزش واقعی زمین است.

پورمرشد به صراحت اقدامات انجام شده را تخلف می‌داند و بر لزوم رسیدگی تخلفات اداری به موضوع رانت و استفاده نامشروع در واگذاری پارک لاله تاکید می‌کند.

 

بنا به گفته او پیمانکار می‌بایست از  زمین استفاده و درختان را نگهداری می‌کرد ولی هیچ اقدامی انجام نشده و هیچ حس مسؤولیتی نیز از طرف پیمانکار مشاهده نشده و درنهایت جنگل خشک شده است.

 

رئیس دفتر نماینده دزفول در مجلس بازدیر مدیرکل جدید منابع طبیعی خوزستان از پارک لاله دزفول را یادآور شد و ادامه داد: از شهرداری دزفول طرح خواسته شده که مورد قبول کمیته فنی نیز قرار گرفته است.

 

واکنش پیمانکار پارک لاله

 

سخنان رئیس دفتر نماینده مردم دزفول در مجلس واکنش نقی پایدار زاده پیمانکار پارک  لاله را به همراه داشت.

 

او در کمال ناباوری سخنانی عنوان می‌کند که موجب تعجب حضار و خبرنگاران می‌شود؛ پایدارزاده می‌گوید: از ۲ سال پیش که این پارک را تحویل گرفتم، با لباس کارگری آبیاری درختان را انجام داده‌ام ضمن اینکه اداره منابع طبیعی دزفول من را بابت قطع درختان به دادگاه کشانده است‌.

 

او قطع ۲۰۵ درخت را اتهام دانسته و عنوان می‌کند: عکس سال ۹۰ را به دادگاه نشان دادند در حالی که من از سال ۹۸ آبیاری این پارک را بر عهده گرفتم و مرتب به وظایفم عمل کرده ام.

 

سید حسن عیسی زاده شهردار دزفول نیز سخنان معاونش را تکرار می‌کند و می‌گوید: مالکیت این پارک بر اساس قانون بر عهده اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان است و باوجود پیگیری‌های انجام شده و یکبار واگذاری به شهرداری توسط اداره کل به پیمانکار دیگری تحویل داده شده است.

 

او می‌افزاید: پیمانکار برنامه اقتصادی و کشاورزی داشته و نه تنها نتوانسته پارک را احیا کند بلکه برای استفاده از آب درختان بخش جنگلی را قطع کرده است.

 

شهرداری در قراردادی ۴۰ ساله پارک لاله را متحول می‌کند

 

بنا به گفته او شهرداری همچنان پیگیر موضوع است و اداره کل منابع طبیعی نیز خواستار ارائه طرح از سوی شهرداری شده که طرح کارشناسی ارائه و طی چندین بار رفت و آمد ایرادات آن رفع و اکنون نهایی شده است.

 

مجموعه اقامتی، گردشگری، بازی های آبی، گیاهان دارویی، گلخانه، شهربازی بر اساس نقشه و طرح کارشناسی طبق اظهارات شهردار دیده شده و قرار است سالانه ۱۰۰ هزار نهال در این پارک تولید شود.

 

عیسی زاده با بیان اینکه هیچ اقدامی خلاف ضوابط قانونی انجام نخواهد شد، بیان کرد: شهرداری وظیفه نگهداری، بهره برداری و احیای پارک را برعهده خواهد داشت که طرح آن تقریبا نهایی شده و باید به تصویب شورای شهر برسد به همین منظور امروز لایحه را آماده و امضا کردم و آن را به زودی در اختیار شورای شهر قرار خواهم داد.

 

بنا به گفته او تمام پیش فرض‌ها رعایت شده و امیدواریم این پارک طی قراردادی ۴۰ ساله به شهرداری واگذار شود ضمن اینکه با توجه به وسعت مکان می‌توان سرمایه گذاران را پای کار آورد و بهترین خدمات را به شهروندان ارائه داد.

 

پارکی به وسعت حدود ۹۱ هکتار وضعیت نابسامانی دارد، نه پیمانکار قبول دارد کوتاهی کرده، نه شهرداری و منابع طبیعی وظیفه خود می دانند که باید اقدامی انجام دهند.

با توجه به اینکه پارک جنگلی لاله به عنوان یکی از تفرجگاه‌های مردم دزفول مطرح است انتظار می رود اداره کل منابع طبیعی هرچه سریعتر تکلیف آن را روشن کند تا با مشخص شدن متولی، اقدامات لازم برای رسیدگی و نظافت پارک انجام و ضمن حفظ محیط زیست، خدمات بیشتری به شهروندان ارائه شود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.