کد خبر : 27536
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 اردیبهشت 1400 - 7:50
-

سمیرا جلیلی

نقش فرهنگیان در توسعه و فرهنگ اجتماعی

نقش فرهنگیان در توسعه و فرهنگ اجتماعی

به گزارش شبکه خبری خوزستان به نقل از سمیرا جلیلی؛ اهمیت نقش معلمات در فرهنگ ساز‌ی و تربیت نسل آینده بر هیچ کس پوشیده نیست. همانطور که برای همه ما مدرسه خانه دوم بوده، معلمان و اولیاءمدارس نیز نقش کلیدی در رشد و ارتقای شخصیت افراد دارد. از دل همین مدارس است که دولتمردان، سیاستمداران،

به گزارش شبکه خبری خوزستان به نقل از سمیرا جلیلی؛ اهمیت نقش معلمات در فرهنگ ساز‌ی و تربیت نسل آینده بر هیچ کس پوشیده نیست. همانطور که برای همه ما مدرسه خانه دوم بوده، معلمان و اولیاءمدارس نیز نقش کلیدی در رشد و ارتقای شخصیت افراد دارد.
از دل همین مدارس است که دولتمردان، سیاستمداران، نمایندگان و خدمت گذاران جامعه رشد کرده و با مفاهیم درست و اساسی اجتماع آشنا می شوند.
در محیط مدرسه فرصت های زیادی برای نهادینه کردن مفاهیمی چون درستکاری، حقوق شهروندی و اهمیت خدمت رسانی به اجتماع برای کودک و نوجوان تعریف و نهادینه می شود.
همانگونه که امروزه ما اشعار و مطالب درسی دوران دبستان خود را به یاد می آوریم، ارزش های اخلاقی و اجتماعی که در خلال تحصیل فراگرفته ایم نیز بر لوح روح و روان ما نیز حک شده است. آگاهی بخشی به نسل آینده درزمینه های فرهنگی و اجتماعی یکی از مهمترین رسالت معلمان در رسیدن به حقوق شهروندی است.
بنابراین آموزش و پرورش زمانی در رسیدن به اهداف و آرمانهایش موفق خواهد بود که بتواند شهروندانی آگاه، مسئول و خلاق تربیت کنند و این میسر نیست مگر از طریق آموزش بهینه شهروندی و نیز ارتقا فرهنگ شهروندی.
از دیگر سو معلمان و فرهنگیان به دلیل دانش و آگاهی خود حلقه واسطه بین نخبگان سیاسی، اجتماعی و مردم هستند. جهت گیری های سیاسی و اجتماعی فرهنگیان بر شهروندان تاثیر مستقیم دارد و از این رو معلمان با هیچ قشری قابل مقایسه نیستند.
فرهنگیان و دانشگاهیان، کنشگران سیاسی و اجتماعی هستند که به دلیل جایگاه ویژه ای که در افکار عمومی دارا هستند؛ نقش مهمی در انتقال مفاهیم سیاسی و اجتماعی به مردم عادی دارند. این قشر به دلیل روحیه آگاهی بخشی و حقیقت جویی که دارند؛ همواره در صف اول کنش ها و تحولات اجتماعی قرار دارند.
اما جامعه و مدیریت شهری چه وظایفی در قبال قشر فرهنگیان دارد؟ چه خدمات یا قوانینی برای این قشر مهم و نجیب، ارائه شده است؟ تکریم فرهنگیان در سراسر شهر اهواز، با استفاده از بضاعت های موجود در سطح شهر، ارائه آموزش ها و خدمات رایگان، نظارت بر حسن اجرای قوانین مرتبط با ارتقاء و تسهیل امور فرهنگیان از جمله خدمات و راهکارهای موجود در این راستا است. تجربه کشورهای پیشرفته در این زمینه نشان داده است در هر جامعه ای که به مقام معلم بیشتر اهمیت داده شود و بسترهای لازم برای رشد، نمو، ارتقای کمی و کیفی سطح زندگی و تحصیلات جامعه فرهنگیان فراهم شود؛ آن جامعه نه تنها در زمینه های اقتصادی، سیاسی و تکنولوژی پیشرفت چشم گیری خواهد کرد بلکه در زمینه های فرهنگی و اجتماعی نیز توسعه و رشد خواهد داشت. راز رسیدن به جامعه ای پویا، شاد و سالم توجه ویژه به مدرسه، معلمان و دانش آموزان است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.