کد خبر : 19443
تاریخ انتشار : شنبه 8 شهریور 1399 - 16:50
-

ناظرین بهداشتی بر فعالیت هیئات مذهبی نظارت شبانه روزی دارند

ناظرین بهداشتی بر فعالیت هیئات مذهبی نظارت شبانه روزی دارند

به گزارش شبکه خبری خوزستان به نقل از تسنیم ؛ سرپرست مرکز بهداشت استان خوزستان گفت: برای برپای مراسم عاشورا و تاسوعا حسینی نیاز به همت و همکاری همه جانبه داریم تا بتوانیم مراسمی باشکوه با رعایت ضوابط داشته باشیم. سید محمد علوی با اشاره به اقدامات این مرکز در برپایی باشکوه مراسم محرم با رعایت

به گزارش شبکه خبری خوزستان به نقل از تسنیم ؛

سرپرست مرکز بهداشت استان خوزستان گفت: برای برپای مراسم عاشورا و تاسوعا حسینی نیاز به همت و همکاری همه جانبه داریم تا بتوانیم مراسمی باشکوه با رعایت ضوابط داشته باشیم.

سید محمد علوی با اشاره به اقدامات این مرکز در برپایی باشکوه مراسم محرم با رعایت ضوابط بهداشتی اظهار داشت: یکی از اولویت‌های مهم مرکز بهداشت خوزستان در این مدت، مساله برپایی و اقامه عزای حسینی بوده است.

وی افزود: برای اینکه این مراسم که خاستگاه مردمی و دینی دارد، با رعایت ضوابط برگزار شود و جان مردم به خطر نیافتد، این مرکز با همکاری مجموعه‌های دینی به تدوین پروتکل‌های مرتبط با این مراسم پرداخت.

نظارت ۴۰۰ کارشناس بهداشتی بر مراسم عزاداری حسینی

سرپرست مرکز بهداشت استان خوزستان اظهار داشت: در دهه محرم در کنار حضور مردم در این مراسم، مساله کنکوری سراسری با تعداد زیادی از داوطلبین را شاهد بودیم، کارشناسان بهداشتی با وسواس و دقت شبانه‌روزی بر رعایت ضوابط بهداشتی در این برنامه‌ها نظارت داشت.

وی گفت: ۴۰۰ کارشناس بهداشتی به طور شبانه روزی و بدون وقفه و تعطیلی بر رعایت ضوابط نظارت دارند. در این مسیر هم خسته نمی‌شویم زیرا حفظ جان و سلامت مردم اولویت اصلی و تغییر ناپذیر ما است. بویژه در خوزستان این نظارت به سبب احتمال خطر بروز و شیوع بیماری های روده ای از جمله وبا بالا است.

تیم استانی برای نظارت برای مراسم‌های عزاداری تشکیل شده است

معاون دانشگاه علوم پزشکی اهواز، تصریح کرد: برای مراسم ماه محرم مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی خوزستان تیمی بهداشتی تشکیل داد. این تیم به برنامه ریزی  و آموزش نیروهای بهداشتی برای نظارت بر ضوابط در مراسم شب‌های عزاداری می‌پردازد.

علوی درباره اقدامات بهداشت استان برای برگزاری بهتر و ایمن‌تر مراسم‌های عزاداری گفت: پروتکل‌های مربوط به ماه محرم را به تمامی شهرستان‌ها ارسال و آموزش‌های لازم را به شکل وبینار به انها ارائه دادیم.

وی با اشاره به اینکه تمامی این اقدامات با هماهنگی رئیس کارگروه شهرستان‌ها (سازمان تبلیغات اسلامی) و سایر ارگان‌های مرتبط بود، افزود: تیم‌های مشترک با سایر ارگان‌ها مانند نماینده فرمانداری، سازمان تبلیغات، نیروی انتظامی، بهداشت، بسیج و روحانیون برای بازدید از تکایا، هیئت‌ها ، مساجد جهت ارزیابی رعایت پروتکل‌های بهداشتی تشکیل شد. به هیئت‌هایی که پروتکل را رعایت نمی‌کردند، تذکر داده شده است.

آموزش‌های لازم به مسئولان هیئات مذهبی ارائه شده است

رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: ماموران بهداشتی بر مسایلی مانند نحوه تامین آب آشامیدنی و همچنین نحوه عرضه نذورات، کلرسنجی و نمونه برداری میکروبی آب از محل مساجد و هیئت ها نظارت دارند.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده هیئات مذهبی ضوابط بهداشتی را رعایت می کنند، اظهار داشت: هیئت‌هایی که پروتکل را رعایت نمی‌کنند از طریق رئیس کارگروه شهرستانی تذکر داده شد.

علوی گفت: در صورت رعایت نکردن ضوابط بهداشتی عزاداران ممکن است دچار بیماری کرونا شوند. برای همین به هیئت‌های مجاز و ثبت نام کرده آموزش‌های لازم ارائه شده و همیاران سلامت در این هیئات حضور دارند.

موارد تخلف بهداشتی در برخی هیئات مذهبی

وی با تشکر از رعایت ضوابط در هیئات اظهار داشت: در این چند شب مواردی از قبیل رعایت نشدن کامل فاصله فیزیکی در بعضی از هیئت ها، ایجاد تجمع درب موکب و یا چیدمان نامناسب صندلی‌ها، استفاده نکردن از ماسک توسط مجریان مراسم، استفاده نکردن تعدادی از عزاداران از ماسک، عرضه چای، قهوه و شربت در بعضی از مواکب، عدم استفاده از آب بسته بندی جهت شرب عزاداران، انجام مراسم عزادارای سنتی و مرسوم طبق سنوات قبل در بعضی از هیئت‌ها مشاهده شده که لازم است دقت شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز، گفت: در این زمینه با سازمان تبلیغات اسلامی هماهنگی لازم صورت گرفته و به شکل میدانی مراسم‌های مذهبی را پایش می‌کنیم.

۴ هیئت مذهبی به علت رعایت نکردن ضوابط بهداشتی تعطیل شدند

وی تصریح کرد: متاسفانه در این مدت مجبور شدیم با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی و نیروی انتظامی، مانع فعالیت ۴ هیئت که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کردند شویم.

علوی با اشاره به صدور ۳۳ اخطاریه کتبی به هیئت‌های که ضوابط را رعایت نمی‎کردند، گفت: مواردی مانند استقرار مواکب در حاشیه جاده‌ها ، روستاها و حاشیه شهر که با وجود تذکرات داده شده گاها حتی چای و قهوه نیز در ظروف غیر یکبار مصرف عرضه می‌کنند، از جمله چالش‌های بهداشتی است.

وی بیان داشت: مطابق ضوابط، سازمان تبلیغات اسلامی موظف به جلوگیری از فعالیت مواکب و هیات‌هایی است که به پروتکل‌ها عمل نمی‌کنند.

توزیع شربت و چای در مواکب ممنوع است

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: لازم است گشت‌های مشترک ایام محرم با محوریت فرمانداری‌ها و ادارات مرتبط سریع تشکیل شود. مسئولان هیئات به ضوابط بویژه استفاده مستمر از ماسک توسط خادمین و عزاداران نظارت دقیق داشته و لیست همیاران سلامت را به مراکز بهداشت ارائه دهند.

وی با اشاره به مراسم تاسوعا و عاشورا حسینی و تلاش و اهتمام همه جانبه بیان داشت: لزوم جلوگیری از برگزاری مراسم شبیه خوانی و تجمع مردم، ذبح نکردن احشام در معابر، توزیع نکردن شربت، چای و قهوه در موکب و ایستگاه‎های صلواتی برای برپایی مراسم عزاداری حسینی بدون دغدغه لازم است.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.