کد خبر : 17035
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 خرداد 1399 - 21:10
-

مجیده نگراوی شیر زن شهرستان دشت آزادگان پایتخت غیرت جهان آسمانی شد

مجیده نگراوی شیر زن شهرستان دشت آزادگان پایتخت غیرت جهان آسمانی شد

امشب میخواهم از سرزمینی بنویسم که رایحه بهشتی هزاران یاس خوش بو در جنگی نابرابر اهریمنان و دفاع مقدس پریان و ده ها شهید دفاع از حرم مطهرآل الله عطرآگین معطر است. برادران و خواهرانم در طریق القدس سًر دادند تا هموار شود مسیر سرسپردگی در اربعین امام بی سر, در طریق الحسین (علیه السلام).

امشب میخواهم از سرزمینی بنویسم که رایحه بهشتی هزاران یاس خوش بو در جنگی نابرابر اهریمنان و دفاع مقدس پریان و ده ها شهید دفاع از حرم مطهرآل الله عطرآگین معطر است.

برادران و خواهرانم در طریق القدس سًر دادند تا هموار شود مسیر سرسپردگی در اربعین امام بی سر, در طریق الحسین (علیه السلام).

بله اینجا شهرستان دشت آزادگان پایتخت غیرت جهان محل شهادت یک سوم از شهدای جنگ تحمیلی است.

امروز ایران اسلامی عزادار شیر زنی ۷۸ ساله بنام مجیده نگراوی است که پیش از ظهر امروز به آسمانی شد.

این بانوی کهنسال که افتخاری برای مردم خوزستان و عشایر عرب این استان می باشد با اسارت تعدادی از نیروهای متجاوز بعثی به الگویی برای بانوان ایران اسلامی تبدیل شد.

بانو نگراوی که در جریان محاصره سوسنگرد چند سرباز بعثی متجاوز را به اسارت در آورد در دیدار چندسال پیش با مسولین در روز ۲۶ آبان سالروز شکست حصر سوسنگرد گفته بودمردم این خطه در هشت سال دفاع مقدس به وظیفه خود عمل کردند و اینک وظیفه مسئولان است که به مشکلات این منطقه رسیدگی کنند.

مرحومه حاجیه مجیده نگراوی در جریان سفر سال ۸۵ مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای به دهلاویه مورد تفقد ایشان قرار گرفته است.

بعد از پیام امام رحمه الله مبنی بر مبارزه با نیروهای متجاوز که تا حمیدیه و اهواز پیشروی کرده بودند، رزمندگان اهوازی حمله ای جانانه را شروع کردند. عراقی ها به تصور اینکه یک لشکر به آنها یورش آورده دست به عقب نشینی زدند. روز ۹ مهرماه سال ۵۹ بود سربازان شکست خورده عراقی به صورت گروه های ۲ یا ۵ نفره قصد گذشتن از سوسنگرد را داشتند. آنها در حال فرار بودند که مردم با چوب و چماق دنبالشان کردند و راه های خروجی را بستند. درآن بین یک زن شیردل به نام مجیده نگراوی در حالیکه چوب بزرگی در دست داشت راه را بر شش عراقی بست و آنها را به اتاق پذیرایی راهنمایی کرد اسلحه آنان را گرفت و در را قفل کرد. سپس با کمک مردم سربازهای دشمن را بازداشت و در حالیکه چوب به دست داشت آنها را به مسجد جامع برد.

کتاب سوسنگرد، شهری که سه بار طعم تلخ اشغال را چشید و جوانان شجاعی چون محمدرضا سبحانی که قبل از تیرباران به درختان شهر بسته شده و به آتش کشیده شدند و زنان شجاعی چون مجیده نگراوی که به تنهایی هفت افسر عراقی را به اسارت گرفت، کی باید نگاشته شود؟

چه زمانی باید کتاب پر افتخار هویزه و و رفیع و بستان شهرهایی که مردمانشان به جرم ترک نکردن شهر، طعم تلخ شهردار و فرماندار عراقی را باید تحمل می‌کردند توسط کدام مرکز فرهنگی به رشته تحریر می‌درآید؟

عملیات شکست حصر سوسنگرد که در محاصره کامل نیروهای متجاوز بعثی قرار داشت در آبان ماه ۱۳۵۹ و با شرکت رزمندگان لشکر ۹۲، سپاه پاسداران، بسیجیان، جهاد سازندگی و نیروهای ستاد جنگ‌های نامنظم شهید چمران و با حمایت هوانیروز آغاز شد و پس از چند روز نبرد شدید، سرانجام در روز ۲۶ آبان سوسنگرد قهرمان از محاصره درآمد در این عملیات نیروهای اسلام موفق شدند با انهدام وسیع نیروها و تانک‌های دشمن، فاتحانه وارد شهر شده و مدافعان جان بر کف شهر را در آغوش بگیرند.

سوسنگرد مرکز شهرستان دشت آزادگان پایتخت غیرت جهان در ۶۰ کیلومتری غرب اهواز واقع شده است.

بی‌تردید تلاش در جهت شناساندن نقش مردم در حماسهٔ بزرگ دفاع مقدس فریضه‌ای است که باید توسط دلسوزان عرصه فرهنگ و تاریخ، انجام شود تعلل و کم کاری درباره این مهم، جز پشیمانی ثمره‌ای نخواهد داشت.

داوود عبیداوی خبرنگار شبکه خبری خوزستان

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.