کد خبر : 12407
تاریخ انتشار : شنبه 10 اسفند 1398 - 8:34
-

مالچ پاشی در منطقه “بیت کوصر” را متوقف کنید

مالچ پاشی در منطقه “بیت کوصر” را متوقف کنید

شبکه خبری خوزستان// جمعی از کنشگران حوزه محیط زیست خوزستان در اعتراض به مالچ پاشی منطقه “بیت کوصر” در نزدیکی بستان به دلیل دارا بودن پوشش گیاهی و جانوری ارزشمند، ضمن محکوم نمودن این اقدام مخرب و غیرمسئولانه خواستار توقف مالچ پاشی و رسیدگی فوری نهادهای نظارتی شدند. موضوعی که طی یک دهه اخیر محیط

شبکه خبری خوزستان// جمعی از کنشگران حوزه محیط زیست خوزستان در اعتراض به مالچ پاشی منطقه “بیت کوصر” در نزدیکی بستان به دلیل دارا بودن پوشش گیاهی و جانوری ارزشمند، ضمن محکوم نمودن این اقدام مخرب و غیرمسئولانه خواستار توقف مالچ پاشی و رسیدگی فوری نهادهای نظارتی شدند. موضوعی که طی یک دهه اخیر محیط زیست و چرخه حیات را به شدت به خطر انداخته و باعث شده منابع طبیعی زمین و محیط زیست کشورها مورد سوء استفاده قرار گیرد، نگاه سودجویانه و منفعت مالی برخی نهادها و افراد است که در سایه مرگبار مسئولین مربوطه و نهادهای نظارتی اتفاق می افتد.

به گزارش شبکه خبری خوزستان، با حضور فعالین محیط زیست خوزستان در منطقه بیت کوصر و بازدید میدانی از شنزارها و طبیعت زنده آن مشخص گردید که محدوده مالچ پاشی شده که اخیراً با مجوز اداره کل منابع طبیعی خوزستان صورت گرفته، نه کانون گرد و خاک است و نه می توان آن را فاقد حیات گونه های گیاهی و جانوری تلقی کرد. کهزاد جعفری مسئول روابط عمومی شورای هماهنگی تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان با انتقاد از حمایت برخی نهادها از مجریان مالچ پاشی در منطقه افزود: آلودگی این منطقه بوسیله مالچ نفتی موجب نابودی حیات در آن می شود و مالچ نفتی تمام موجودات زنده واقع در سطح شنزارها را نابود میکند. علاوه بر این با مرگ تمام حشرات، خزندگان و پستانداران کوچک و متوسط، حیات پستانداران بزرگتر را نیز تحت الشعاع خود قرار می دهد. وی افزود: اگامای سروزغی اهواز از جمله گونه های خزنده ای است که در تپه‌های شنی همراه با پوشش گیاهی بوته ای و علفی اندک زیست نموده و بقایای آن که بر اثر مالچ پاشی در منطقه بیت کوصر رو به نابودی است به کرات قابل مشاهده بوده است. همچنین پوشش گیاهی منطقه که مورد مالچ پاشی قرار گرفته خود سندی بر جنایت علیه محیط زیست در این منطقه غنی و ارزشمند است.

شبنم قنواتی زاده مسئول کارگروه های تخصصی شورای هماهنگی تشکل ها نیز از پیگیری پرونده مالچ‌پاشی در این استان توسط فعالان محیط زیست در مراجع قضایی خبر داد و گفت: طرح شکواییه انجمن‌های زیست محیطی در اعتراض به مالچ‌پاشی نفتی در خوزستان در دادگستری در حال پیگیری است. وی افزود: دوستداران محیط زیست معتقدند شن‌زارها کانون گرد و غبار نیستند و هیچ شن‌زاری در خوزستان نباید از بین برود، زیرا این مناطق زیستگاه‌های باارزش برای زیستمندان و پوشش گیاهی خاص خود هستند، از سوی دیگر مالچ نفتی یک ماده سمی و مضر است که هم بر محیط زیست و هم سلامتی انسان‌ها تاثیر منفی می‌گذارد و استفاده از آن باید متوقف شود.

عملیات مالچ پاشی را متوقف کنید

یکی از فعالان محیط زیست خوزستان درباره علت مخالفت کنشگران محیط زیست خوزستان با مالچ پاشی در این منطقه گفت:« منطقه بیت کوصر ماسه زاری بکر در فاصله ۸ کیلومتری بستان است. اما برخی به این منطقه که زیستگاه حیات وحش است می گویند “کانون گردوخاک” و این دو بسیار با هم متفاوت هستند. اما برخی ماسه زار را با کانون گرد وخاک اشتباه گرفته اند. اینجا ماسه زار است و وقتی دستت را به داخل ماسه ها فرو می کنی خیس است نه گرد و خاک. علاوه بر آن گیاهان بسیاری دارد که دام ها از آن ها تغذیه می کنند.»
این فعال محیط زیست در ادامه گفت:« علاوه بر این ها، منطقه بیت کوصر زیستگاه گونه های ارزشمند و کمیابی چون هوبره است که در لیست پرندگان در حال انقراض قرار دارند و شکار آنها ممنوع است. این منطقه همچنین زیستگاه آهو است و افعی شاخدار عربی، آگامای سروزغی اهوازی و صدها گونه جانوری و گیاهی نیز در آن زندگی می کنند. چرا باید آنرا با کانون های بی آب و علف گرد وخاک یکی دانست و آنها را مالچ پاشی کرد تا زندگی در آنها نابود شود؟!» او افزود:« “منطقه بیت کوصر” زیستگاه منحصر به فرد آهوی شنی ایرانی با پوشش گیاهی غنی است که نه ماسه های روان دارد و نه کانون ریزگرد است. در هیچ نقطه ای از دنیا ماسه زارها و شن زارها ریزگرد تولید نمی کند.» فعال محیط زیست خوزستان در ادامه تاکید کرد:« با اینکه دادستان دستور توقف مالچ پاشی و ممنوعیت آن را برای منطقه بیت کوصر صادر کرده بود؛ اما پیمانکار تمام ابزارها و ماشین آلات را به منطقه آورد و در حال آماده سازی برای انجام عملیات است.
محمدجواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در گفتگو با ایرنا اخیراً اعلام کرد که پس از توافق با اداره کل منابع طبیعی خوزستان، مجوز مالچ‌پاشی نفتی در منطقه صادر شده و مالچ‌پاشی نفتی در ۸۰۰ هکتار از زمین‌های دشت‌آزادگان در چند روز آینده آغاز می‌شود. وی افزود: پیش از این تصور می‌کردیم که منطقه “بیت کوصر” دارای پوشش گیاهی غنی است اما در بازدید مشترک با نمایندگان اداره کل منابع طبیعی خوزستان، متوجه شدیم که منطقه مورد نظر فاقد پوشش گیاهی است و مقرر شد که مالچ‌پاشی در مناطقی انجام شود که پوشش گیاهی ندارد. اشرفی ادامه داد:حدود ۸۰۰ هکتار در سه زون برای مالچ‌پاشی در نظر گرفته شده که شامل تپه‌های ماسه‌ای است که هزاران سال است هیچگونه پوشش گیاهی ندارد. مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: با توجه به اینکه جایگزینی برای مالچ نفتی وجود ندارد، نباید حساسیت زیادی نسبت به مالچ پاشی داشته باشیم، زیرا جنگل‌های کهور که از ۵۰ سال پیش در خوزستان در زمین‌های ماسه‌ای کاشته شده اثرات مثبتی داشته‌اند.
نامه ای مستند برای توقف مالچ پاشی

در نامه علی محمد طهماسبی بیرگانی مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست و دبیر”ستادملی مقابله با پدیده گرد وغبار” که در تاریخ ۶ اسفندماه ۹۸ صادر شده خطاب به دکتر اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان آمده است:« احتراما بازگشت به مکاتبه جمعی از شهروندان و فعالان در عرصه محیط زیست استان خوزستان با جناب آقای دکتر کلانتری رییس محترم سازمان حفاظت محیط زیست کشور به شماره ثبت ۵۴۸۲۲ مورخ ۳/۱۲/۹۸ در خصوص پیگیری ممانعت از ادامه عملیات مالچ پاشی در منطقه بیت کوصر و دستور بررسی موضوع از طرف ایشان، “ستاد ملی مقابله با پدیده گردوغبار” طی نامه شماره ۵۰۵۸۲/۳۵۰/۹۸ مورخ ۴/۱۲/۹۸ از جناب آقای مهندس اقتدار مدیرکل محترم دفتر مدیریت زیستگاه ها و امور مناطق سازمان متبوع، نظرات کارشناسی آن دفتر در خصوص وضعیت منطقه یادشده از حیث برخورداری از گونه های خاص گیاهی و جانوری و درجه حساسیت آنها نسبت به عملیات مالچ پاشی را استعلام نمود.»در ادامه این نامه با تاکید بر وجود گونه های گیاهی و جانوری خاص در منطقه فوق آمده است:« دفتر مذکور در پاسخ طی نامه شماره ۵۰۹۸۱/۴۳۰/۹۸ مورخ ۶/۱۲/۹۸ ضمن اشاره به گونه های گیاهی و جانوری خاص موجود در این منطقه و مناطق مشابه از قبیل بیت راشد، نسبت به اثرات سوء زیست محیطی مالچ پاشی بر این گونه ها ابراز نگرانی نموده و توصیه نموده که اجرای عملیات مذکور صرفا در مناطق فاقد پوشش گیاهی صورت پذیرد. لذا خواهشمندست دستور فرمایید نسبت به برگزاری جلسه فوری با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اقدام و درخواست گردد این عملیات در تپه های ماسه ای متحرک با پوشش گیاهی اندک و فاقد گونه های جانوری ارزشمند در استان خوزستان انجام گردد.»

با تمام این تفاسیر مشاهدات میدانی و مستندات موجود از وجود گونه های جانوری و پوشش گیاهی در محدوده مالچ پاشی حکایت دارد و کنشگران محیط زیست خوزستان خواستار توقف فوری این اقدام تخریب گرانه و جلوگیری از تهدید و نابودی حیات گیاهی و جانوری در منطقه بیت کوصر هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.