کد خبر : 33406
تاریخ انتشار : جمعه 6 اسفند 1400 - 12:27
-

اخبار خوزستان

سید ابوالفضل حسینی

ماجرای عبور خط لوله غدیر از پارک ملی کرخه چه بود؟

ماجرای عبور خط لوله غدیر از پارک ملی کرخه چه بود؟
طی هفته‌های گذشته و همزمان با استقرار ماشین‌آلات حفاری و لوله‌های انتقال آب در شمال این پارک ملی،‌شائبه‌ی عبور خط لوله طرح آب‌رسانی غدیر از پارک ملی کرخه قوت گرفت که این امر منجر به واکنش فعالان محیط زیست و انجمن دوستداران شهر و طبیعت شوش شد و فعالان زیست محیطی با تجمع در شمال پارک ملی کرخه ضمن صدور بیانیه‌ای‌،‌نسبت به عواقب اجرای طرح آب‌رسانی غدیر در حریم این پارک هشدار دادند.

به گزارش شبکه خبری خوزستان به نقل از فارس از اهواز،‌پارک ملی کرخه نوار سبز رنگی است در دو طرف رودخانه کرخه که در ۵ کیلومتری غرب جاده ترانزیتی اندیمشک-اهواز و در حوزه شهرستان شوش قرار گرفته ‌است.‌

این منطقه پس از مشاهده‌ی آخرین بازمانده‌های گوزن زرد ایرانی،‌ابتدا به عنوان پارک وحش و منطقه حفاظت شده در نظر گرفته شد و سپس براساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور به پارک ملی ارتقا پیدا کرد.

طی هفته‌های گذشته و همزمان با استقرار ماشین‌آلات حفاری و لوله‌های انتقال آب در شمال این پارک ملی،‌شائبه‌ی عبور خط لوله طرح آب‌رسانی غدیر از پارک ملی کرخه قوت گرفت که این امر منجر به واکنش فعالان محیط زیست و انجمن دوستداران شهر و طبیعت شوش شد و فعالان زیست محیطی با تجمع در شمال پارک ملی کرخه ضمن صدور بیانیه‌ای‌،‌نسبت به عواقب اجرای طرح آب‌رسانی غدیر در حریم این پارک هشدار دادند.

تعرض به حریم زیستگاه گوزن زرد جبران‌ناپذیر است

محمد الوندی، رئیس پارک ملی کرخه در گفت و گو با خبرنگار فارس با تاکید بر لزوم حفظ حریم این پارک ملی گفت: در مساحت ۱۴ هزار هکتاری پارک ملی کرخه،‌گونه‌های گیاهی و جانوری متنوعی وجود دارد در عین حال جنگل‌های انبوه پارک ملی کرخه مامنی برای گوزن زرد ایرانی است و هر گونه تعرض به حریم این پارک، صدمات جبران ناپذیری به حیات گیاهی و جانوری در این پهنه وارد می‌کند.

اصل ماجرا چه بود؟

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه:‌«ماجرای عبور خط لوله غدیر از پارک ملی کرخه چه بود؟»،‌گفت: طرح آبرسانی غدیر تقریباً از سال ۹۶ آغاز شده است که محل تامین آب طرح نیز از سد تنظیمی کرخه در ایستگاه پمپاژ منطقه ام الدبس بود و برنامه‌ای برای عبور لوله‌های انتقال آب این طرح از پارک ملی کرخه وجود نداشت.

الوندی گفت: اما طرح آبرسانی غدیر در طول مسیر با محوطه باستانی ایوان کرخه تداخل پیدا کرد و میراث فرهنگی از ادامه کار جلوگیری به عمل آورد.

وی اضافه کرد: از این رو پیمانکار پروژه قصد داشت با تغییر مسیر اجرای طرح،‌لوله‌های انتقال آب را از قسمت شمالی پارک ملی کرخه عبور دهد که با این کار عرض پارک توسط این لوله‌های قطع می‌شد ولی قبل از اینکه در محدوده ما کاری صورت بگیرد، متوجه شدیم و عملیات لوله‌گذاری را متوقف کردیم.‌وی این را هم گفت که پرسنل پارک ملی کرخه به صورت مداوم مشغول گشت‌زنی در منطقه هستند و از این پارک ملی حراست و پاسداری می‌کنند.

اخطار کتبی به پیمانکار

الوندی همچنین با اشاره به درخواست مجوز از سوی مجری پروژه برای انجام عملیات لوله‌گذاری در پارک ملی کرخه گفت: این درخواست با مخالفت جدی سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان رو به رو شد و ضمن اخطار کتبی به پیمانکار پروژه طرح آبرسانی غدیر، از تخریب بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ متر از حریم پارک ملی کرخه جلوگیری به عمل آمد.

یافتن مسیر جایگزین برای طرح آبرسانی غدیر

فیروز حاجی‌کلی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شوش نیز در گفت و گو با خبرنگار فارس اظهار کرد:‌طی روزهای گذشته جلساتی با حضور میراث فرهنگی، محیط زیست، سازمان آب و برق و پیمانکار پروژه با هدف پیدا کردن یک راهکار مناسب برای اجرای طرح آبرسانی غدیر از یک مسیر جایگزین تشکیل شده است.

تعرض به پارک ملی کرخه سابقه نداشته

وی با بیان اینکه تعرض به پارک ملی کرخه تاکنون سابقه نداشته است، افزود: این پارک از سال ۱۳۶۴ جزو منطقه حفاظت شده است و بر اساس قوانین و ضوابط محیط زیست هر گونه دخل و تصرف در این مناطق ممنوع است.

حاجی‌کلی با تاکید بر لزوم توجه به محیط زیست گفت: قدمت درختان پارک ملی کرخه به ۴۰ سال می‌رسد و این پارک یک میراث ملی است که باید در حفظ و نگهداری از آن بکوشیم.

توقف فعالیت پروژه آبرسانی غدیر

محمدجواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در این خصوص اظهار داشته است که با توجه به مخالفت اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با عبور خط لوله طرح آبرسانی غدیر از پارک ملی کرخه، در حال حاضر فعالیت این طرح متوقف شده است. در حال حاضر مقرر شده است که سازمان آب و برق مسیر پیشنهادی محیط زیست را برای ادامه اجرای طرح آبرسانی غدیر بررسی کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، پارک ملی کرخه شامل دو بخش جنوبی و شمالی و منطقه حفاظت شده کرخه است. این منطقه در سمت شمال از روستای سرخه شیخ عزیز شروع می‌شود و در امتداد جنوبی رودخانه کرخه، ضمن در برگرفتن جنگل‌های دو طرف رودخانه، ادامه می‌یابد.

جنگل‌های پارک ملی کرخه بیشتر از درخت گز تشکیل شده‌ است و از انواع دیگر گونه‌های گیاهی در این پارک می‌توان به سریم، جاز (بنگله)، بید، لگجی، استبرق، مرغ، شبدر و… اشاره کرد. گونه شاخص جانوری پارک ملی کرخه گوزن‌های زرد ایرانی است و گرگ، شغال، روباه، گورکن، رودک عسل خوار، گربه جنگلی، سیاه گوش، نمس هندی، کفتار و گراز نیز از دیگر جانورانی هستند که در این پارک ملی زندگی می‌کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.