کد خبر : 6046
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 مهر 1398 - 20:37
-

غایت سناریو نویسان در اعتراضات عراق چیست؟

غایت سناریو نویسان در اعتراضات عراق چیست؟

  در پیگیری مسائل و نا آرامی های عراق می توان با کالبدشکافی جریان، فرجام ها و غایت آن را پیش بینی کرد. این غائله در ابتدا به مانند نا آرامی های دی ماه ۱۳۹۶ در ایران از منشایی معیشتی برخوردار بود و اعتراض به فساد اداری و بیکاری و … لیکن رفته رفته در

 

در پیگیری مسائل و نا آرامی های عراق می توان با کالبدشکافی جریان، فرجام ها و غایت آن را پیش بینی کرد.
این غائله در ابتدا به مانند نا آرامی های دی ماه ۱۳۹۶ در ایران از منشایی معیشتی برخوردار بود و اعتراض به فساد اداری و بیکاری و … لیکن رفته رفته در حال دامنه دار شدن است و حرکتی که در ابتدا بی سر می نمود احتمال دارد که رهبرانی برای هدایت و مصادره بیابد. رهبرانی که این بار نه مانند صدر جزوی از بیت شیعی ولو با نظراتی متفاوت با گفتمان رسمی در ایران باشند چرا که تجربه نشان داده است ایران از دیپلماسی بالایی در هماهنگی ارکان بیت شیعی برخوردار است که یکی از آخرین این موارد شرکت صدر روحانی پر طرفدار و تند عراقی در عزاداری حسینیه امام خمینی و در حضور رهبر انقلاب بود که پیام های بسیاری داشت و به نظر می رسد بعد از این رویداد مهم، برنامه ریزی دشمنان ملت عراق و ایران و شیعیان نیز تغییر کرده است.

اما بعد؛
با توجه به اینکه بیشتر نا آرامی ها در بخش های شیعه نشین عراق است و نه در بخش های سنی نشین یا کرد نشین لذا نشانه شناسی شورش بیانگر آن است که غایت سناریو پردازانی که سوار بر مطالبات مردمی شده و به آن سمت و سو خواهند داد، در واقع ایجاد گفتمانی در مناطق شیعه نشین خواهد بود که اکثریت جمعیتی عراق را در اختیار دارند تا تغییرات ذیل را ایجاد کنند :

*۱)* تضعیف و انحلال حشد الشعبی به عنوان یکی از مهم ترین متحدان منطقه ای ایران و بازوی نظامی شیعیان عراق در مبارزه با دانش و محصول فتوای مرجع عالیقدر آیت الله سیستانی. این گرایش با پر رنگ جلوه دادن شخصیت هایی مانند عبدالوهاب الساعدی از نظامیان غیر جریان حشد الشعبی عراق در سرکوب داعش خود را نشان می دهد.

*۲)* محدود کردن احزاب دینی و حاکم کردن گفتمان سکولار در اسقاط دولت و به قدرت رسانیدن حاکمیتی نظامی به بهانه ایجاد آرامش و امنیت و برخورد با فساد اداری و به پستو راندن مراجع از عرصه فعالیت اجتماعی نیز دلخواه سناریو نویسان می باشد که بر مطالبات بحق معیشتی مردم عراق خاصه در بخش های شیعه نشین می خواهند تا سوار شوند.

*۳)* بازیگران منطقه ای بخوبی از ترکیب جمعیتی عراق و نقش جریانات سیاسی آن با خبرند لذا پس از نا امیدی از ایجاد حاکمیت دوگانه و تجزیه عراق توسط علم کردن گفتمان تکفیری و شکست داعش، این بار به ایجاد فتنه در زمین گیر کردن دولت معتدل عبدالمهدی روی آورده اند تا نهایتا وی را در تنگنا قرار داده و به استعفا بکشانند.

*۴)* موضع گیری آیت الله سیستاتی، صدر و حکیم که از رهبران روحانی بزرگ شیعیان هستند و هم صدایی با مردم و دعوت دولت به توجه به مطالبات مردمی موضعی بسیار خردمندانه و حاکی از درایت و پختگی بود که قطعا برنامه ریزی دسیسه گران را با اشکال مواجه خواهد ساخت.

*۵)* ایجاد اختلاف عمیق تر با ترور هر یک از رهبران و مراجع دینی شیعیان عراق ممکن است بر تند و تیزی زبانه های آتش و فتنه بیفزاید کما اینکه در خبری اعلام شد که تیمی تروریستی برای ترور آیت الله سیستانی وارد بخش قدیمی نجف اشرف شده بودند که منهدم شده اند و می بایست در این شرایط روی حفاظت از شخصیت ها با دقت بیشتری عمل شود.

*۶)* صلاح ایران عدم دخالت مشهود در این مقطع در جریانات عراق است تا بهانه را از دست بدخواهان بگیرد. همچنین دولتمردان نباید مواضعی اتخاذ کنند که از آن استنباط شود که ایران می خواهد عراق را میدان مبارزه با آمریکا و پادشاهی سعودی نماید (مانند موضع مسجدی سفیر ایران در عراق که مورد انتقاد معترضین و خط دهندگان آنان است). این خطای راهبردی موجب سپردن میدان به نیروهای ملی و سکولار در حاکمیت عراق به جای دوستان ایران در میان مدت خواهد شد.

*۷)* نطق عبدالمهدی و موضع رهبران شیعی عراق نویدبخش مهار فتنه است لیکن می بایست بر انشقاق احتمالی ما بین حشد الشعبی و نیروهای امنیتی و ارتش فائق آمد که در صورت ایجاد بزرگ ترین خطر پیش رو خواهد بود. یکی از مهم ترین نگرانی ها در این میان شدت عمل به خرج دادن نیروهای حشد الشعبی ست که بیشتر سویه نظامی و کمتر سیاسی دارند که می بایست فرماندهان میدانی و نیرو ها در این باره توجیه گردند و به شدت از در افتادن به دام و فتنه *کشته سازی* احتراز نمایند.

*۸)* با توجه به درگیری ها احتمال ورود و نفوذ خرابکاران داعی در صفوف معترضین یا زایران وجود دارد تا به نام حشد الشعبی یا … جنایت نمایند لذا می طلبد که کلیه شیعیان خاصه زوار ایرانی نسبت به موضوعات سیاسی اجتماعی عراق توجیه شده و اقدامات لازم حفاظتی حین مناسک عظیم اربعین به عمل آید. شکوهمند مراسم امسال نشانه قدرت نرم افزاری و میدانی محور مقاومت و ایجاد فتنه و اخلال در مراسم خواسته دشمنان منطقه ای دو ملت عراق و ایران و محور مقاومت خواهد بود.

*۹)* تمایل به اسقاط دولت میانه روی عادل عبدالمهدی و شعله ور شدن اعتراضات را همچنین نمی توان بی ارتباط با تحرکات دیپلماتیک دولت وی در عزم بر میانجی گری میان ایران و پادشاهی سعودی دانست که قطعا بزرگ ترین بازنده این کار اسرائیلی ها خواهند بود چون تمایل دارند سعودی ها را در کنار خود و در صف مقدم مصاف با ایران نگه دارند و پشت آنان قایم شوند. طبیعی ست که عزم عبدالمهدی بر آنان گران آمده و تصمیم به اسقاط وی گرفته اند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.