کد خبر : 40531
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 - 6:08
-

محمد باقر عباسی دانشجوی دکترای تخصصی جامعه شناسی سیاسی

عارف حکیم: زندگینامه عارف کامل حاج میرزا غلامحسین موحد

عارف حکیم: زندگینامه عارف کامل حاج میرزا غلامحسین موحد

عارف حکیم: زندگینامه عارف کامل حاج میرزا غلامحسین موحد مرحوم میرزا غلامحسین موحد در سوم جوزا(خرداد) ۱۲۸۴ شمسی در شوشتر در خانواده ای روحانی متولد شد. پدرش ملا عبدالکریم حکیم شوشتری مدتی امام جماعت مسجد ابولی کهن شهر شوشتر بود و به وعظ و خطابه و ارشاد مردم همت می گماشت. سرنوشت برایش رقم خورد

عارف حکیم: زندگینامه عارف کامل حاج میرزا غلامحسین موحد

مرحوم میرزا غلامحسین موحد در سوم جوزا(خرداد) ۱۲۸۴ شمسی در شوشتر در خانواده ای روحانی متولد شد.
پدرش ملا عبدالکریم حکیم شوشتری مدتی امام جماعت مسجد ابولی کهن شهر شوشتر بود و به وعظ و خطابه و ارشاد مردم همت می گماشت. سرنوشت برایش رقم خورد و شوشتر را به سوی خرم شهر و آبادان ترک نمود. در آبادان مسجدی به وی دادند و ایشآن درآن مسجد به اقامه نماز و ارشاد مردم مشغول گشت.

در ایام خاص به منبر می رفت و سخنرانی می نمود و مردم را از فضائل اهل بیت ع آگاه می نمود.
اما گویا بخت یارش نبود. بیماری عارضش شد و هرچند مداوا نمود مثمر ثمر نیافتاد و سرانجام در سن ۲۸ سالگی از دنیا رفت و بنا به حسب وصیتش او را در مقبره سید معطوف که اهالی خرمشهر و آبادان و حتی اطراف به او ارادتی خاص داشتند ، دفن گردید. نقل است که آوازه این سید تا عراق هم رسیده بود بطوریکه بوقت جنگ تحمیلی اگرچه عراقیها مناطق وسیعی از خرمشهر را تخریب نمودند اما از نزدیک شدن به این بارگاه با عظمت خوف داشتند لذا از تخریب آن خودداری نمودند.
موحد بوقت مرگ پدر چهار سال داشت. سرپرستی این خانواده را عمویشان مرحوم عارف واصل حاج ملاعلی حکیم شوشتری ره بعهده گرفت و از اینجا به بعد بود که تحت تربیت او قرار گرفت. خواندن و نوشتن ، آشنایی با مبانی طب سنتی و نیز سیر و سلوک موحد برگرفته از این استاد چیره دست بود‌. البته مرحوم عمویش شاگرد آقا سید حسین حکیم فرزند برومند حاج سید علی حکیم ره بود.
علاوه بر این با رشد و نمو موحد ایشان توانست از افراد مهمی نیز بهره تام برد. افرادی همچون بابا تقی که خود شاگرد ملا حسینقلی همدانی ره بود ، مرحوم سید احمد حکیم ، علامه شیخ ، علامه آل طیب ، آقا سید بزرگ آل طیب ، عارف واصل مرحوم سروش ، حاج رجبعلی خیاط و دیگران کسب فیض نمود. ایشان سرانجام در دوم تیر ماه ۱۳۸۲ در سن ۹۸ سالگی دعوت حق را لبیک گفت و به دیدار معبود شتافت روحش شاد و یادش گرامی باد.

سید حسن احمدزاده بزاز جزایری از اساتید دروس حوزوی با نگارش کتاب سر پنهان در احوالات عارفان و علمای بزرگوار شوشتر خاصه مرحوم حاج میرزا غلامحسین موحد ، پرداخته است.

این کتاب حاوی مطالب ارزنده و سرگذشت بزرگان این دیار را به تصویر کشانده و چه بسا الگوی مناسبی در جهت ارتقاء سطح معنویت می باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.