کد خبر : 36584
تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 شهریور 1401 - 9:20
-

ضرورت جلوگیری از خام‌فروشی خرما با راه‌اندازی صنایع فرآوری در خوزستان

ضرورت جلوگیری از خام‌فروشی خرما با راه‌اندازی صنایع فرآوری در خوزستان

اهواز – شبکه خبری خوزستان – معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: توسعه صنایع فرآوری در خوزستان علاوه بر اشتغالزایی و افزایش ارزش افزوده باعث جلوگیری از خام فروشی خرما می‌شود.

به گزارش روز پنجشنبه شبکه خبری خوزستان از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، تورج نوروزی در بازدید از کارگاه بسته بندی خرما در شادگان افزود: خوزستان دارای ۳۷ هزار هکتار نخیلات بارور است که پیش بینی می‌شود از سطح این نخیلات بیش از ۲۴۰ هزار تن محصول خرما و سایر محصولات به صورت تازه خوری برداشت شود.

وی عمده محصول خرمای نخیلات استان را از نوع استعمران دانست و ادامه داد: قدرت نگهداری این نوع خرما در شرایط گرمای خوزستان حتی تا یک سال بدون استفاده از سردخانه است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان پیش بینی کرد ۸۰ هزار تن خرمای استعمران توسط کارگاه های بسته بندی استان خریداری و بخش عمده آن به خارج از کشور صادر شود.
وی با بیان اینکه ۶۵ واحد بسته بندی خرما در خوزستان وجود دارد، اضافه کرد: اغلب این کارگاه‌ها در شهرهای شادگان، خرمشهر، آبادان، ماهشهر، اهواز و کارون قرار دارند.

نوروزی برگزاری نشست‌های متعدد با اتحادیه صادرکنندگان خرما و خشکبار و اتحادیه تولیدکنندگان و انجمن خرما برای قیمت خرید توافقی را یادآور شد و اظهارداشت: براساس آنالیز قیمت پیشنهاد شده از سوی تولیدکنندگان و صادرکنندگان، قیمت خرید توافقی خرمای استعمران درجه یک ۱۳۰ هزار ریال تعیین شد و هزینه‌های جانبی مانند جعبه و هزینه حمل و نقل به عهده کارگاه داران است.

وی از اعلام آمادگی کارگاه‌های بسته بندی براب خرید خرما خبر داد و افزود: تولید کنندگان و کارگاه داران لازم و ملزوم هم هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان اظهارداشت: بیش از سه هزارو ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۰ها هزار نفر به صورت غیرمستقیم مشغول در این کارگاه‌ها فعالیت دارند.
وی افزود: ما به دنبال کشت قراردادی خرما هستیم تا کشاورز بدون دغدغه نهاده و خدمات را از کارگاه داران دریافت کند و دیگر نگران قیمت فروش خرمای خود نباشد.
نوروزی توسعه صنایع فرآوری خرما را نیز بسیار مهم خواند و گفت: توسعه صنایع تبدیلی خرما در خوزستان، ارزش افزوده این محصول را افزایش داده واز اتلاف این سرما ملی جلوگیری می کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.