کد خبر : 39064
تاریخ انتشار : جمعه 7 مهر 1402 - 13:14
-

اخبار کشاورزی

ایرنا

مسیر خودکفایی کشاورزی کشور در خوزستان نهفته است

مسیر خودکفایی کشاورزی کشور در خوزستان نهفته است
خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵ میلیون تُن محصولات زراعی، باغی، دام، آبزی‌پروری، عسل و فرآورده‌های لبنی معادل ۱۴درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور را تولید می‌کند که از این حیث در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.

شبکه خبری خوزستان | مشاور وزیر و مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت جهاد کشاورزی، خوزستان را با اهمیت‌ترین استان کشاورزی کشور عنوان کرد و گفت: خوزستان از ظرفیت‌ها و استعدادهای کشاورزی بالایی برخوردار است و می‌توان گفت مسیر خودکفایی کشور در این استان نهفته است.

 

 

 

به گزارش شبکه خبری خوزستان به نقل از ایرنا سید مجید موسوی در آیین معارفه و تکریم رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در اهواز اظهار کرد: خوزستان تکیه‌گاه، نقطه اساسی و مرکز ثقل تامین امنیت غذایی جمهوری اسلامی است که می‌تواند کشور را در ارتباط با محصولات غذایی به امنیت خوبی برساند.

 

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه امنیت غذایی و تولید گندم گفت: گندم بُرنده‌ترین سلاح در دست کشورهای مختلف است که از آن در جهت پیشرفت مسایل سیاسی و اقتصادی استفاده می‌شود.

 

مشاور وزیر جهاد کشاورزی به رکورد سال گذشته خوزستان در تولید گندم اشاره کرد و تامین به موقع نهاده و طرح کشت قراردادی را از جمله دلایل رکورد زنی خوزستان در بحث تولید این محصول برشمرد.

 

مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت جهاد کشاورزی در ادامه سخنان خود اولویت‌های این وزارتخانه در حوزه کشاورزی به ویژه در خوزستان را تشریح کرد و گفت: هدفگذاری تولید حداقل ۲ و نیم ‌میلیون تن گندم در استان برای سال زراعی جاری باید برنامه‌ریزی شود.

 

موسوی با اشاره به فاز دوم طرح کشاورزی مقام معظم رهبری و پیگیری مدیریت ارشد استان و نمایندگان مردم در مجلس برای اجرایی شدن این طرح گفت: پیگیری‌های جدی برای اجرایی شدن فاز دوم انجام شده که با تامین منابع و اعتبارات مورد نیاز این طرح می‌تواند در افزایش سطح کشت و تولید محصول تاثیرگذار باشد.

 

وی خودکفایی محصولات استراتژیک و اساسی به عنوان عاملی مهم در خوراک اقشار مختلف جامعه را از جمله سیاست‌های مهم وزارت جهادکشاورزی عنوان کرد و گفت: گندم، جو و ذرت(به عنوان نهاده مورد نیاز دامداری‌ها)، سیب‌زمینی، پیاز و گوجه از جمله مواردی هستند که در کشور باید در بخش تولید، مصرف و صادرات این محصولات توازن ایجاد شود.

 

مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت جهاد کشاورزی در ادامه به تمرکز بر اقتصاد دریا در خوزستان به عنوان استان برخوردار از نوار دریایی، حرکت به سمت صنایع تبدیلی و تکمیلی، سنددار کردن اراضی کشاورزی در استان پرداخت.

 

در پایان این آیین با حضور مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان از “رحمت‌اله پریچهر” ، رییس سازمان جهادکشاورزی استان خوزستان قدردانی و “مجید نبی‌پور” به عنوان سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خوزستان معرفی شد.

 

خوزستان با دارا بودن یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار اراضی به عنوان قطب کشاورزی کشور مطرح است از این میزان اراضی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار استان اراضی آبی و حدود ۳۰۰ هزار هکتار نیز در دسته اراضی دیم به شمار می روند.

 

خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵ میلیون تُن محصولات زراعی، باغی، دام، آبزی‌پروری، عسل و فرآورده‌های لبنی معادل ۱۴درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور را تولید می‌کند که از این حیث در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.