کد خبر : 37639
تاریخ انتشار : یکشنبه 29 آبان 1401 - 16:18
-

سنگ کلیه در صورت درمان نامناسب نارسایی مزمن ایجاد می‌کند

سنگ کلیه در صورت درمان نامناسب نارسایی مزمن ایجاد می‌کند

اهواز – شبکه خبری خوزستان – یک نفرولوژیست گفت: سنگ کلیه اگر به صورت نامناسب درمان شود در دراز مدت با توجه به شدت بیماری، آسیب هایی از جمله فشارخون بالا و نارسایی مزمن کلیه را به دنبال دارد.

دکتر فاطمه حیاتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار شبکه خبری خوزستان بیان کرد: بیمار در صورت نارسایی مزمن کلیه حتی ممکن است به دیالیز و یا پیوند کلیه نیاز پیدا کند.

وی در خصوص علایم سنگ کلیه گفت: این بیماری ممکن است بدون علامت باشد اما معمولا علایم شایع آن درد پهلو، علایم ادراری از جمله تغییر رنگ، خونی شدن، تکرر و سوزش را شامل می شود.

این متخصص کلیه و مجاری ادرار ادامه داد: در صورتی که سنگ کلیه باعث انسداد مجاری ادراری و عفونت کلیه و مثانه شود تب و لرز نیز بروز می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه کرد: عادات اشتباه غذایی و سبک زندگی، مصرف فست فودها و مواد غذایی فرآوری شده به دلیل نمک فراوان و مصرف مایعات کم از جمله عوامل موثر در بروز سنگ کلیه به شمار می رود.

وی با بیان اینکه نوشیدنی‌های گازدار خطر بروز سنگ کلیه را بیشتر می‌کند، مصرف آب ساده یا چای کم رنگ، استفاده با احتیاط دوغ نمک دار ، و محدود شدن مصرف گوشت قرمز به ویژه برای افراد با سابقه سنگ کلیه را به افراد توصیه کرد.

چاقی از عوامل موثر در بروز سنگ کلیه

حیاتی گفت: یکی از علل شیوع سنگ کلیه در دهه های اخیر چاقی بیان شده است که به دلیل عادات بد غذایی و و بی تحرکی ایجاد می شود بنابراین کنترل وزن یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری است.

این نفرولوژیست توضیح داد: افراد با سابقه خانوادگی سنگ کلیه، مستعد بروز این بیماری هستند در نتیجه باید با حساسیت بیشتری به سبک زندگی خود توجه کنند؛ مصرف نمک را کم کرده و مایعات بیشتری مصرف کنند و پس از ۴۰ سالگی بررسی دوره‌ای را در برنامه خود قرار دهند.

افراد دارای بیماری زمینه‌ای کلیه‌های آسیب پذیرتری دارند

وی بیان کرد: افراد دارای بیماری زمینه‌ای مانند فشار خون و دیابت به مراتب کلیه‌های آسیب پذیرتری دارند و در صورت داشتن سابقه سنگ کلیه باید بیشتر مراقب باشند و حتما باید مراقبت دوره ای را در برنامه داشته باشند.

حیاتی در خصوص راه‌های درمان سنگ کلیه گفت: با توجه به اندازه سنگ، محل قرار گرفتن و عوارض آن، نوع درمان تعیین می شود؛ اگر اندازه سنگ کلیه کمتر از۶ میلیمتر باشد با مصرف مایعات زیاد، تحرک و عادات غذایی مناسب احتمال دفع خود به خودی آن وجود دارد اما برای سنگ های بزرگتر نیاز به سنگ شکن یا حتی جراحی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: در افرادی که بیش از یک بار در سن بالا، مبتلا به سنگ کلیه شده باشند زیر نظر پزشک می توان با مصرف داروهای خوراکی، خطر سنگ سازی مجدد را کاهش داد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.