کد خبر : 38358
تاریخ انتشار : دوشنبه 28 فروردین 1402 - 11:03
-

ساختمان هوشمند و تاثیرات آن بر کاهش انرژی

ساختمان هوشمند و تاثیرات آن بر کاهش انرژی

ساختمان هوشمند، ساختمانی است که مجهز به یک زیر ساختار ارتباطاتی قوی بوده که میتواند به صورت مستمر نسبت به وضعیتهای متغیر محیط عکس العمل نشان داده و خود را با آنها وفق دهد. و همچنین به ساکنین ساختمان این اجازه را میدهد که از منابع موجود به صورت موثرتری استفاده نموده و امنیت و

ساختمان هوشمند، ساختمانی است که مجهز به یک زیر ساختار ارتباطاتی قوی بوده که میتواند به صورت مستمر نسبت به وضعیتهای متغیر محیط عکس العمل نشان داده و خود را با آنها وفق دهد.

و همچنین به ساکنین ساختمان این اجازه را میدهد که از منابع موجود به صورت موثرتری استفاده نموده و امنیت و آرامش آنها را افزایش دهد.

هزینه های جاری یک ساختمان اغلب بخش عمده ای از در آمد مالکان را به خود اختصاص می دهد.اکنون بسیاری از سازمانها در دنیا به صرفه جویی در مصرف انرژی و هر چه بهتر کردن محیط های کاری و زندگی خود روی آورده اند.

ضرورت صرفه جویی در مصرف انرژی

ما در عصری به سر می بریم که منابع انرژی مانند نفت، گاز و زغال سنگ محدود اند و با ادامه روند فعلی مصرف انرژی با بحران هایی مواجه خواهیم شد. از آنجایی که انرژی و سوخت در فعالیت های روزانه و زندگی امروز بشر نقش بسزایی دارد باید با استفاده صحیح از آن ها این منابع را برای نسل های آینده نیز حفظ نماییم.

امروزه به دلیل استفاده بی رویه از منابع انرژی به خصوص سوخت های فسیلی با بحران آلودگی هوا روبرو شده ایم بنابراین ضروری است برای حفظ سلامتی خود و سایر موجودات از این منابع به درستی استفاده نماییم. امروزه راهکارهای مختلفی در این راستا ارائه شده که یکی از آن ها هوشمند سازی ساختمان هاست که با اجرای آن نه تنها شاهد کاهش هزینه های مصرف انرژی خواهیم بود بلکه کاهش آلودگی زیست محیطی را نیز به دنبال خواهد داشت.

 

 

مدیریت و صرفه جویی در مصرف انرژی

طرح ساختمان هوشمند باعث شده که در مصرف انرژی به مقدار قابل ملاحظهای صرفهجویی شود و همچنین مدیریت آن بسیار آسان گردد. سیستمهای کامپیوتری بصورت قابل ملاحظهای در این رابطه استفاده میشوند، این سیستمهای با نامهای مختلفی شناخته شدهاند نامهایی همچون:

سیستم اتوماتیک سازی ساختمان

سیستم مدیریت انرژی

مدیریت و کنترل انرژی سیستم

سیستم کنترل و مانیتورینگ مرکزی

مساله انرژی در کشور ما سالها مورد توجه در نبوده و یارانه های آشکار و پنهان دولتی همواره شهروندان را از توجه واقعی به ارزش انرژی در اشکال مختلفش باز میداشته است.

در سالهای اخیر، به دلایل گوناگون لزوم محاسبه میزان مصرف صرفه جویی انرژی به عنوان یک ضرورت قطعی و چاره ناپذیر، مطرح شده است. سرعت رشد مصرف داخلی انرژی به حدی است که با روند موجود توسعه منابع نفتی شاید با گذشت چند سال و اندی دیگر قادر به صادرات نفت نباشیم.

بخش ساختمان بیش از یک سوم انرژی مصرفی کشور را به خود اختصاص داده، که به نظر میرسد ارزش آن به قیمت جهانی سالیانه بالغ بر شش میلیارد دلار می شود.

در صورتی که میتوان با اجرای سیستمهای نوین در ساختمانها، این هزینه را به شکل قابل توجهی کاهش داد و هزینه ای را که برای پیاده کردن این سیستم اجرا میشود، را در مدت زمانی نه چندان دور از راه ذخیره انرژی بدست آورد.

تغییر وضع موجود به سوی وضع قابل قبول تلاش هماهنگ عظیمی را از سوی مردم و مسئولین بصورت پیوسته می طلبد، که سیستم مدیریت یکپارچه ساختمان (همین هدف را دنبال میکند. ( BMS

در ساختمان های هوشمند با استفاده از سیستم های خودکار کنترل روشنایی ساختمان،کنترل دوربینهای مدار بسته،کنترل درها، کنترل وضعیت های اضطراری همچون آتش سوزی و زلزله و بسیاری کنترلهای هوشمند دیگر مصرف انرژی به نحو چشمگیری کاهش می یابد.

در ایران نیز در یکی دو سال اخیر بحث مدیریت و حفظ انرژی جای خود را در مسایل مصرف انرژی باز کرده است. این در حالی است که به عنوان مثال در ایران و در فصل تابستان در حدود ۲۲ % مصرف برق توسط کولرهای آبی و گازی و خانگی میباشد. و همچنین طبق آخرین آمار خانههای ایرانی به طور متوسط ۲% تا ۰۱ % انرژی را به شکلهای گوناگون هدر میدهند.

با توجه به اهمیت مدیریت انرژی در ساختمان روشهای گوناگونی برای جلوگیری از اتلاف انرژی در این مقاله پیشنهاد شده است. که امروزه به عنوان اصل مهم در ساخت و سازها مدنظر قرار میگیرد.

مدیریت انرژی

مدیریت انرژی در تعریف به معنای استفاده مقرون به صرفه و کارآمد از انرژی است. بسته به نوع مصرفی که یک ساختمان دارد دستگاه های پرمصرف متفاوتند.

به عنوان مثال در ساختمانهای اداری و تجاری دستگاه تهویه مطبوع و سیستم روشنایی مرکزی پرمصرفترین هستند.

امروزه در ساختمانهای مجهز به کمک کنترلرهای پیشرفته و پیچیده میتوان با کاهش تعداد تجهیزات میزان اتلاف انرژی را نیز کاهش داد. به بیان کاملا ساده کنترلرهای ساختمان میزان مطلوب مشخصه خاصی را در حد تعیین شده نگه میدارد. این مشخصه میتواند سیستم روشنایی یا گرمایش و سرمایش و …باشد. همچنین استفاده از عایق در دیوارها و استفاده از شیشه های دو جداره در پنجرهها میتواند اتلاف انرژی را تا حد چشمگیری کاهش دهد.

خانه هوشمند چه کارهایی را برای ما انجام می دهد؟

شما می توانید با هوشمند کردن خانه خود به وسیله نسل دوم سیستم اتوماسیون ساختمان، تمامی اجزای ساختمان خود را تحت یک سیستم مشترک مرکزی مبتنی بر محاسبات در فضای ابری هوشمند نمایید و انجام تمام امور را به این سیستم مرکزی بسپارید. از آبیاری هوشمند گیاهان تا موسیقی ای که دوست دارید صبح با آن از خواب بیدار شوید. از سیستم های امنیتی هوشمند تا آسانسورها و نور هوشمند. از تهویه و تصفیه هوا تا ایمنی ساختمان خود را هوشمند کنید.

در ساختمان هوشمند اتوماسیون به معنی انجام امور اجرایی خانه با برنامه های از پیش تعیین شده است. تفاوت اصلی اتوماسیون خانه های هوشمند نسل دوم، عامل شرط گذاری است. در واقع، شما با برنامه نویسی می توانید شرایط مختلف را پیش بینی نموده و ماشین ها( اجزای ساختمان) را برای هر اتفاقی آماده نمایید. در مثال سیستم های ایمنی، برای مثال اگر یک سنسور نشت گاز حضور یک گاز سمی را رصد کند در دو شرط مختلف حضور و عدم حضور اعضا در خانه سناریو های متفاوتی را پیش خواهد برد.

برای مثال برای حالت اول و عدم حضور اعضا در خانه، در ابتدا، یک پیام حاوی گزارش اتفاق برای اعضا خانه ارسال می گردد. سپس شیرهای ورودی گاز بسته می شود و تمام سیستم های برقی خاموش خواهند شد. در حالت دوم و حضور اعضا، سیستم صوتی پیام هشدار را پخش می کند، شیر ورودی گاز بسته می شود و قفل درب ها برای فرار از شرایط اضطرار پیش آمده باز خواهد شد. این یک مثال از توانایی های اتوماسیون در سیستم نسل دوم خانه هوشمند می باشد و قابل تعمیم به تمامی اجزای خانه و سناریوهای هوشمندی مختلف است.

 

 

منبع : سازه نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.