کد خبر : 12627
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 اسفند 1398 - 10:56
-

رعایت بهداشت فردی بهترین راه مقابله با کرونا؛ مردم به شایعات استر‌س‌زا توجه نکنند

رعایت بهداشت فردی بهترین راه مقابله با کرونا؛ مردم به شایعات استر‌س‌زا توجه نکنند

معاون علوم پزشکی بهبهان گفت: دانشکده علوم پزشکی متولی امر سلامت است اما ۲۵ درصد مقابله در اختیار وزارت بهداشت و بقیه در دست دیگر دستگاه‌ها است. به گزارش شبکه خبری خوزستان و به نقل از تسنیم، با انتشار خبر جهانی شیوع ویروس کرونا، فضای جوامع و رسانه را تحت شعاع قرار داده و با

معاون علوم پزشکی بهبهان گفت: دانشکده علوم پزشکی متولی امر سلامت است اما ۲۵ درصد مقابله در اختیار وزارت بهداشت و بقیه در دست دیگر دستگاه‌ها است.

به گزارش شبکه خبری خوزستان و به نقل از تسنیم، با انتشار خبر جهانی شیوع ویروس کرونا، فضای جوامع و رسانه را تحت شعاع قرار داده و با شیوع لحظه‌ای آن در کشورهای مختلف موجی از نگرانی را به‌دنبال داشت، البته این روزها بسیای از شبکه‌های معاند خارجی با شایعه‌سازی درباره ویروس کرونا در فضای مجازی درصدد برهم زدن فضای روانی جامعه هستند و افزایش سواد رسانه‌ای راهکاری برای مقابله با این معضل است.

ویروس کرونا در بیش از ۳۰ کشور مختلف جهان از جمله کشور ایران و سایر کشورهای منطقه خاورمیانه وارد شده است و طبق نظریه جامعه پزشکی ۸۰ درصد مبتلایان به این ویروس و کسانی‌ که دارای علائم خفیف هستند خود به خود بهبود می‌یابند اما عده‌ای شایعه‌ساز با انتشار پیام‌های کذب در فضای مجازی سعی در ملتهب کردن اوضاع جامعه دارند.

محسن شب‌رو در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در بهبهاناظهار داشت: ویروس‌ها یک دسته وسیعی به‌عنوان انگل اجباری هستند که باید در بدن موجود زنده قرار گرفته تا بتوانند به‌فعالیت بپردازند و از جمله آن‌ها ویروس آنفولانزا و کرونا است که هر ساله شاهد آن بوده‌ایم ولی این نوع کرونا دست‌کاری ژنتیکی شده است.

وی افزود: این نوع ویروس خفیف و شدید دارد که از سال‌های گذشته از حیث بیماران تنفسی مورد توجه قرار گرفته و در افراد به سیستم ایمنی پایین شروع به فعالیت و بدن نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد که ۸۰ درصد بیماران از این دسته هستند اما ۱۵ درصد بعلت بیماری‌های زمینه‌ای دچار شرایط حاد این نوع ویروس می‌شوند.
معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی شهرستان بهبهان بیان کرد: افراد دارای دیابت، فشارخون، تنفسی که مجبورند از کورتون استفاده کنند و خود به خود سیستم ایمنی را کاهش می‌دهد بیشتر در معرض خطر هستند که باید بیشتر اقدامات خود مراقبتی را انجام دهند.

وی با اشاره به این که انتقال ویروس از طریق تنفسی،مخاط چشمی و بینی است گفت: فعالیت کرونا از بخش فوقانی سیستم ایمنی بدن آغاز و به بخش‌های دیگر مثل مجاری تنفسی نفوذ می‌کند و چون دائم در حال تغییر است باید اقدامات پیشگیرانه پیش از اقدامات درمانی مورد توجه قرار گیرد.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی بهبهان در مورد آمادگی برای مبارزه با کرونا عنوان کرد: مجموعه علوم پزشکی که متولی امر سلامت جامعه است، ۲۵ درصد توان وزارتی را در اختیار دارد و مابقی با هماهنگی و همکاری نهادهای دیگر محقق میشود.

وی در پاسخ به عملی شدن قول استاندار مبنی بر فراهم شدن ماسک و دیگر ملزومات تصریح کرد: روز پنجشنبه گذشته بسته‌هایی از سوی وزارت خانه ارسال شده که دارای حداقل‌ها بوده و فورا بین همکاران توزیع شد اما ما به این مورد بسنده نکرده و رایزنی‌هایی برای خرید وسایل انجام داده‌ایم.

کشف یک مورد مثبت

صدراله چمن در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: نظر به پیگیری‌های روزانه همکاران بهداشتی درمانی دانشکده علوم پزشکی بهبهان جهت بیماران مشکوک مراجعه کننده به بیمارستان شهیدزاده، از مجموع نمونه تست‌های ارسال شده به آزمایشگاه مرکزی کرونا ویروس اهواز یک نمونه از این بیماران مثبت گزارش شده است.

وی افزود: در حال حاضر با نظر به وضعیت بالینی خوب بیمار طبق ویزیت متخصص عفونی بیمارستان، با دستور دارویی در منزل تحت مراقبت درمانی قرار گرفته است.

مدیر روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی شهرستان بهبهان بیان کرد: با توصیه و تاکید مجدد بر رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و جلوگیری از تجمعات گروهی و با حفظ خونسردی همشهریان عزیز، هر گونه اطلاعات و اخبار در جهت شفاف‌سازی در این باره از طریق روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی به اطلاع شما بزرگواران می‌رسد.

کرونا را تبدیل به انگ اجتماعی نکنیم

از مقدمه تکراری حول ماجرای شیوع و جولان کرونا‌ویروس که عبور کنیم و دست از سر گفته‌ها و شنیده‌ها برداریم به مسائل مهم دیگری هم برمی‌خوریم که گفتن و بازخوانی آنها خالی از لطف نیست. قبل از ارائه تحلیل یا بهتر هشدار‌دادن، بهتر این است یک دیالوگ آشنا را با هم مرور کنیم. من اگر بفهمم کرونا دارم هم به کسی نمی‌گم، همین شماهایی که من رو می‌شناسید دیگه جواب سلامم رو هم نمی‌دید. این دیالوگ و صحبت‌هایی از این دست را من حداقل در چند روز اخیر در اماکن عمومی و خصوصا اتوبوس و غیره زیاد می‌شنوم. دیالوگ بالا هم بین دو سرباز بود که دیروز در معابر عمومی شکل گرفت.

این شاید توصیه عبث و درخواست بیهوده‌ای به نظر برسد، خصوصا حالا که رسانه‌های رسمی و غیررسمی، دوستان و دشمنان در حال القای ترس و وحشت به جامعه هستند، اما تجدید‌نظر و تلطیف نگاه به افراد جامعه و ترسیم فضای روانی و اجتماعی دوستانه‌تر حتما می‌تواند به کنترل و جلوگیری از اپیدمی این ویروس مرموز کمک کند و زودتر از شر کرونا رها شویم.

به هرحال خیلی از افرادی که مبتلا به این ویروس هستند (به گفته کارشناسان بیش از ۹۷ درصدشان) دیر یا زود از این بیماری رها شده و بهبود می‌یابند و دوباره قرار است در جامعه به روابط اجتماعی و کاری‌شان بازگردند. نگاه منفی و سوءظن به آنها حتما بر روح و روان‌شان اثر سوء خواهد گذاشت و فردا روزی که از این ماجرای کرونا همه نجات پیدا کنیم، با چنین وضعی کار سختی در جهت ترمیم فضای روانی و اجتماعی خواهیم داشت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.