کد خبر : 1057
تاریخ انتشار : یکشنبه 29 اردیبهشت 1398 - 19:18
-

دلالان گندم‌ ۱۷۰۰ تومانی خوزستان را ‌با قیمت ۴ هزار تومان در عراق خرید و فروش می‌کنند

دلالان گندم‌ ۱۷۰۰ تومانی خوزستان را ‌با قیمت ۴ هزار تومان در عراق خرید و فروش می‌کنند

جمشید بنی فرید امروز در نشست خبری بابیان اینکه خوزستان در تأمین میوه شب عید رتبه دوم کشور را کسب کرد، اظهار داشت: در بحث میوه شب عید از ۱۵ اسفند اتحادیه استان آغاز به کار و با اعزام چهار تیم پنج‌نفره به شهرهای مختلف ۳ هزار تن میوه خریداری کرد.

رئیس سازمان تعاون روستایی خوزستان با تأکید بر جلوگیری از خروج گندم طلایی خوزستان توسط دلالان، گفت: دلالان گندم‌ ۱۷۰۰ تومانی خوزستان را با قیمت ۴ هزار تومان در عراق به فورش می‌رسانند.

جمشید بنی فرید امروز در نشست خبری بابیان اینکه خوزستان در تأمین میوه شب عید رتبه دوم کشور را کسب کرد، اظهار داشت: در بحث میوه شب عید از ۱۵ اسفند اتحادیه استان آغاز به کار و با اعزام چهار تیم پنج‌نفره به شهرهای مختلف ۳ هزار تن میوه خریداری کرد.

وی افزود: در میوه عید امسال از ۲۰ درصد افتی که در سال‌های گذشته داشتیم به ۳ درصد رسید و خوزستان را از رتبه ۱۶ در میوه به رتبه ۲ و سوم رساندیم.

رئیس سازمان تعاون روستایی خوزستان در ادامه بابیان اینکه موضوع سیل یکی از اتفاقات تلخ خوزستان بود، عنوان ما نیز کرد: در این سیل ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار هکتار اراضی خوزستان که عمدتاً در کرخه و کارون بودند دچار صدمه و خسارت شدند.

بنی فرید بیان داشت: زیرساخت‌های ما در کرخه و کارون آسیب دیدند که شامل باسکول، مراکز خرید، شرکت‌های تعاونی و تولید بود و حدود ۵ میلیارد تومان به زیرساخت‌های تعاون روستایی خسارت وارد شد.

وی تصریح کرد: گندم یک محصول استراتژیک کشور است و رهبری بر آن تأکید دارد که محافظت شود و بیرون نرود.

بنی فرید ادامه داد: ۱۰ فرودین برداشت کلزا و گندم را آغاز و از ۱۵ فروردین خرید آن از کشاورز را کلید زدیم.

رئیس سازمان تعاون روستایی تصریح کرد: با تلاش همه کارکنان کاری کردیم که گندم طلایی خوزستان توسط دلالان خارجی خارج نشود. متأسفانه گندمی که در خوزستان ۱۷۰۰ تومان از کشاورز می‌خریم در عراق ۴۰۰۰ تومان خریداری می‌شود به همین سبب برخی‌ها وسوسه می‌شوند به خارجی‌ها بفروشند.

وی عنوان کرد: سال گذشته درکل ۷۲۵ هزار تن گندم خریداری شد که این رقم امسال به ۸۰۲ هزار تن رسیده و پیش‌بینی می‌کنیم تا یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نیز برسد.

بنی فرید با اشاره به اینکه امسال برداشت گندم در زمین‌های دیم بسیار چشمگیر بود، گفت: امسال در هفتکل ۱۶ هزار تن خرید گندم داشتی که این رقم یک رکورد برای برداشت گندم در این شهر به‌حساب می‌آید.

رئیس سازمان تعاون روستایی خوزستان تأکید کرد: ۷۵ درصد گندم توسط تعاون روستایی خریداری و اداره غله فقط ۲۵ درصد را تحویل و خریداری کرده است اما متأسفانه خریدی که تاکنون انجام دادیم نیمی از آن روی زمین‌مانده که انتظار داریم اداره غله این گندم را از مراکز ما تخلیه کنند چراکه اگر مراکز ما تخلیه نشود کشاورز مجبور به فروش به سایر مراکز خارج استان و دلالان می‌شود. وی ادامه داد: اداره غله تاکنون فقط حدود ۴۰۰ هزار تن به سیلوهای خود انتقال داده و مابقی روی زمین‌مانده که ممکن است با تغییرات آب و هوایی است ببیند.

بنی فرید تصریح کرد: اگر سیل نمی‌آمد ما تا دو میلیون تن نیز برداشت داشتیم و اگر روند این‌گونه پیش می‌رفت اداره غله چگونه می‌خواست پاسخگوی آن باشد.

وی افزود: نکته دیگری که در خصوص خرید گندم وجود دارد، کشاورزی که به مراکز تعاون روستایی گندم خود را می‌فروشد ما از او به قیمت اعلام‌شده دولتی ۱۷۰۰ تومان خریداری می‌کنیم اما کشاورزی که به مراکز ملکی و سیلوها مراجعه می‌کند از او به قیمت ۱۷۲۵ تومان می‌خرند. شرعاً و اخلاقاً این کار مشکل دارد. برای همه باید یک نرخ باشد و مابه‌التفاوت را به سایر کشاورزان پرداخت کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.