کد خبر : 20612
تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 شهریور 1399 - 9:45
-

“خون‌بس”؛ آیینی جاهلی و ضد انسانی که باید برچیده شود

“خون‌بس”؛ آیینی جاهلی و ضد انسانی که باید برچیده شود

یک فعال حوزه بانوان اهواز گفت: “خون‌بس” آیینی جاهلی و ضد انسانی است که هیچ سنخیتی با اسلام ندارد و باید برچیده شود.

به گزارش شبکه خبری خوزستان به نقل از تسنیم؛

پونه پیل رام اظهار داشت: خون‌بس یک رسم قبل از اسلام و جاهلی است و به عناوین مختلف در شهرها، اقوام و کشورهای مختلف مانند ترکیه و آفریقا وجود دارد.

وی تصریح کرد: در استان‌های مانند شهرکرد، کردستان و کهگیلویه و بویراحمد و بین بسیاری از اقوام لر، بلوچ و بختیاری و اعراب است. مثلاً بختیاری‌ها به این رسم “خین کالات” و عرب‌ها “فصیله” می‌گویند.

خون بس آیینی جاهلی است

وی افزود: حتی سال ۲۰۱۳ یک فیلم در این باره در ترکیه ساخته شده است. پلیس ترکیه با اجرای این رسم مخالفت می‌کند. در هندوستان نیز آیینی مشابه این مسئله وجود دارد.

این فعال حوزه زنان تاکید کرد:” خون بس” آیینی است که قبل اسلام بوده و قواعد خاص خود را دارد. در رسم فصل و خون بس قتلی از سوی مردان یک طایفه اتفاق می‌افتد و برای اینکه قتل‌ها خاتمه پیدا کند، زن یا زنانی را به خانواده قاتل به عنوان خون‌بس می‌دهند. در بخشی از کشورها پسر هم معاوضه می‌شود.

دبیر کمیسیون زنان شورای شهر ادامه داد: زن در این مسئله بدون هیچ دلیلی به خانواده مقتول داده می شود و در این مسئله خانواده مقتول می‌تواند هر دختری از طایفه مقابل را انتخاب کند. این به بهانه سازش و پایان دعوا است ولی در این صورت کینه و کدورت همچنان تداوم دارد.

وی بیان داشت: در این آیین غلط بزرگان و ریش سفیدان دو طرف درگیری برای اینکه درگیری فیصله پیدا کند، یک دختر را به طرف مقتول می‌دهند. دختری که کوچکترین تقصیری دارد باید به زور به طرف مقابل داده شود.

خون بس؛ دنبال تحقیر زنان است

این پژوهشگر حوزه زنان تأکید کرد: هدف از خون بس در وقایع تحقیر وجدان اجتماعی خانواده قاتل است و در این آیین دختری که خون بس می شود، هیچ حقی ندارد. حتی بچه‌ای که در این ازدواج به دنیا می‌آید با القاب زشتی نامیده می‌شود. و تقریباً هیچ حقی نه خود زن معاوضه شده و نه فرزندان حاصل این ازدواج ندارند.

این فعال اجتماعی تأکید کرد: این سنت عین ظلم و بی عدالتی است. این سنت مخالف کرامت زن است و ما در اسلام چیزی به عنوان معاوضه زن نداریم. قرآن تاکید دارد اگر قتلی صورت گرفته باید عادلانه قصاص صورت گیرد و هر کسی قتل را مرتکب شده باید قصاص شود.

وی افزود: هیچ منبع و سند و یا حتی داستانی در اسلام وجود ندارد که تشویق کند زن را معاوضه کنند، هیچ جا هم نوشته نشده که رحمت خداوند شامل حال قاتل می‌شود به شرطی که یک زن داده شود. این یک بدعت جاهلی است که مورد تأیید اسلام نیست. اینکه زن را وجه المصالحه قرار دهیم، با اسلام سازگاری ندارد.

پیل‌رام اضافه کرد: برخی‌ها می‌گویند اصلاً ما با زن کاری نداریم و می‌خواهیم سنت حسنه بخشش را احیا کنیم، این در حالیست که قانون می‌گوید هر اتفاقی منجر به قتل شود مجازات یکسانی در کشور دارد، نمی‌شود در خوزستان یک طور و در سایر استان‌ها جور دیگری رفتار شود.

افزایش آگاهی راه رهایی از این رسوم غلط

وی با اشاره به اظهارات رئیس دادگستری شوش، مبنی بر ثبت این سنت گفت: این سنت ضدانسانی و اسلامی است و به ضرر منافع کشور است. تثبیت این سنت جاهلی نوعی خشونت قانونی تولید کرده و به صلح کمک نمی‌کند.

وی همچنین به مسئله افزایش آگاهی بین مردم و طوایف اشاره و بیان داشت: اگر آگاهی بین مردم افزوده شود و قوانین درست تبیین شود، این جور آیین و سنت‌های غلط برچیده می‌شود.

این فعال زنان اظهار داشت: لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت در دولت تدوین شده که در ماده ۵۳ آن به صراحت خون بس ممنوع شده ولی متأسفانه دولت آن را نگه داشته است.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.