کد خبر : 39344
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 آبان 1402 - 12:25
-

خوزستان آماده خلق حماسه / تب داغ انتخابات در خوزستان

خوزستان آماده خلق حماسه / تب داغ انتخابات در خوزستان

اهواز – با پایان نام‌نویسی داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی، در خوزستان شاهد حضور پرشور فعالان سیاسی و بزرگان اقوام برای افزایش مشارکت عمومی در انتخابات هستیم.

شبکه خبری خوزستان، گروه استان‌ها: مسئولان سیاسی خوزستان با جمعیتی بیش از پنج میلیون نفر همچون دیگر استان‌ها مهیای برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در ۱۱ اسفند ماه سال جاری هستند.

خوزستان علاوه بر ظرفیت‌های عظیم در حوزه اقتصادی، کشاورزی و صنایع مادر با وجود داشتن نخبگان علمی، فعالان اجتماعی و سیاسی همیشه یکی از کانون‌های اصلی حضور پرشور مردم در انتخابات بوده و خواهد بود.

در حوزه انتخابیه اهواز، کارون، باوی و حمیدیه ۴۲۴ نفر، حوزه انتخابیه آبادان ۱۳۱ نفر، حوزه انتخابیه اندیمشک ۵۸ نفر، حوزه انتخابیه ایذه، باغ‌ملک، دزپارت و صیدون ۱۰۳ نفر، حوزه انتخابیه ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بخش جولکی ۷۲ نفر، حوزه حوزه انتخابیه بهبهان و آغاجاری ۵۴ نفر، حوزه انتخابیه خرمشهر ۷۲ نفر، حوزه انتخابیه دزفول ۹۹ نفر، حوزه انتخابیه دشت آزادگان و هویزه ۳۷ نفر، حوزه انتخابیه رامهرمز و رامشیر ۸۷ نفر، حوزه انتخابیه شادگان ۴۷ نفر، حوزه انتخابیه شوش و کرخه ۴۸ نفر، حوزه انتخابیه شوشتر و گتوند ۶۱ نفر و حوزه انتخابیه مسجدسلیمان، اندیکا، لالی و هفتکل ۸۵ نفر ثبت‌نام خود را در پنجره واحد وزارت کشور نهایی کردند.

تعداد ۱۱۲ نفر (معادل هشت درصد) از داوطلبان زن و یک هزار و ۲۶۶ نفر از داوطلبان (معادل ۹۲ درصد) نیز مرد هستند؛ همچنین ۷۰ نفر از داوطلبان (پنج درصد) دارای مدرک لیسانس، یک هزار و ۱۴۸ نفر (۸۳ درصد) دارای مدرک فوق‌لیسانس، ۱۳۵ نفر (۱۰ درصد) دارای مدرک دکتری و ۲۴ نفر معادل (۲ درصد) دارای تحصیلات حوزوی هستند.

۱۲۳ نفر از داوطلبان (۹ درصد) در بازه سنی ۳۰ تا ۳۵ سال، ۲۶۲ نفر (۱۹ درصد) در بازه سنی ۳۵ تا ۴۰ سال، ۲۸۲ نفر (۲۰ درصد) در بازه ۴۰ تا ۴۵ سال، ۲۱۴ نفر (۱۶ درصد) در بازه ۴۵ تا ۵۰ سال، ۲۳۱ نفر (۱۷ درصد) در بازه ۵۰ تا ۵۵ سال، ۱۶۰ نفر (۱۲ درصد) در بازه ۵۵ تا ۶۰ سال، ۷۳ نفر (پنج درصد) در بازه ۶۰ تا ۶۵ سال، ۲۷ نفر (دو درصد) در بازه ۶۵ تا ۷۰ سال و ۶ نفر (کمتر از یک درصد) در بازه ۷۰ تا ۷۵ سال نام‌نویسی کرده‌اند.

در نهایت خوزستان دارای ۱۸ کُرسی در مجلس خواهد بود که منتخبان آن با اکثریت آرای مردمی به مجلس شورای اسلامی کشور راه پیدا می‌کنند؛ این استان همچنین ۶ نماینده به مجلس خبرگان رهبری معرفی می‌کند.

بازارگرمی فضای مجازی برای تنور داغ انتخاباتی

با پایان مرحله نام‌نویسی قطعی داوطلبان فرآیند بررسی صلاحیت‌ها آغاز شده ولی با وجود اینکه هنوز نتایج آن اعلام نشده فعالان سیاسی و اجتماعی در فضای مجازی قلم‌فرسایی کرده و تحلیل‌های متعددی را برای آگاه‌سازی عمومی انجام می‌دهند؛ در این بین اما برخی کاندیداها با وجودی که هنوز برگ سبز تأیید صلاحیت خود را اخذ نکرده‌اند، با انتشار مطالب مختلف در خصوص حوزه انتخابیه خود در حال عرض اندام و معرفی و تبلیغات زودهنگام از طریق آیدی‌های ناشناس در فضای مجازی هستند.

نمایندگان احزاب مختلف برای اینکه از قافله عقب نمانند با حرکت‌های زیرپوستی، منتخبان خود را که از مدت‌ها قبل برای معرفی به مردم روی آن برنامه‌ریزی داشتند، در قالب مطالب مختلف در فضای مجازی اعلام می‌کنند؛ تمرکز بر جلب مشارکت عمومی حداکثری برای حضور نیز از کانون توجه احزاب دور نمانده است.

نخبگان و فرهیختگان اما با تأکید بر لزوم انجام یک رقابت سالم و توجه داشتن نهادهای مسؤول در برگزاری انتخابات به جذب حداکثری مردم از طریق زمینه‌سازی برای حضور کاندیداهای مختلف از هر طیف و جناحی برای جلب مشارکت عمومی خوب خوزستانی‌ها در انتخابات و حضوری پرشور همچون گذشته تلاش می‌کنند.

فعالیت احزاب، فعالان سیاسی، چهره‌های شاخص اجتماعی، علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، برگزاری میزگردهای تخصصی، برگزاری محافل شبانه، فعال شدن کانون‌های مختلف به نمایندگی از جامعه ورزشی، معرفی برنامه‌های داوطلبان، نقش‌آفرینی هیأت‌ها و تشکل‌های مذهبی هر کدام در نوع خود بر افزایش شور حضور مردم در انتخابات اثرگذار است.

به گزارش مهر، قطعاً با عنایت به فرمایش امام راحل «میزان رأی ملت است» باید نتیجه گرفت که ضمن احترام به زحمات چند هزار نفری که به عنوان اعضای ستاد برگزاری انتخابات از زمان شروع ثبت‌نام تا پایان شمارش آرا فعالیت دارند ولی پازل اصلی این انتخابات حضور و مشارکت مردم است.

صحنه انتخابات همواره مهر تأییدی برای مشروعیت نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های بین‌المللی بوده و مردم همیشه حاضر، هر دوره با مشارکت حداکثری خود به نوعی با آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران بیعت و بر مشروعیت نظام مهر تأیید می‌زنند.

هرچند دشمنان کشور در برهه‌های زمانی مختلف حتی مدت‌ها قبل از انتخابات سعی بر ناامیدی و کاهش مشارکت مردمی دارند ولی با حضور پرشور مردم این نقشه‌ها همواره نقش بر آب شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.