کد خبر : 52537
تاریخ انتشار : شنبه 30 دی 1402 - 4:14
-

فناوری

ایسنا

جزئیات دستورالعمل جدید حفاظت از داده های مردم

جزئیات دستورالعمل جدید حفاظت از داده های مردم
حق شهروندان است از امنیت سایبری و فناوری‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی، حفاظت از داده‌های شخصی و حریم خصوصی برخوردار باشند.

شبکه خبری خوزستان/ دستور العمل جدید برای حفاظت از داده های مردم که به تازگی از سوی رییس مرکز ملی فضای مجازی ابلاغ شده است، برای کاهش مخاطرات نقض حریم خصوصی کاربران و حمایت از آنها در برابر تهدیدات سایبری، اشخاص حقوقی غیر دولتی و دستگاه‌های اجرایی کشور را به رعایت قواعد جدیدی در حوزه پردازش و نگهداری داده های مرتبط با کاربران در سامانه‌ها و سکوهای فضای مجازی ملزم کرد.

 

به گزارش شبکه خبری خوزستان به نقل از ایسنا، در هفته پایانی دی ماه دستور العمل جدید برای حفاظت از داده های مردم ابلاغ شد. ماجرا از این قرار است که استفاده از مولفه‌های قدیمی و آسیب‌پذیر، بسیاری از سیستم‌های دفاعی سامانه‌های کاربران را سست کرده است، به‌نحوی که تبدیل به پنجره‌ای برای نفوذ هکرها و بروز حملات سایبری طی سال‌های اخیر شده است.

 

در بند هشتم منشور حقوق شهروندی با عنوان «حق دسترسی به فضای مجازی» آمده است که حق شهروندان است از امنیت سایبری و فناوری‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی، حفاظت از داده‌های شخصی و حریم خصوصی برخوردار باشند. در این راستا تابستان سال ۱۳۹۷ سازمان فناوری اطلاعات از لایحه صیانت و حفاظت از داده‌های شخصی رونمایی کرد و مقرر شد برای تصویب به هیأت دولت و مجلس ارسال شود تا در نهایت به قانون تبدیل شود.

 

بنابراین پس از چند سال مسکوت ماندن روند تصویب و ابلاغ این لایحه با توجه به ضرورت اجرای آن و انجام حملات سایبری متعدد، چندی پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر از ارسال لایحه حفاظت از داده به دولت را داد. او تأکید کرد لایحه به کمیسیون حقوقی و قضایی ارسال شده و قرار است بررسی و در نهایت به مجلس ارسال شود.

 

در نهایت با توجه اهمیت این موضوع، به تازگی رئیس مرکز ملی فضای مجازی دستورالعمل جدیدی را برای حفاظت از داده‌های مردم در سکوها و سامانه‌ها ابلاغ کرد. گفته شده این دستورالعمل برای کاهش مخاطرات نقض حریم خصوصی کاربران و حمایت از آنها در برابر تهدیدات سایبری، اشخاص حقوقی غیر دولتی و دستگاه‌های اجرایی کشور را به رعایت قواعد جدیدی در حوزه پردازش و نگهداری داده های مرتبط با کاربران در سامانه‌ها و سکوهای فضای مجازی ملزم کرد.

 

طبق گفته رئیس مرکز ملی فضای مجازی این دستورالعمل در ۴ ماده تدوین شده و کاملا اجرایی است؛ در دستورالعمل گفته شده، دستگاه‌های مختلف از جمله پلیس فتا، وزارت ارتباطات و حتی دستگاه قضایی دخیل هستند و اقداماتی را به صورت تنظیم گر بخشی یا ناظر جزئی انجام خواهند داد. به طور مثال، سکوها از این پس ملزم به رمزنگاری داده‌هایی هستند که از مردم دریافت می کنند و در صورت عدم رمزنگاری، مسئولیت حقوقی و کیفری هرگونه لو رفتن داده‌های مردم، برعهده آنهاست و باید پاسخگو باشند.

 

این مقام مسئول تأکید کرد از روز چهارشنبه که این دستورالعمل ابلاغ شد، کلیه ارائه دهندگان خدمات که از طریق سامانه ها و سکوهای فضای مجازی به مردم خدمات برخط ارائه می کنند، موظفند حداکثر تا ۲ ماه نسبت به اجرای این دستورالعمل اقدام کنند و در صورتی که این اقدام صورت نگیرد، مجوزهای استمرار یا تمدید فعالیت آنها صادر نخواهد شد.

 

در هفته ای که گذشت سی و نهمین جلسه ستاد رسانه فضای مجازی کشور با حضور نمایندگان دستگاه های مختلف کشور و سید محمد امین آقامیری دبیر شورای عالی و رییس مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد.

 

در این نشست سیدمحمد امین آقامیری- دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی- با اشاره به این که جلسات متعددی تاکنون با موضوع انتخابات برگزار شده و برنامه ریزی های خوبی جهت برگزاری هر چه پرشورتر انتخابات صورت گرفته است، اظهار کرد: در راستای تاکید مکرر رهبر انقلاب برای فراهم کردن شرایط لازم جهت افزایش مشارکت خوشبختانه مقدمات خوبی در لایه خدمات در حال فراهم شدن است و برخی سکوها قرار است در حوزه اطلاع‌رسانی همچون معرفی حوزه و شعب اخذ رای و مشخص کردن شعب اخذ رای خلوت تر برای راحتی مردم در زمان برگزاری انتخابات، فعالیت کنند.

 

در این نشست همچنین گفته شد پیام‌رسان‌های داخلی آماده همکاری کامل جهت ارائه خدمات به مردم هستند اما باید حوزه خدمات رسانی و تسهیلات را بیشتر توسعه داده و در حوزه پاسخ به شبهات به صورت جدی‌تر رسانه‌ها و فعالان فضای مجاری ورود کنند و با دست پر نسبت به پاسخگویی به شبهات اقدام شود. البته این مساله نیازمند یک همکاری مشترک میان مجریان انتخابات و مرکز ملی فضای مجازی است. سازوکارهای بسیار خوبی با همکاری سازمان صدا و سیما انجام شده که براساس آن ۲۰۰ فرکانس محلی برای برگزاری برنامه‌ها به نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی اختصاص خواهد یافت.

 

طبق گفته سخنگوی ستاد انتخابات کشور که در این نشست حضور داشت با کمک سکوها بسترهای مناسبی به صورت مجازی تهیه شده که در موعد تبلیغات انتخاباتی در اختیار داوطلبان قرار خواهد گرفت تا بتوانند اقدامات لازم را برای معرفی خود و برنامه هایشان انجام دهند.

 

از سوی دیگر دومین جلسه هم اندیشی برای اجرای پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها در شهر تهران هم با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، شهردار تهران و معاونان شهردار و شهرداران مناطق ۲۲ گانه پایتخت در ساختمان خیابان بهشت برگزار شد. در این جلسه وزیر ارتباطات با تشریح آخرین وضعیت پیشرفت پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها در کشور بر لزوم اجرای هر چه سریعتر این پروژه در شهر تهران تأکید کرد.

 

البته علیرضا زاکانی- شهردار تهران– نیز با توجه به نقشی که این پروژه برای توسعه شهر تهران و افزایش رضایتمندی شهروندان تهرانی دارد، از همه شهرداران مناطق شهرداری خواست تا در اجرای این ابر پروژه حداکثر همکاری را با وزارت ارتباطات داشته باشند.

 

اتمام پوشش فیبرنوری شهرهای کرمانشاه تا هفته دولت سال آینده از دیگر خبرهایی بود که در این هفته منتشر شد. عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- سه شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ در ادامه سلسله جلسات هفتگی با استانداران به‌ منظور بررسی وضعیت شبکه ارتباطی و پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها میزبان محمدطیب صحرایی، استاندار کرمانشاه بود.

 

او در این جلسه با اشاره به اینکه کرمانشاه جزو نخستین شهرهایی بود که عملیات اجرایی این پروژه بزرگ و ملی در آن آغاز شد، گفت: انصافا کار بزرگی در این شهر انجام گرفته است و شواهد و قرائن نیز حکایت از آن دارد که تاکنون مجری پروژه، با دقت و وسواس بسیار کار طراحی و اجرا را دنبال کرده است و این کار جزو کارهای درجه یک و با استاندارد بالاست. بر همین اساس تاخیر صورت گرفته در اتمام کار تا حدودی قابل توجیه است ولی تاخیر بیش از این دیگر توجیهی ندارد و از رو انتظار می رود تکه های باقی مانده در کرمانشاه هر چه سریع تر به اتمام برسد و در سالگرد مراسم آغاز پروژه (چهارم اسفند ماه ۱۴۰۱)   کار به اتمام برسد و کل شهر کرمانشاه تا نیمه شعبان (ششم اسفند ماه ۱۴۰۲) تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرد.

 

البته وی در پایان هفته درباره آخرین وضعیت پنجره ملی خدمات دولت هوشمندصحبت کرد. او گفت برای اولین بار در این دولت پنجره ملی خدمات هوشمند سال گذشته راه‌اندازی شد و  بر اساس تکلیف قانونی که در قانون بودجه ۱۴۰۱ مشخص شده بود تکالیفی برای دستگاه‌ها در نظر گرفته شد تا سال گذشته حداقل ۳۰ درصد از خدمات خود را از طریق این پنجره ارائه دهند.

 

به گفته وی، درحال حاضر پنجره ملی خدمات دولت هوشمند بیش از ۳۵ میلیون کاربر احراز هویت شده دارد یعنی ۳۵ میلیون نفر از هموطنان بالای ۱۸ سال تا به حال حداقل یک بار به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت مراجعه و از خدمات آن استفاده کرده‌اند.

 

انتهای پیام

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.