کد خبر : 7289
تاریخ انتشار : یکشنبه 12 آبان 1398 - 11:14
-

تحولات عراق و۹نکته

تحولات عراق و۹نکته

*۹ نکته درباره تحولات عراق* نوشته ایی از دکتر محمدسلامی چند نکته اجمالا درباره حوادث و تحرکات چند روز گذشته جمهوری عراق خدمت تان عنوان می شود : ۱) راهپیمایی ظهر روز جمعه طرفداران مرجعیت در بغداد بسیار قابل تامل است و نشان گر آن که نقشه برخی بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای برای

*۹ نکته درباره تحولات عراق*

نوشته ایی از دکتر محمدسلامی

چند نکته اجمالا درباره حوادث و تحرکات چند روز گذشته جمهوری عراق خدمت تان عنوان می شود :

۱) راهپیمایی ظهر روز جمعه طرفداران مرجعیت در بغداد بسیار قابل تامل است و نشان گر آن که نقشه برخی بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای برای راندن مرجعیت از حوزه عمومی سیاست عراق و محدود کردن آنان به شهر نجف و حوزه خیالی باطل است. تظاهر کنندگان به شکل پر شور و پر شمار شعار می دادند : *”تاج، تاج علی الراس، سید علی سیستانی” و “کل الشعب ویاک یا سید علی”*

۲) ورود گروهی مسلح و دارای یونیفرم نظامی سبز به منطقه سبز بغداد که امنیتی ترین منطقه این کشور بحران زده است و محاصره کردن منزل رییس *ائتلاف النصر* در پارلمان یعنی *حیدر العبادی* بی ارتباط با مواضع این ائتلاف پارلمانی در پیشنهاد گذر از نظام پارلمانی به ریاستی قلمداد نمی گردد.

۳) دولت میانه رو *”عادل عبدالمهدی”* به نظر می رسد که در معرض سقوط است و ممکن است وجه المصالحه گروه ها و احزاب و جریان های سیاسی برای آرام کردن مقطعی معترضین باشد. مانند همان مدلی که در لبنان برای سعدالدین حریری اتفاق افتاده است.
عبدالمهدی همچنین ممکن است ریاست دولت انتقالی شش ماهه را نیز برعهده گیرد.

۴) انتصاب “سید جعفر صدر” در شرایط کنونی به عنوان سفیر عراق در انگلیس قابل تامل و نشان از برخی پشت پرده ها دارد.

۵) ترور علیاوی از مسوولیت تشکل نظامی عصایب اهل الحق با زخمی کردن و سپس تعقیب کردن وی و قتلش به شکلی فجیع از عهده گروه های معترض مردمی خارج و نشان دهنده اراده ای بالاتر و نقشه و برنامه ریزی قبلی ست.

۶) رقبا و دشمنان ملت عراق می دانند که نخواهند توانست به لحاظ فرقه ای شیعیان در اکثریت جمعیتی را از صحنه قدرت سیاسی مانند قبل حذف کنند لیکن با این آشوب قصد دارند در نهایت نظامی با مشی سکولار و ملی گرا را حاکم کنند.

۷) برگزاری مجلس رقص و خوانندگی توسط زنی با ظاهر آنچنانی در شهر مقدس کربلا پیش از رقابت ورزشی نیز که واقعه ای عجیب در آن مقطع بود اکنون با خوانشی به روز تر در همین راستای عرفی سازی و رفتن به سمت سکولاریزاسیون می تواند تعبیر گردد.

۸) برگزاری انتخابات زیر نظر نهادهای بین المللی بی طرف مورد تاکید برخی گروه ها و شخصیت هایی مثل اسامه النجیفی و …. است که البته معلوم است بی طرفی در بین برگزار کنندگان انتخابات وجود نخواهد داشت.

۹) در بیانیه و اتخاذ مواضع شخصیت ها خاصه بیانیه وزارت خارجه بر راه حلی عراقی تاکید می شود و قدرت های منطقه و فرامنطقه ای از دخالت در کار عراق نهی می شوند که البته ضمیر و طرف خطاب آن مشخص می باشد و عاقلانه است که تحولات عراق را در این دوره حساس با ظرافت و جز نگری مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.