کد خبر : 1008
تاریخ انتشار : شنبه 28 اردیبهشت 1398 - 23:10
-

بررسی تاریخ شهر اهواز در کارگاه پژوهشی – آموزشی “اهواز شهری که بود

بررسی تاریخ شهر اهواز در کارگاه پژوهشی – آموزشی “اهواز شهری که بود

به دلیل وجود شهر در کنار رودخانه، بروز سیلاب در این شهر امری عادی بود و در گذشته همواره تدابیری برای مدیریت آن اندیشیده می ­شد.

شبکه خبری خوزستان | بررسی تاریخ شهر اهواز در کارگاه پژوهشی – آموزشی “اهواز شهری که بود
به گزارش شبکه خبری خوزستان کارگاه پژوهشی – آموزشی “اهواز شهری که بود؛ شناخت تاریخ شهر اهواز” با حضور اعضای شورای شهر اهواز، مدیران و کارشناسان شهرداری در سالن جلسات دفتر شهردار برگزار شد.

عضو هئیت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در این کارگاه با اشاره به تاریخ چند هزار ساله شهر اهواز گفت: شهر اهواز حداقل دارای چهار سایت تاریخی است که نیازمند برنامه ریزی و توجه جدی مسئولین هستند.

وی افزود: برای مثال در محوطه تاریخی واقع در گورستان چنیبه در مجاورت شهرک اکباتان گمانه­ زنی هایی انجام شده است که عمر این قلعه – بازارگاه را بیش از ۳۰۰۰ سال نشان می دهد.

وی همچنین افزود: حداقل بیست لایه فرهنگی در این گورستان یافت شده است، ولی متاسفانه اکنون به یک محل زباله تبدیل شده است و حتما لازم است شهرداری و میراث فرهنگی در این خصوص کاری انجام دهند.

وی همچنین به دیگر نقاط باستانی اهواز از جمله تپه بیسیم آسیه­ آباد که محل کوره های سفال­سازی بوده است، گوردخمه­ های زرتشتیان در تپه منبع آب (پارک کوهساران) و سایت هرمز اردشیر در چهارشیر (حد فاصل نیوساید و خرمکوشک و سه راه فرودگاه) اشاره کرد و گفت: اهواز از قدیم مرکز تجارت آبی شهر و بازارگاه منطقه بوده است و همین دلیل نام هوجستان بازار (خوزستان بازار) را بر بخشی از شهر اهواز گذاشته بودند که محل آن سراسر ساحل غربی کارون امروزی می­شود و امروز هم اگر بخواهیم چرخه اقتصاد شهر اهواز را زنده کنیم باید به تقویت بازارهای آن بپردازیم.

وی همچنین به مرور تاریخ سیل در شهر اهواز پرداخت و افزود: بدلیل وجود شهر در کنار رودخانه، بروز سیلاب در این شهر امری عادی بود و در گذشته همواره تدابیری برای مدیریت آن اندیشیده می ­شد.

دکتر ایزدی، عضو محترم شورای اسلامی شهر اهواز نیز که دراین جلسه حضور داشت از برپایی چنین کارگاهی سپاسگزاری کرد و افزود شهر اهواز دارای تاریخ بسیار ارزنده ای است که نیازمند توجه است.

گفتنی است در این کارگاه سه ساعته که توسط گروه مطالعات و پژوهش معاونت برنامه­ ریزی و توسعه سرمایه انسانی برگزار شد، حضار به پرسش و پاسخ در زمینه تاریخ شهر اهواز پرداخته و بر اهمیت و ضرورت توجه شایسته به آثار تاریخی و فرهنگی شهر اهواز تاکید شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.